Thursday, December 5, 2024
ΕρμηνείαΚοράνι

ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΟ ΙΣΛΑΜ

Υπάρχουν αρκετοί στίχοι στο Quran που διατάζουν τους μουσουλμάνους το καθήκον να είναι καλοσυνάτοι και συμπονετικοί στους γονείς τους. Σε κάθε περίπτωση σχεδόν, η εντολή αυτή εμφανίζεται αμέσως μετά την εντολή να λατρεύουν μόνο τον Θεό. Αυτό δείχνει πόσο σημαντικό είναι στο Ισλάμ να φέρονται στους γονείς σωστά.

Στο Quran, ο Allah ζητά οι μουσουλμάνοι να δείχνουν καλοσύνη στους γονείς τους και απαγορεύει από το να κάνουν την παραμικρή χειρονομία ή να πουν την παραμικρή λέξη ασέβειας σε αυτούς. Καμιά έλλειψη υπομονής, ασέβεια, ή περιφρόνηση δεν πρέπει να δείχνεται προς τους γονείς.

Ο Allah λέει στο Quran: (Και ο Κύριος σου έχει διατάξει να μην υπηρετείτε άλλον πάρα μόνο Αυτόν, και καλοσύνη στους γονείς σας.  Αν ο ένας ή και οι δυο γεράσουν μαζί σου, μη τους πεις ΄΄αχ΄΄ ούτε να παραπονεθείς και πες τους λόγια ευγενείας.. Και, εκτός από καλοσύνη, χαμήλωσε σε κείνους το φτερό της ταπεινότητας, και πες΄΄ Κύριε μου, δώσε τους το έλεος Σου όπως κει κείνοι με ανέθρεψαν στην παιδική μου ηλικία). Quran. 17.23.

وَقَضَىٰ رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا ۚ إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِندَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُل لَّهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُل لَّهُمَا قَوْلًا كَرِيمًا. وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَقُل رَّبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرًا الإسراء (23)

Η μεταφορική χρήση της λέξης ΄΄φτερό΄΄ φέρνει στο μυαλό κάποιου τον τρόπο με τον οποίο τα πουλιά χαμηλώνουν τρυφερά και απαλά τα φτερά τους για τα παιδιά τους. Ο λόγος για την αναγκαιότητα  του να δείχνουμε συμπόνοια προς τους γονείς δίνεται επίσης στο στοίχο που υπενθυμίζει στους μουσουλμάνους ότι οι γονείς τους, και ιδιαίτερα η μητέρα, υπέφεραν και θυσιάστηκαν για αυτούς όταν ήταν μικροί, αδύναμοι και ολοκληρωτικά εξαρτώμενοι.

Λέει το Quran: (Και έχουμε διατάξει τον άνθρωπο (να είναι καλός) στους γονείς του: από πόνο σε πόνο τον γέννησε η μητέρα του και με τα χρονιά διπλός ήταν ο απογαλακτισμός του: (ακούστε την εντολή) ΄΄ Δείξτε ευγνωμοσύνη σε Μένα και στους γονείς σας: σε Μένα είναι (ο τελικός) στόχος. Quran. 31.14

وَوَصَّيْنَا الْإِنسَانَ بِوَالِدَيْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْنًا عَلَىٰ وَهْنٍ وَفِصَالُهُ فِي عَامَيْنِ أَنِ اشْكُرْ لِي وَلِوَالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ
لقمان 14

ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗ ΣΟΥΝΝΑ

Ένας άνθρωπος ρώτησε τον Προφήτη Μουχάμμαντ ΄΄Τι είδους πράξεις είναι οι καλύτερες στα μάτια του Θεού;΄΄ Απάντησε ΄΄ Να προσεύχεσαι στην ώρα σου, να είσαι καλός και ευγενικός στους γονείς, και να αγωνίζεσαι στο μονοπάτι του Allah΄΄

Έτσι, η ευγένεια προς τους γονείς ήρθε ανάμεσα στα δυο πιο σημαντικά θρησκευτικά καθήκοντα που το Ισλάμ αναθέτει στους μουσουλμάνους. H ανταμοιβή του να είναι ένας καλός και ευγενικός προς τους γονείς αναφέρθηκε σε αρκετές περιπτώσεις από τον Προφήτη Μουχάμμαντ, δίνοντας έμφαση στο ότι εκείνοι που είναι υπάκουοι στους γονείς τους και τον Allah θα είναι στα υψηλότερα μέρη στον παράδεισο.

