Thursday, December 5, 2024
Γεγονότα

Η επιρροή του Ισλαμικού Καλέσματος στην Ευρώπη.. 1

Η μεγάλη επίδραση παρατηρήθηκε στη Ν. Ευρώπη και στα χριστιανικά βασίλεια που συνόρευαν με τους μουσουλμάνους στην Ανδαλουσία. Ενώ ήταν λιγότερα εμφανείς στα δυτικά και βόρεια μέρη της ηπείρου

Η επιρροή του ισλαμικού  καλέσματος στην Ευρώπη..
Του: Αλί Αλ Σαλάμπι

Οι προσπάθειες των μουσουλμάνων να καλούν τους χριστιανούς στο Ισλάμ κατά την περίοδο των σταυροφοριών, δεν περιορίστηκαν εντός του χώρου του ισλαμικού κόσμου, αλλά είχαν επεκταθεί  στην ίδια την Ευρώπη, το ορμητήριο των εχθρικών εκστρατειών εναντίον των ισλαμικών χωρών.

Οι επιδράσεις αυτές, διέφεραν από μια ευρωπαϊκή περιοχή στην άλλη. Η μεγάλη επίδραση παρατηρήθηκε στη Ν. Ευρώπη και στα χριστιανικά βασίλεια που συνόρευαν με τους μουσουλμάνους στην Ανδαλουσία.  Ενώ ήταν λιγότερα εμφανείς στα δυτικά και βόρεια μέρη της ηπείρου. Στο εξής, ακολουθεί  μια ανασκόπηση  για κάποιες απ’ αυτές τις επιδράσεις:

1- Επηρεασμός κάποιων ευρωπαίων από ισλαμικά έθιμα και ήθη:
Στην Σικελία, όταν κατακτήθηκε από τους χριστιανούς, το προσκάλεσμα των μουσουλμάνων είχε ως αποτέλεσμα να μιμηθούν μερικοί τους μουσουλμάνους στην ένδυση και τους τρόπους καθαριότητας. Ενώ άλλοι προτίμησαν να ασπαστούν το Ισλάμ. Ο ιστορικός Ιμπν Τζουμπέιρ γράφει στην περιήγηση του για την πρωτεύουσα του νησιού, ότι «οι χριστιανές φορούσαν τα ίδια ρούχα με τις μουσουλμάνες, καλύπτοντας όλο το σώμα τους».


Η ισλαμική ενδυμασία εκείνη την εποχή, ήταν ευρέως διαδιδομένη. Καθώς κάποια ρούχα διατηρούν ακόμη τις αραβικές τους ονομασίες. Μερικοί ευρωπαίοι ηγέτες, όπως  ο Ροτζερος Β΄, ο Φρειδερίκος Β΄ στη Σικελία και ο Αλφόνσο ΣΤ στη Καστίλη φορούσαν τα ίδια ρούχα με τους μουσουλμάνους. 

Από τις τελετές που πήραν οι χριστιανοί από τους μουσουλμάνους, είναι το πλύσιμο των νεκρών, κυρίως στα χριστιανικά βασίλεια στην Ανδαλουσία. Γι’ αυτό, κάποιοι ευρωπαίοι συγγραφείς, θεώρησαν τις σταυροφορίες έναν από τους σημαντικότερους λόγους που οδήγησαν στο να επεκταθεί το Ισλάμ στην Ευρώπη, και να κατακτήσει ολόκληρη την Μ. Ασία και την Συρία.   

2- Ο θαυμασμός κάποιων ευρωπαίων ηγετών προς τον ισλαμικό πολιτισμό:
Από τα παραδείγματα για αυτό το θέμα ήταν ο Ρότζερος Β΄, ένας από τους βασιλιάδες της Σικελίας, ο οποίος έφερε ένα μεγάλο αριθμό αραβικών βιβλίων και έδωσε εντολή να μεταφραστούν, καθώς σεβόταν πολύ τους μουσουλμάνους επιστήμονες. Όπως τον Αλ Ιντρίσι, ο οποίος παρουσιάστηκε στο παλάτι του, όπου βρήκε θερμή υποδοχή από τον βασιλιά αυτόν. Όπως ήταν και ο άλλος βασιλιάς της Σικελίας, ο Φρειδερίκος ο Β΄, ο οποίος γνώρισε την αραβική σαν τη μητρική του γλώσσα. Όταν ήταν νέος, είχε φιλική σχέση με τον καδή (δικαστής) του νησιού, ο οποίος του χάρισε μεγάλο αριθμό αραβικών βιβλίων σε διάφορους επιστημονικούς κλάδους.

Ο βασιλιάς Φρειδερίκος, ήταν σε συνεχή επαφή με τον βασιλιά Αλ Κάμελ της Αιγύπτου, για να συζητήσουν επιστημονικά θέματα, στέλνοντας του επιστημονικές ερωτήσεις και απορίες για να απαντηθούν από τους μουσουλμάνους επιστήμονες. Καθώς και έκανε εκτενείς διαλόγους με ένα από τους πρέσβεις του Αλ Κάμελ στο παλάτι του, ο οποίος ήταν ταυτόχρονα και ένας από τους επιστήμονες της Αιγύπτου.

Από τους χριστιανούς ηγέτες που έτρεφαν μεγάλο θαυμασμό για το ισλαμικό πολιτισμό, ήταν μερικοί από τους βασιλιάδες των χριστιανικών βασιλείων στην Ανδαλουσία. Ο βασιλιάς του Τολέδου, Αλφόνσο ΣΤ, αγαπούσε πολύ τους μουσουλμάνους επιστήμονες, γι’ αυτό οι περισσότεροι σύμβουλοι του ήταν μουσουλμάνοι. Όπως έκανε και ο Αλφόνσο Ι΄ της Καστίλης

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *