Η ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΚΑΙ Η ΣΗΜΑΣΙΑ THΣ
Η ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΚΑΙ Η ΣΗΜΑΣΙΑ THΣ
ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ:
ΣΑΛΑ – Η ΕΠΙΤΟΜΗ ΤΗΣ ΛΑΤΡΕΙΑΣ
“Και δεν Δημιούργησα τα τζιν και τους ανθρώπους πάρα μόνο για να Με λατρεύουν”. Κοράνι 51:56
Με τον παραπάνω στίχο του Κορανίου, ο Θεός συνοψίζει την απάντηση σε μια απο τις πιο βασικές ερωτήσεις του ανθρώπου: “γιατί υπάρχω; ποιός ο λόγος που είμαι εδώ;” και κάνει ξεκάθαρο τον λόγο για τον οποίο δημιούργησε την ανθρωπότητα, και αυτός είναι, για να Τον λατρεύει.
Συνεπώς, ο,τι πράξεις κάνει ο άνθρωπος, οι σκέψεις του, οι επιθυμίες του, οι στόχοι και τα ενδιαφέροντά του οφείλουν όλα τους να περιστρέφονται γύρω από αυτή τη βασική ιδέα.
Ωστόσο ο Θεός δεν άφησε τους ανθρώπους να μαντέψουν πώς πρέπει να Τον λατρέψουν, εφευρίσκοντας ο καθένας τον δικό του προσωπικό τρόπο λατρείας. Απεναντίας, οι οδηγίες Του ήταν πάντα σαφείς.
Από τον Αδάμ μέχρι και τον Μουχάμμαντ, ειρήνη σ’αυτούς, ο Θεός όριζε Προφήτες στους οποίους δίνονταν – στις περισσότερες περιπτώσεις μέσω του Αρχάγγελου Γαβριήλ – οι οδηγίες αυτές. Λόγω των διαφορετικών αναγκών των ανθρώπων, οι οδηγίες μπορεί να διέφεραν ανά πολιτισμό και ανά εποχή, ωστόσο ο πυρήνας των οδηγιών Του, ήταν πάντα το “ταουχίντ”, η έννοια της απόλυτης μοναδικοτητας του Θεού. Την πιο σπουδαία έκφανση της έννοιας αυτής αποτελεί η τελετουργική προσευχή – το σαλά– η οποία στο Ισλάμ θεωρείται η ραχοκοκαλιά της πίστης.
Πέντε φορές την ημέρα σε καθορισμένες ώρες ο πιστός καλείται να σταθεί ενώπιον του Δημιουργού του, σε μία πολύ προσωπική στιγμή μαζί του, απαγγέλοντας τα λόγια Του, υποκλινόμενος στο απόλυτο μαγαλείο Του και τοποθετώντας το υψηλότερο σημείο του σώματός του – το μέτωπό του – στο εδαφος.
Ο Προφήτης Μουχάμμαντ είπε :
“Την Ημέρα της Κρίσης, το πρώτο πράγμα για το οποίο θα κριθεί κανείς, θα είναι η προσευχή του. Αν την εκτέλεσε σωστά, θα έχει πετύχει, μα αν όχι, θα καταστραφεί”
( Ατ-Τίρμιδι)
Αξίζει να αναρωτηθούμε, πόσο συνεπείς είμαστε στα καθηκοντά μας απέναντι στον Δημιουργό μας; πόσο συνειδητοποιημένοι και ειλικρινείς στις προθέσεις μας;