Εισαγωγή στο Χάτζ για ανθρώπους άλλων θρησκειών
Το Ισλάμ έχει δύο κύριες μεγάλες θρησκευτικές εορτές. Η πρώτη συμβαίνει μετά την ολοκλήρωση του Ραμαζανιού, τον σεληνιακό μήνα κατά τον οποίο οι Μουσουλμάνοι νηστεύουν καθημερινά από την αυγή μέχρι το ηλιοβασίλεμα σαν ένα μέρος μιας προσπάθειας αυτοκάθαρσης και βελτίωσης. Αυτός ο εορτασμός είναι γνωστός ως Έιντ Αλ-Φίτρ (Γιορτή της Λήξης της Νηστείας).
Η δεύτερη μεγαλύτερη Ισλαμική εορτή λαμβάνει χώρα κατά τη εποχή του Χάτζ, ή του ετήσιου προσκυνήματος στη Μέκκα. Αυτό το εβδομαδιαίας διάρκειας γεγονός συμβαίνει δύο μήνες και δέκα μέρες μετά το Ραμαζάνι, κατά τη διάρκεια του σεληνιακό μήνα Δουλ Χίτζαχ, και το αποκορύφωμα του είναι μια γιορτή γνωστή ως Έιντ Αλ-Άντχα (Γιορτή της Θυσίας). Το Χάτζ αποτελείται από αρκετές τελετές οι οποίες στοχεύουν να συμβολίσουν βασικές έννοιες της Ισλαμικής πίστης και να μνημονεύσουν τις δοκιμασίες του προφήτη Αβραάμ (Ιμπραΐμ) και της οικογένειάς του. Πάνω από δύο εκατομμύρια Μουσουλμάνοι πραγματοποιούν το προσκύνημα ετησίως και οι υπόλοιποι πάνω από ένα δισεκατομμύριο Μουσουλμάνοι παγκοσμίως γιορτάζουν το Έιντ σε συνδυασμό με το Χάτζ
Αβραάμ
Ο Αβραάμ είναι μια φιγούρα αξιοσέβαστη τόσο από τους Μουσουλμάνους όσο και από τους Εβραίους και τους Χριστιανούς ως ένα δίκαιο άτομο που έζησε πάνω από τέσσερις χιλιάδες χρόνια πριν. Η ιστορία του μπορεί να βρεθεί τόσο στη Βίβλο όσο και στο Κοράνι. Ο Αβραάμ θεωρείται ότι είναι ο πατριάρχης του μονοθεϊσμού, δηλαδή της πεποίθησης της μοναδικότητας του Θεού, αναζήτησε μια προσωπική σχέση με τον δημιουργό του. Άφησε την γενέτειρα πόλη του την Ουρ στη Μεσοποταμία αφού τάχθηκε ανοιχτά εναντίον των πολυθεϊστικών τακτικών των συμπολιτών του και τελικά στάλθηκε στην Αίγυπτο με την οικογένεια του. Αργότερα, συνόδευσε μία από τις γυναίκες του, την Χατζάρ και το μόλις λίγων μηνών γιό τους τον Ισμαήλ, σε μία ερημωμένη πεδιάδα στην Αραβία και τους άφησε εκεί έχοντας εμπιστοσύνη στον Θεό, ο οποίος του είχε υποσχεθεί ότι θα φροντίζει για αυτούς.
Η Hajar, κατακλυσμένη από μητρική τρυφερή φροντίδα, ξεκίνησε να ψάχνει την γύρω περιοχή για φαγητό και νερό για το μωρό της. Σύμφωνα με το Κοράνι, ως απάντηση στις προσευχές της Χατζάρ, μία πηγή ως εκ θαύματος ανάβλυσε στα πόδια του Ισμαήλ για να σβήσουν τη δίψα τους. Η Χατζάρ σκαρφάλωσε στους διπλανούς λόφους ψάχνοντας για φαγητό και προσπαθώντας να εντοπίσει καραβάνια στον ορίζοντα. Τελικά, κάποιοι περιπλανώμενοι έμποροι πέρασαν και στάθηκαν στην κοιλάδα, και ζήτησαν την άδεια της Χατζάρ να ποτίσουν τις καμήλες τους. Σε χρόνο μηδέν, η περιραίουσα ατμόσφαιρα γοήτευσε τους εμπόρους και εκείνοι αποφάσισαν να εγκατασταθούν σε εκείνη τη μικρή κοιλάδα, και εν τέλει η πόλη της Μέκκα εξελίχθηκε σε έναν μεγάλο οικισμό.
Ο Αβραάμ επισκεπτότανε συχνά την οικογένεια του, και όταν ο Ισμαήλ έγινε περίπου δεκατριών χρονών, αυτός και ο Ισμαήλ κατασκεύασαν την Κά’αμπα ως ένα μέρος αφιερωμένο στην Λατρεία του Ενός Θεού. Τελικά η Μέκκα έγινε ένα σημαντικό εμπορικό κέντρο κατά την εποχή του Προφήτη Μουχάμμαντ 2.500 χρόνια αργότερα.
Το Χάτζ
Ως υπενθύμιση των δοκιμασιών του Αβραάμ και της οικογένειας του στη Μέκκα, οι οποίες περιλάμβαναν και την προθυμία του Αβραάμ να θυσιάσει τον γιό του Ισμαήλ ως απάντηση στην Εντολή του Θεού, οι Μουσουλμάνοι κάνουν ένα προσκύνημα προς την ιερή τους πόλη τουλάχιστον μία φορά κατά τη διάρκεια της ζωής τους. Το Χάτζ είναι ένας από τους ¨πέντε πυλώνες¨ του Ισλάμ, και έτσι αποτελεί ένα βασικό κομμάτι της Μουσουλμανικής πίστης και πρακτικής.
Μουσουλμάνοι από όλο τον κόσμο ταξιδεύουν στη Μέκκα. Πριν φτάσουν στην ιερή πόλη, οι Μουσουλμάνοι αναλαμβάνουν μια κατάσταση καθαγιασμού (Ιχράμ), αφαιρώντας την επίγεια ενδυμασία τους και φορώντας την ταπεινή ενδυμασία του προσκυνητή, δύο κομμάτια ύφασμα χωρίς ραφές για τους άντρες και απλά άσπρα φορέματα και φουλάρια για τις γυναίκες. Τα λευκά ενδύματα συμβολίζουν την ανθρώπινη ισότητα και ενότητα μπροστά στο Θεό, από τη στιγμή που όλοι οι προσκυνητές είναι ντυμένοι το ίδιο. Τα χρήματα και το στάτους δεν είναι πια παράγοντας για τους προσκυνητές: η ισότητα κάθε ανθρώπου στα μάτια του Θεού γίνεται κυρίαρχη.