Ιστορίες των Προφητών – Προφήτης Αδάμ ΄Μέρος 2
του Χαρούν Γιάχια
Οι απόγονοι του Αδάμ Αποδέχονται τον Αλλάχ
Ο Αλλάχ φανέρωσε:
Και όταν ο Κύριός σου πήρε απ` τις πλευρές των Παιδιών του Αδάμ τους απογόνους και τους έκανε να επιμαρτυρήσουν όσον αφορά τον εαυτό τους, ( λέγοντας): Μήπως δεν είμαι Εγώ ο Κύριός σας, Κι αυτοί απάντησαν: «ναι! Το ομολογούμε, ( είπε ο Αλλάχ): Για να μην πείτε (τότε) κατά την Ημέρα της Κρίσης ότι: «Αυτό το αγνοούσαμε» Η να πείτε ότι: Επειδή οι γονείς μας πριν από μας ακολούθησαν ψεύτικους θεούς, κι εμείς ήμασταν οι απόγονοί (τους) μετά από αυτούς γιατί τότε μας καταστρέφεις ό,τι επιπόλαια έκαναν ( εκείνοι); Κοράνι 7:172 -174
Οι απόγονοι του Αδάμ δήλωσαν: «Κύριέ μας, μαρτυρούμε ότι Εσύ είσαι ο Κύριός μας δεν έχουμε άλλο Κύριο εκτός του Αλλάχ. Ο Αλλάχ σήκωσε τον πατέρα τους τον Αδάμ, και αυτός τους κοίταξε και είδε εκείνους από αυτούς που ήταν πλούσιοι και εκείνους που ήταν φτωχοί, και εκείνους που είχαν καλές μορφές και εκείνους που δεν είχαν. Ο Αδάμ είπε: Ω Αλλάχ! Επιθυμώ να κάνεις τους δούλους Σου ίσους. Ο Αλλάχ απάντησε «Αγαπώ να με ευχαριστούν» Ο Αδάμ είδε ανάμεσα στους απογόνους του, τους προφήτες σαν λάμπες.
Το Συμβόλαιο του Προφήτη
Ο Αλλάχ ο Παντοδύναμος δήλωσε:
Και θυμήσου που πήραμε από τους Προφήτες τις συμφωνίες τους, κι από σένα, κι από τον Νώε, και από τον Αβραάμ και τον Μωυσή και τον Ιησου το γιο της Μαριάμ. Και πήραμε απ` αυτούς μια σοβαρή Συμφωνία. Κοράνι 33:7
Σε άλλο χωρίο ο Αλλάχ πρόσταξε:
Στρέψε το πρόσωπό σου (εντελώς) σταθερά και ειλικρινά στην Αληθινή Θρησκεία, (μακριά από τις ψεύτικες). Είναι η φύτρα του Αλλάχ που έπλασε το ανθρώπινο γένος κατά αυτήν. Καμία αλλαγή ( ας μην υπάρξει) στο έργο της δημιουργίας του Αλλάχ. Αυτή είναι η υποδειγματική Θρησκεία. Κι όμως οι πιο πολλοί από τους ανθρώπους δεν (το) καταλαβαίνουν. Κοράνι 30:30
Μια άλλη εκδοχή της ιστορίας αναφέρει ότι ο Αλλάχ πήρε μια χούφτα από το χώμα της γης και το ανακάτεψε με χρώματα: άσπρο, μαύρο κίτρινο και κόκκινο. Αυτός είναι ο λόγος που οι άνθρωποι γεννιούνται με διαφορετικά χρώματα. Όταν ο Αλλάχ ανακάτεψε το χώμα με νερό, έγιναν σαν πηλός του κεραμέα που κάνει έναν θόρυβο. Είχε υποστεί ζύμωση και είχε μια μυρωδιά. Ο Ιμπλις πέρασε από εκεί, και αναρωτιόταν τι θα γινόταν από αυτόν τον πηλό. Από τον πηλό ο Αλλάχ δημιούργησε τον Αδάμ και έπλασε τη μορφή του με τα ίδια Του τα «χέρια» και φύσηξε από το πνεύμα Του σε αυτόν. Το σώμα του Αδάμ γρήγορα σείστηκε καθώς η ζωή εμποτίστηκε σε αυτό.
Ομοιότητα μεταξύ Του Αδάμ και Του Ιησού
Η κατάσταση του Ιησού μπροστά στον Αλλάχ είναι όμοια με εκείνη του Αδάμ, που τον έπλασε από χώμα και έπειτα του είπε: «Γεννηθήτω» και έγινε. Κοράνι 3:59
Το Νόημα του Προσκυνήματος των Αγγέλων
Ο Αδάμ άνοιξε τα μάτια του και είδε όλους τους αγγέλους να προσκυνούν μπροστά του, εκτός από έναν που στεκόταν σε μια απόσταση. Ο Αδάμ δε γνώριζε τι είδους πλάσμα ήταν αυτό που δεν προσκύνησε μπροστά του, ούτε γνώριζε το όνομά του. Ο Ιμπλίς στεκόταν με τους αγγέλους για να συμπεριληφθεί στην προσταγή πους τους δόθηκε αλλά δεν ήταν ένας από αυτούς. Ήταν τζιν, και σαν τέτοιο υποτίθεται πως ήταν κατώτερος από τους αγγέλους. Αυτό που είναι ξεκάθαρο, είναι ότι το προσκύνημα αυτό ήταν για να δείξει σεβασμό και δεν σήμαινε πως οι άγγελοι λατρεύαν τον Αδάμ. Το προσκύνημα στη λατρεία γίνεται μόνο για τον Αλλάχ. Ο Αλλάχ ο παντοδύναμος διηγήθηκε την ιστορία της άρνησης του Ιμπλις να προσκυνήσει μπροστά στον Αδάμ:
Και κοίτα, ότι ο Κύριός σου είπε στους αγγέλους: «Είμαι έτοιμος να πλάσω έναν άνθρωπο από άργιλο στεγνό ( κι ηχηρό) κι από λάσπη που δίνει μορφή. Κι όταν προσαρμόσψ σ` αυτόν απ` την Ψυχή Μου, (τότε), πέστε κάτω υπακούοντες σ` αυτόν.» Κι έριξαν οι άγγελοι τον εαυτό τους όλοι μαζί σ` αυτόν. Όχι όμως ο Ιμπλίς ( Σατανάς) (που) αρνήθηκε να είναι με αυτούς που τον προσκύνησαν. Είπε (ο Αλλάχ): «Ω! Ιμπλίς! Ποιος είναι ο λόγος σου, ώστε να μην είσαι μ` αυτούς οιυ έριξαν τον εαυτό τους;» Είπε ( ο Ιμπλίς): Δεν πρέπει για μένα να προσκυνήσω άνθρωπο, που Εσύ τον έπλασες από άργιλο στεγνό ( κι ηχηρό) κι από λάσπη που μυρίζει κακό.» Είπε (ο Αλλάχ): «Έβγα τότε από εδώ, γιατί είσαι απορριμμένος, καταραμένος. Κι η κατάρα θα είναι επάνω σου μέχρι την Ημέρα της Κρίσης.» Κοράνι 15:28-35
Σε άλλη Σούρα:
Εμείς ήμασταν που σας πλάσαμε και σας δώσαμε μορφή, κι έπειτα διατάξαμε τους αγγέλους: Υποκλιθείτε στον Αδάμ, κι όλοι έσκυψαν, και μόνο ο Ιμπλίς ( ο διάβολος) αρνήθηκε να είναι με όσους υποκλίθηκαν. Είπε ( ο Αλλάχ): «Τι σε εμπόδισε να σκύψεις χάμω, αφού Εγώ σε προστάζω;» κι αυτός απάντησε: «Εγώ είμαι καλύτερός του. Μ` έπλασες από φωτιά, κι αυτόν τον έπλασες από λάσπη.» Είπε ( ο Αλλάχ): «Φύγε κάτω από εδώ, δεν μπορείς εδώ μέσα να είσαι αυθάδης, έβγα έξω γιατί είσαι μικροπρεπέστατος ( απ` όλα τα πλάσματα).» Είπε ( ο σατανάς): «Δώσε μου αναβολή μέχρι την ημέρα που θα αναστηθούν.» Είπε ( ο Αλλάχ): Να είσαι απ` αυτούς που έχουν αναβολή.» Κοράνι 7:11-15
Ο Ιμπν Τζαριρ ανέφερε ότι ο Μουχάμμαντ Ιμπν σιρίν είε ότι ο πρώτος που κατέληξε σε συμπέρασμα μέσω συλλογισμού ήταν ο Ιμπλίς και ότι ο ήλιος και το φεγγάρι δεν λατρεύτηκαν, παρά μόνο με αυτή τη μέθοδο.
Αυτό σημαίνει ότι ο Ιμπλίς προσπάθησε να συγκρίνει τον εαυτό του με τον Αδάμ. Πίστεψε πως ήταν πιο άξιος τιμής από τον Αδάμ. Για αυτό απείχε από το προσκύνημα αν και ο Αλλάχ τον διέταξε να το κάνει, όπως είχε διατάξει και τους αγγέλους.
Αν γίνει μια αναλογία, βλέπουμε πως ο Ιμπλίς είναι ματαιόδοξος. Για αυτό πράγματι ο πηλός είναι καλύτερος από τη φωτιά καθώς μπορεί σε αυτό να βρεθούν στοιχεία όπως η ηρεμία, η επιείκεια, προστασία και ανάπτυξη ενώ στη φωτιά μπορεί να βρεθούν η απροσεξία, η βιασύνη, και η αποτέφρωση.
Ο Ιμπλίς προσπάθησε μάταια να δικαιολογήσει την άρνησή του:
Είπε: «Πες μου , τι είναι αυτός που Εσύ τον έχεις σεβαστεί πιο πολύ από εμένα! Αν μου δώσεις καιρό ( καθυστερώντας) μέχρι την ημέρα της Κρίσης, θα φέρω όλους τους απογόνους του κάτω από την εξουσία μου όλους εκτός από λίγους.»Κοράνι 17:62
Ο Αδάμ παρακολουθούσε τι γινόταν γύρω του και είχε συναισθήματα αγάπης, δέους και έκπληξης. Βαθιά αγάπη για τον Αλλάχ, ο οποίος τον είχε δημιουργήσει και δοξάσει και ο οποίος είχε κάνει τους αγγέλους Του να προσκυνήσουν μπροστά του. Δέος για την οργή του Δημιουργού όταν απέκλεισε τον Ιμπλίς από το έλεός Του. Ο Αδάμ ήταν έκπληκτος από αυτό το πλάσμα, τον Ιμπλίς που τον απεχθανόταν χωρίς καν να τον γνωρίζει και που θεωρούσε τον εαυτό του καλύτερο από τον Αδάμ χωρίς να έχει αποδείξει ότι ήταν πιο άξιος. Τι παράξενο πλάσμα ήταν ο Ιμπλίς, και πόσο παράξενη η δικαιολογία του για να μην προσκυνήσει.
Σκέφτηκε πως η φωτιά είναι καλύτερη από τον πηλό, αλλά πως του ήρθε μια τέτοια ιδέα; Τέτοια γνώση είναι αποκλειστική στον Αλλάχ, ο οποίος δημιούργησε τη φωτιά και τον πηλό και αυτός που γνωρίζει ποιο είναι καλύτερο από τα δύο. Από τον διάλογο ο Αδάμ συνειδητοποίησε πως ο Ιμπλίς ήταν ένα πλάσμα που χαρακτηριζόταν από πανουργία και αχαριστία. Έπειτα κατάλαβε πως ο Ιμπλίς ήταν ο αιώνιος εχθρός του.