Επίσης, ο Προφήτης Μουχάμμαντ εξίσωσε την καλοσύνη προς τους γονείς με το να αγωνίζεσαι στο μονοπάτι του Allah και συχνά υποσχέθηκε στους ανθρώπους ότι αν ήταν καλοί, υπάκουοι, και κοντά στους γονείς τους – ειδικότερα τη μητέρα – η ανταμοιβή τους θα ήταν παρόμοια με κάποιου που παλεύει με τον τρόπο του Allah.

Ο Προφήτης Μουχάμμαντ υπέδειξε επίσης ότι η ευχαρίστηση ή η οργή του Θεοί βρίσκεται στην ευχαρίστηση ή στον θυμό των γονέων, και ότι οι μουσουλμάνοι που είναι ευγενικοί στους γονείς τους κερδίζουν συγχώρεση από τον Θεό. Η σημασία του να κερδίζει κάποιος την ευχαρίστηση είχε επίσης γίνει έμφαση από τον Προφήτη Μουχάμμαντ όταν είπε ότι οι πιο ένθερμες προσευχές των γονέων υπέρ ή κατά του παιδιού τους εισακούονται πάντοτε από τον Allah.

ΔΕΙΧΝΟΝΤΑΣ ΚΑΛΟΣΥΝΗ ΣΤΟΥΣ ΓΟΝΕΙΣ

Η αραβική λέξη που εμφανίζεται στο Quran και στα λόγια του Προφήτη Μουχάμμαντ σε σύνδεση με την συμπεριφορά στους γονείς είναι μπιρ = برّ, συχνά μεταφραζόμενο ως ΄΄καλοσύνη΄΄. Ωστόσο, αυτή η μετάφραση δεν είναι πολύ ακριβής, καθώς το μπιρ περιλαμβάνει άλλες αρετές όπως δικαιοσύνη, ευγένεια, συμπόνοια, ευλάβεια,σεβασμός, υπακοή, και ακόμα και υπομονή. Οι μουσουλμάνοι θα πρέπει να επιδείξουν όλες αυτές τις αρετές όταν είναι κοντά στους γονείς τους.

Ο Προφήτης Μουχάμμαντ υπέδειξε ότι αυτοί που φέρονται στους γονείς τους με ψυχρότητα δεν τους  φέρνονται με μπιρ, και ότι οι μουσουλμάνοι θα πρέπει πάντα να δείχνουν αγάπη στους γονείς και ποτέ να μην υψώνουν την φωνή όταν μιλάνε σε αυτούς.

Η Φάτιμα, κόρη του Προφήτη Μουχάμμαντ, επέδειξε εξαιρετική συμπεριφορά κόρης. Όποτε ο Προφήτης Μουχάμμαντ την επισκεπτόταν, εκείνη θα σηκωνόταν, τον χαιρετούσε με ένα φιλί, και τότε, από σεβασμό σε αυτόν, τον έβαζε να καθίσει στο δικό της μέρος. Ο Προφήτης Μουχάμμαντ συνήθιζε να τη χαιρετά με τον ίδιο τρόπο.

Τα παιδιά είναι υπεύθυνα για τη συντήρηση των γονέων τους σε τρεις περιπτώσεις:

1) Αν οι γονείς είναι άποροι και δεν έχουν τους πόρους να ικανοποιήσουν τις βασικές τους ανάγκες

2) Αν οι γονείς δεν είναι ικανοί να κερδίσουν τα προς το ζειν μονοί τους

3) Αν τα παιδιά τους είναι ικανά να παρέχουν για εκείνους, (την ικανότητα τους να το κάνουν αυτό με το να είναι αποφασισμένοι είτε έχουν περισσότερο φαγητό από ό,τι θα χρειαζόταν για να ξεπεράσουν τους εαυτούς τους παραπάνω από μια μέρα και μια νύχτα.

Αυτή η υποχρέωση να φροντίσουν τους γονείς τους είναι μαζί και ηθική και νομική ευθύνη. Η απόδειξη για αυτό προέρχεται από το γεγονός ότι όταν ένας άνθρωπος ήρθε στον Προφήτη και παραπονιόταν ότι ο πατέρας του ήθελε να πάρει κάτι από την περιουσία του, ο Προφήτης Μουχάμμαντ είπε ΄΄ Εσύ και η περιουσία σου ανήκετε στον πατέρα σου. Έτσι, οι Μουσουλμάνοι δεν πρέπει να είναι τσιγκούνηδες ή μίζεροι όταν συμβαίνει να εξυπηρετούν τους γονείς τους.

ΜΗ ΜΟΥΣΟΥΛΜΑΝΟΙ ΓΟΝΕΙΣ

Είναι βασικός κάνονας στο Ισλάμ ότι όλοι οι γονείς, είτε είναι μουσουλμάνοι είτε όχι, πρέπει να έχουν καλή και ευγενική μεταχείριση από τα παιδιά τους.

Στον καιρό του Προφήτη, πολλοί από εκείνους που ασπάστηκαν το Ισλάμ είχαν δυσκολίες με τους γονείς τους, αλλά ο Προφήτης Μουχάμμαντ τους δίδαξε να είναι καλοί στους γονείς τους και να τους υπακούν εκτός αν απαιτούν πράξεις που είναι αντίθετες με τους νόμους του Allah.

(Και αν προσπαθήσουν να σε κάνουν να λατρεύεις με Μένα κάτι για το οποίο δεν έχετε γνώση, μην τους υπακούς, και να τους συντροφεύεις ευγενικά σε αυτό τον κόσμο, και ακολούθησε τον τρόπο εκείνου που στρέφεται σε Μένα, τότε σε Μένα είναι η επιστροφή σας, τότε θα σας ενημερώσω για το τι κάνατε) (Quran 31:15)

وَإِن جَاهَدَاكَ عَلَىٰ أَن تُشْرِكَ بِي مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلَا تُطِعْهُمَا ۖ وَصَاحِبْهُمَا فِي الدُّنْيَا مَعْرُوفًا ۖ وَاتَّبِعْ سَبِيلَ مَنْ أَنَابَ إِلَيَّ ۚ ثُمَّ إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ. لقمان (15)

Αυτός ο στίχος συγκεκριμενοποιεί τον τρόπο με τον οποίο οι μουσουλμάνοι θα πρέπει να φέρονται  στους μη μουσουλμάνους γονείς τους. Είναι σαφές ότι η υπακοή απαιτείται από κάθε μουσουλμάνο, αλλά αν αυτή η υπακοή έρχεται σε σύγκρουση με την υπακοή στο Θεό, τότε το καθήκον ενός μουσουλμάνου προς το Θεό έρχεται πρώτο.

Το Quran συγκεκριμένα ασκεί κριτική σε εκείνους που είναι τυφλοί στην αλήθεια και ακολουθούν το λάθος μονοπάτι εκτός υπακοής και αφοσίωσης στους πατέρες και τους προγόνους.

Ο στίχος λέει επίσης ακόμα κι αν οι μουσουλμάνοι δεν υπακούν τους μη μουσουλμάνους γονείς αν οι τελευταίοι προσπαθούν να τους απομακρύνουν από το Ισλάμ, παρόλα αυτά θα πρέπει να είναι καλοί και να τους δίνουν ΄΄καλή συντροφιά΄΄ και να τους βοηθάνε εφόσον δε δείχνουν επιθετικότητα προς τους μουσουλμάνους και το Ισλάμ.

Είναι σημαντικό να θυμηθούμε ότι όταν οι γονείς γεράσουν, μπορεί να είναι αδύναμοι, διανοητικά και σωματικά, και έτσι μπορεί να γίνουν ανυπόμονοι, υπερευαίσθητοι, και λιγότερο ανεκτικοί. Οι μουσουλμάνοι επομένως θα πρέπει να είναι υπομονετικοί οι καλοί σε αυτούς, και να συγκρατούνται από το να παρακούνε και να επαναστατούν εναντίον τους.