Η αξία των δέκα ημερών που ζούμε
Ο Allah, ο Ύψιστος, ορκίστηκε σ’ αυτές και αυτό είναι απόδειξη της σημασίας τους: (Ορκίζομαι) Μα την αυγή! Μα τις δέκα Νύχτες (του ορισμένου σεληνιακού μήνα Δουλχίζζα για το Προσκύνημα στους Ιερούς Τόπους)! (Κοράaνι:89:1-2)
Είπε ο Ιμπν Αμπάς και άλλοι: Αυτές οι δέκα μέρες είναι οι δέκα του Δουλχίζζα (του δωδέκατου μήνα του σεληνιακού ημερολογίου).
Χαντίθ: «Δεν υπάρχουν ημέρες στις οποίες οι καλές πράξεις είναι πιο αγαπητές στον Allah από αυτές τις δέκα ημέρες.» Ρώτησαν, «Ούτε o αγώνας στον δρόμο του Allah;» Είπε: Ούτε ο αγώνας στον δρόμο του Allah, εκτός από την περίπτωση ενός ανθρώπου που βγήκε με τον εαυτό του και την περιουσία του και δεν επέστρεψε από αυτό με τίποτα.» (Αναφέρεται από τον Μπουχάρι 2/457).
Αυτό το χαντίθ δείχνει ότι ενθαρρύνονται οι καλές πράξεις λόγω της αξίας του χρόνου για όλους τους ανθρώπους (των δέκα αυτών ημερών) και της αξίας του τόπου για τους προσκυνητές στη Μέκκα (των ιερών τόπων).
Ο Προφήτης διέταξε αυτές τις ημέρες να γίνονται πολλές επικλήσεις, δοξασίες, και προσευχές για τον Allah (Σουμπχάναλλαχ, Αλχαμντουλιλλάχ, Αλλάχου Ακμπαρ).
Χαντίθ: «Δεν υπάρχουν ημέρες πιο σημαντικές στον Allah ούτε πιο αγαπητές για τις καλές πράξεις από αυτές τις δέκα ημέρες. Γι’ αυτό αυξήστε τις λέξεις του:
ταχλίλ (Λα Ιλλάχα ιλλα Allah – Δεν υπάρχει Θεός εκτός από τον Allah),
τακμπίρ (Allah Akbar – Ο Allah είναι Μεγάλος),
και ταχμίντ (Αλχαμντουλιλλάχ – Δόξα στον Allah)
(Αναφέρεται από τον Ιμάμη Άχμaντ).
حديث: “ما من أيام أعظم عند الله ولا أحب إليه العمل فيهن من هذه الأيام العشر
فأكثروا فيهن من التهليل والتكبير والتحميد. (أخرجه أحمد ).
Σε αυτές τις δέκα ημέρες συμπεριλαμβάνεται η ημέρα του Άραφα, η οποία είναι η ημέρα στην οποία ο Allah ολοκλήρωσε τη θρησκεία. Η νηστεία της εξιλεώνει τις αμαρτίες δύο ετών. Και στις δέκα ημέρες υπάρχει επίσης η ημέρα της θυσίας, η οποία είναι η πιο σημαντική ημέρα του χρόνου και είναι η ημέρα του μεγαλύτερου προσκυνήματος, στην οποία συγκεντρώνονται οι λατρείες και οι λατρευτικές πράξεις που δεν συγκεντρώνονται σε καμία άλλη. Αυτή η μέρα περιλαμβάνει τη θυσία και το προσκύνημα.
Αυτά τα κείμενα και άλλα δείχνουν την αξία των δέκα ημερών του Δουλχίζζα και ότι αυτές οι δέκα είναι καλύτερες από όλες τις άλλες ημέρες του χρόνου.
Ποιες είναι οι καλύτερες πράξεις στις δέκα ημέρες αυτές;
1- Η νηστεία. Είναι προτιμότερο να νηστεύει κανείς αυτές τις ημέρες ή όσες μπορεί από αυτές, γιατί ο Προφήτης ενθάρρυνε τις καλές πράξεις αυτές τις ημέρες και η νηστεία είναι από τις καλύτερες πράξεις.
Χαντιθ Κουντσι (Λόγια του Allah): «Κάθε πράξη του γιου του Αδάμ είναι για τον εαυτό του εκτός από τη νηστεία, γιατί αυτή είναι Δική Μου και Εγώ την ανταμείβω” (Αναφέρεται από τον Μπουχάρι).