Ήταν ιδιαίτερα έκπληκτος από την αυθάδεια του Ιμπλίς και την ανεκτικότητα του Αλλάχ. Αμέσως μετά τη δημιουργία του ο Αδάμ έγινε μάρτυρας του μεγάλου βαθμού της ελευθερίας που ο Αλλά δίνει στα επιφορτισμένα δημιουργήματά Του.
Υπάρχουν πολλές παραδόσεις σχετικά με τον Ιμπλις κατά την περίοδο του Προφήτη. Ο Ιμπν Μασούντ, ο Ιμπν Αμπάς και μια ομάδα από τους συντρόφους του Προφήτη είπαν πως ο Ιμπλίς ήταν επικεφαλής των αγγέλων στους ουρανούς. Ο Ιμπν Αμπάς είπε σε μια διήγηση ότι το όνομά του ήταν Αζαζίλ και σε μια άλλη διήγηση είπε ότι ήταν Αλ Χάριθ.
Ο Ιμπν Αμπάς είπε επίσης ότι ο Ιμπλίς ήταν ένα Τζίν και ότι κάποτε ήταν οι φύλακες του Παραδείσου, με τον Ιμπλίς τον πιο τιμημένο, και τον πιο μορφωμένο και πιο ενάρετο από αυτούς. Σε άλλη παράδοση αναφέρει ότι υπήρξε ένας από τους διάσημους τέσσερις κατόχους φτερών (αγγέλων), πριν ο Αλλάχ τον μεταμορφώσει στον καταραμένο Σατανά.
Κοίτα όταν ο Κύριός σου είπε στους αγγέλους: «Είμαι έτοιμος να πλάσω τον άνθρωπο από λάσπη. Όταν του δώσω το (ολοκληρωμένο) του σχήμα, και εμφυσήσω μέσα του από το πνεύμα Μου, πέσετε ( όλοι) κάτω με υπακοή προς αυτόν.»Κι όλοι μαζί οι άγγελοι (υπάκουσαν) κι έσκυψαν γονατιστοί, εκτός από τον Ιμπλίς που υπερηφανεύτηκε κι έγινε ένας από τους αρνητές της Πίστης. Είπε ( ο Αλλάχ): « Ω! Ιμπλίς! Τι σε εμπόδισε να σκύψεις γονατίζοντας σ` εκείνον που έπλασα με τα χέρια μου; Μήπως από υπεροψία; Ή μήπως επειδή είσαι ένας απ` αυτούς που στέκονται ψηλά;» Είπε ο Ιμπλίς: « Είμαι ο καλύτερος από αυτόν! Εμένα με έπλασες από φωτιά, (ενώ) αυτόν τον έπλασες από λάσπη.» Είπε ο Αλλάχ: «Βγες απ` αυτή ( τη συγκέντρωση), αποβάλλεσαι με κατάρα. Και η Κατάρα Μου θα είναι πάνω σου μέχρι την Ημέρα της Κρίσης.» Είπε ο Ιμπλίς: «Κύριέ μου! Δώσε μου αναβολή, μέχρι την Ημέρα που ( οι νεκροί) θα αναστηθούν.» Είπε ( ο Αλλάχ): « Η αναβολή σου παραχωρείται. Είσαι λοιπόν- απ` αυτούς που είχαν προθεσμία, μέχρι την Ημέρα που η ώρα της έχει ορισθεί.» Είπε ( ο Ιμπλίς): «Ορκίζομαι έτσι- στη Δύναμή Σου, ότι θα παραπλανήσω όλους μαζί, εκτός από όσους ανάμεσά τους είναι πιστού και εκλεκτοί Δούλοι Σου.» Είπε ( ο Αλλάχ): «Έτσι λοιπόν είναι η αλήθεια και την Αλήθεια λέγω, ότι θα γεμίσω στα σίγουρα την Κόλαση μ` εσένα και μ` όποιους σε ακολουθήσουν απ` αυτούς κάθε ένα χωριστά και όλους μαζί.» Κοράνι 38:71-85