كل عمل بني آدم له إلا الصيام فإنه لي وأنا أجزي به” (أخرجه البخاري .
2- Η νηστεία της ημέρας του Άραφα (φέτος είναι η Πέμπτη 5.6.2025)
Η νηστεία της ημέρας του Άραφα είναι από τις καλύτερες πράξεις. ο προφήτης νήστευε την έννατη μέρα του Δουλχίζζα.
Χαντίθ στο Σαχίχ Μούσλιμ: Είπε ο Προφήτης: «Στη νηστεία της ημέρας του Άραφα, ελπίζω στον Allah ότι θα εξιλεώσει τις αμαρτίες από τον χρόνο που προηγείται και τον χρόνο που ακολουθεί.»
في صحيح مسلم: “صيام يوم عرفة، أحتَسِب على الله أن يكفِّر السنة التي قبله والسنة التي بعده
Ο σκοπός της εξιλέωσης των αμαρτιών είναι οι μικρές αμαρτίες, ενώ οι μεγάλες αμαρτίες απαιτούν μετάνοια. Όσον αφορά τα δικαιώματα των ανθρώπων, πρέπει να αποδοθούν ή να συγχωρηθούν.
Δέηση της ημέρας του Άραφα:
Η ημέρα του Άραφα είναι μία από τις ημέρες που ο μουσουλμάνος πρέπει να δίνει προσοχή στη δέηση, επικαλούμενος όσα έχουν αναφερθεί από τον Προφήτη και άλλα, καθώς επίσης να αυξάνει τους εγκωμιασμούς, τις επευφημίες και τις δοξολογίες και παρόμοιες επικλήσεις.
Η καλύτερη δέηση στην ημέρα του Άραφα σύμφωνα με το χαντίθ: «Η καλύτερη δέηση είναι η δέηση της ημέρας του Άραφα, και το καλύτερο που είπα εγώ και οι προφήτες πριν από μένα:
Δεν υπάρχει Θεός εκτός από τον Allah,
τον Μοναδικό,
δεν έχει συνεργάτες,
σε Αυτόν ανήκει η βασιλεία και η δοξολογία
και Αυτός είναι Ικανός για κάθε πράγμα.»
(Λα ιλλαχα ιλα Αλλαχ ουχνταχου λα σαρικαλαχ, λαχου αλ μουλκ, ουα λαχου αλχαμντ, ουα χουα αλα κουλι σάγιν καντιρ) (Αναφέρεται από τον Τιρμιδί).
أفضل دعاء في يوم عرفة : “خير الدعاء دعاء يوم عرفة، وخير ما قلت أنا والنبيون من قبلي:
لا إله إلا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير. ( أخرجه الترمذي).
3 – Πληθώρα εγκωμιασμών
Ο Allah είπε: «Ωστε να αποκτήσουν καλές ωφέλειες και να αναφέρουν το όνομα του Allah – στις ορισμένες Ημέρες (της θυσίας) – πάνω στα κοπάδια που ο Allah τους είχε χαρίσει (για σφαγή). Έπειτα φάτε από αυτά και ταΐστε τον απελπισμένο φτωχό. (Κοράνι 22:28)
Ο Ιμάμης Νάουαουι σχολιάζει: Να ξέρετε ότι είναι επιθυμητό να αυξάνονται οι εγκωμιασμοί στον Allah αυτές τις δέκα ημέρες περισσότερο από άλλες, και είναι επιθυμητό σε αυτή την ημέρα του Άραφα περισσότερο από τις υπόλοιπες δέκα. (Αδκάρ του Νάουαουι).
Η δοξολογία, η επευφημία και η μνημόνευση είναι από τις καλύτερες πράξεις στις δέκα ημέρες του Δουλχίζζα. Και η απαγγελία αυτών στα τζαμιά, τα σπίτια, τους δρόμους και σε κάθε μέρος όπου η μνημόνευση του Allah αποτελεί έκφραση λατρείας.
Έχει αποδειχθεί ότι ο Ιμπν Ουμάρ και ο Άμπου Χουράιρα (δυο συνοδοί του Προφήτη) έβγαιναν στην αγορά τις ημέρες των δέκα, δοξάζοντας τον Allah και οι άνθρωποι τους ακολουθούσαν στις δοξολογίες τους.
4 – Εκτέλεση του Χάτζ και της Ούμρα.
Από τα καλύτερα που μπορεί να κάνει κανείς σε αυτές τις δέκα ημέρες είναι το Χάτζ στο Ιερό σπίτι του Allah.
Χαντίθ: «Το ευλογημένο Χάτζ δεν έχει άλλη ανταμοιβή εκτός από τον παράδεισο (Χαντιθ βασισμένο στον Μπουχάρι και Μουσλιμ).
حديث: ” الحج المبرور ليس له جزاء إلا الجنة” (متفق عليه).
5- Θυσία της προσφοράς
Η θυσία των προσφορών είναι μια πράξη ευγνωμοσύνης προς τον Allah και εγγύτητας σε Αυτόν για το δώρο της ζωής μέχρι την έλευση των ημερών του Δουλχίζζα.
Λέει το Κοράνι: «Γι’ αυτό να προσεύχεσαι στο Κύριό σου και να θυσιάζεις» (Κοράνι 108:2) = να προσευχηθείς για την εορτή της θυσίας και να θυσιάσεις το ζώο μετά.
Η Άϊσα διηγήθηκε πως ο Απόστολος του Allah διέταξε να φέρουν ένα κριάρι με κέρατα, και να περπατά στο σκοτάδι, να γονατίζει στο σκοτάδι και να κοιτάζει στο σκοτάδι. (έχει πολλά μαύρα σημεία), Το φέρανε για να το θυσιάσει, και της είπε: ((Ω Αϊσά, φέρε μου το μαχαίρι)) και μετά είπε: ((Ξύσ’ το με μια πέτρα)) και το έκανε. Έπειτα το πήρε και το κριάρι, το έβαλε στο έδαφος, και το θυσίασε, στην συνέχεια είπε:
((Στο όνομα του Allah,
Θεέ μου, δέξου από τον Μουχάμμαντ
και την οικογένεια του Μουχάμμαντ
και από την κοινότητα του Μουχάμμαντ.
και μετά το θυσίασε)).
(Αναφέρθηκε από τον Μουσλιμ).
وعن عائشة أنَّ رسول الله ﷺ أمر بكبش أقرن يطأ في سواد، ويبرك في سواد، وينظر في سواد، فأُتِي به ليُضحِّي به،
فقال لها: ((يا عائشة، هلمّي المُدية)) ثم قال: ((اشْحَذِيها بحَجَرٍ)) ففعلت، ثم أخذها وأخذ الكبش فأضجعه، ثم ذبحه، ثم قال:
6. Ειλικρινής μετάνοια
Η μετάνοια είναι η επιστροφή στον Allah και η αποχή από ό,τι μισεί, φανερά και κρυφά, με μετάνοια για ό,τι έχει περάσει. Επίσης σημαίνει αποχή από την αμαρτία την παρούσα στιγμή, απόφαση να μην επιστρέψει, και σταθερότητα στην αλήθεια με την πράξη όσων αγαπά ο Θεός.
«Όποιος όμως (σε αυτή τη ζωή) μετάνιωσε, και πίστεψε κι έκανε το καλό, ας ελπίζει να βρεθεί με αυτούς που πέτυχαν.» (Κοράνι 28:67)
{فأما من تاب وآمن وعمل صالحا فعسى أن يكون من المفلحين} (القصص:67).
7. Η ελεημοσύνη και η πολλαπλή πράξη καλών έργων
Το καλό έργο είναι αγαπητό στον Allah και αυτό συνεπάγεται μεγάλη ανταμοιβή από τον Allah.
Όποιος δεν μπορεί να πάει προσκύνημα, ας γεμίσει αυτές τις πολύτιμες στιγμές με υπακοή στον Allah, μέσω προσευχής, ανάγνωσης του Κορανίου, επίκλησης, ελεημοσύνης, καλής συμπεριφοράς προς τους γονείς, σύνδεσης με τους συγγενείς, προώθησης του καλού και αποτροπής του κακού, και άλλα.
Σημαντική υπενθύμιση: πρώτα από όλα: μην αδικείτε τον εαυτό σας.
Ο Allah μας υπενθυμίζει στο Κοράνι, «….Για αυτό μην αδικείτε τον εαυτό σας κατά τη διάρκειάς τους….» (Κοράνι 9:36)
فلا تظلموا فيهن أنفسكم. التوبة. 36