Tuesday, November 5, 2024
Ερμηνεία

Μεταθανάτια Ζωή

Τα διδάγματα του Ισλάμ για τη μεταθανάτια ζωή.

Η απάντηση στο ερώτημα:  Μήπως υπάρχει ζωή μετά το θάνατο;  δεν υπάγεται καθόλου στην κρίση της εφαρμοσμένης επιστήμης, επειδή η επιστήμη έχει σχέση με τη μελέτη, ταξινόμηση και ανάλυση των αντικειμενικών στοιχείων, δεδομένου ότι ο άνθρωπος ασχολήθηκε μόλις πρόσφατα με την επιστημονική έρευνα και αναζήτηση, ενώ είναι απόλυτα εξοικειωμένος και μάλιστα από αρχαιοτάτων χρόνων με το θέμα της μεταθανάτιας ζωής.

Όλοι οι προφήτες έχουν καλέσει τους συνανθρώπους τους να λατρέψουν τον Ένα και Μοναδικό Θεό, και να πιστέψουν στη μετέπειτα ζωή. Επίσης, όλοι οι προφήτες έχουν δώσει μεγάλη έμφαση στη μεταθανάτια ζωή, ώστε η παραμικρή αμφιβολία σε αυτή σήμαινε γι’ αυτούς την άρνηση και του Θεού. Επιπλέον, η μη πίστη στη μεταθανάτια ζωή ακυρώνει όλες τις υπόλοιπες λατρείες και τις κάνει άνευ σημασίας…

Το γεγονός ότι, όλοι οι προφήτες του Θεού ασχολήθηκαν με αυτό το μεταφυσικό ζήτημα, τόσο επίμονα και πεισματικά, παρά το μεγάλο χρονικό χάσμα που τους χώριζε, χάσμα που έφτασε χιλιάδες χρόνια μερικές φορές, το γεγονός αυτό δείχνει και επιβεβαιώνει ότι οι γνώσεις τους αντλούνται και προέρχονται από την ίδια την πηγή, δηλαδή τη θεία αποκάλυψη. Γνωρίζουμε από την ιστορία, ότι οι προφήτες του Θεού είχαν αντιμετωπίσει συχνά μεγάλη αντίδραση και απάρνηση από τους συνανθρώπους τους, κυρίως, για το θέμα της μεταθανάτιας ζωής, μια που το έκριναν αδύνατο.

Όμως παρά την άρνηση αυτή, οι προφήτες κέρδισαν πολλούς οπαδούς, και μάλιστα ειλικρινείς και πιστούς. Το ερώτημα είναι, τι προκαλεί τους οπαδούς να εγκαταλείψουν την καθιερωμένη τους πίστη, την παράδοση και ηθική των προγόνων τους, και μάλιστα χωρίς να υπολογίσουν τα δεινά που θα υποστούν, τους κινδύνους που θα αντιμετωπίσουν, την πιθανή πλήρη απόρριψη τους από την κοινωνία τους;  Η απλή απάντηση είναι ότι, αυτοί οι άνθρωποι έχουν χρησιμοποιήσει σωστά τις διανοητικές και τις συνειδησιακές τους ικανότητες και έχουν ανακαλύψει την αλήθεια, που συχνά την αναζήτησαν οι ίδιοι. Μήπως την έχουν ανακαλύψει με τα αισθητήρια τους όργανα;

Όχι, βέβαια, αφού είναι αδύνατο να εξεταστεί με τα αισθητήρια όργανα. Στην πραγματικότητα ο Θεός μας έχει χαρίσει πέρα από τα όργανα αυτά, τη συνείδηση με την οποία μπορούμε να εξετάσουμε τα μη αισθητά θέματα, όπως τα μεταφυσικά. Είναι η συνείδηση λοιπόν που οδηγεί τον άνθρωπο να εκτιμήσει τις αλήθειες που δεν συνειδητοποιούνται με τα κοινά αισθητήρια όργανα. Αυτός είναι λόγος για τον οποίο όλοι οι προφήτες έχουν συστήσει στους ανθρώπους να πιστέψουν στο Θεό και στη Δευτέρα Παρουσία, απευθυνόμενοι στη λογική και την ηθική συνείδηση του ανθρώπου. Π.χ. όταν αρνήθηκαν οι ειδωλολάτρες της Μέκκας το δόγμα της Δευτέρας Παρουσίας, το Κοράνι απογύμνωσε την αδύναμή τους αυτή θέση, με αρκετή σύνεση και λογική, λέγοντας:

Μας έχει δώσει ένα παράδειγμα ξεχνώντας
τη δημιουργία του εαυτού του, λέγοντας: ποιος θα
ξαναζωντανέψει τα αποσυντεθημένα κόκκαλα; Πες θα τα
ξαναζωντανέψει Εκείνος που τα δημιούργησε για
πρώτη φορά. Εκείνος που -από τα πράσινα δέντρα – σας έφτιαξε φωτιά που εσείς ανάβετε. Μήπως είναι
αδύνατο γι’ Αυτόν που έπλασε τους ουρανούς και τη
γη να πλάσει άλλα παρόμοια; Βεβαίως μπορεί και
είναι ο Δημιουργός ο Παντογνώστης, εάν θέλει κάτι,
του λέει  γίνε  και όντος  γίνεται . Μεγαλοπρεπής είναι
Εκείνος που έχει στο χέρι του το βασίλειο των πάντων
και σ’ Αυτόν επιστρέφετε
  Κοράνι 36/78-83

Άλλες φορές το Κοράνι υπογραμμίζει ξεκάθαρα ότι οι άπιστοι δεν βασίζονται σε καμία λογική στην άρνησή τους για τη ζωή μετά το θάνατο:
και είπαν ότι δεν θα υπάρξει άλλη ζωή εκτός από την
γήινή μας ζωή, πεθαίνουμε και ζούμε και δεν μας
φθείρει τίποτε άλλο εκτός από το χρόνο, χωρίς να έχουν
γνώση γι’ αυτό που λένε, απλώς που το νομίζουν. Και
εάν τους απαριθμούνται τα φανερά μας σημάδια, δεν
βρίσκουν καμιά λογική, παρά λένε: Φέρτε μας τους
προπάππους μας, εάν είστε ειλικρινείς. Πες τους, ο
Θεός σας ζωντανεύει και κατόπιν σας πεθαίνει, και
ύστερα θα σας συλλέξει για την ημέρα της ανάστασης,
δεν υπάρχει αμφιβολία σ’ αυτό, αλλά οι περισσότεροι
άνθρωποι δεν γνωρίζουν . Κοράνι 45/24-26

Βέβαια ο Θεός θα αναστήσει όλους τους νεκρούς. Ο Θεός όμως έχει τη δική του κρίση. Θα ‘ρθει μια μέρα που θα καταστραφεί ο κόσμος. Αυτή η ημέρα θα είναι η αρχή για μια αιώνια ζωή, και εκείνη την ημέρα ο Θεός θα ανταμείψει τον καθένα ανάλογα με τις πράξεις του. Η σημασία που δίνει το Κοράνι για τη ζωή μετά το θάνατο είναι ακριβώς αυτό που η ηθική συνείδηση χρειάζεται.

Στην πραγματικότητα, εάν δεν υπήρχε ζωή μετά το θάνατο, τότε η ίδια η πίστη στο Θεό θα ήταν άσκοπη, ή ακόμη αν πιστέψει κανείς στον Θεό, θα ήταν άδικος και αδιάφορος αυτός που δημιουργεί τον άνθρωπο χωρίς να μεριμνήσει για την τελική του τύχη. Αναμφισβήτητα ο Θεός δεν είναι έτσι, αλλά αντίθετα είναι πάντα δίκαιος, και γι’ αυτό θα ανταμείψει τους καλούς, και θα τιμωρήσει τους τυράννους που τα αδικήματά τους ξεπέρασαν τα όρια, που έχουν εξοντώσει εκατοντάδες αθώες ψυχές, που έχουν προξενήσει τεράστια φθορά στις κοινωνίες, και έχουν υποδουλώσει αρκετούς λαούς, μόνο για τις απολαύσεις τους κ.ο.κ.

Εξάλλου, ο άνθρωπος έχει πολύ μικρής διάρκειας ζωή, σε αυτόν τον πρόσκαιρο κόσμο. Έτσι, οι τιμωρίες και οι ανταμοιβές δεν είναι εφικτές, ανάλογα με το κακό και το καλό που έχει κάνει ο κάθε άνθρωπος. Το Κοράνι επαναλαμβάνει σε πολλά εδάφιά του και επιβεβαιώνει ότι η ημέρα της κρίσης οπωσδήποτε θα ‘ρθει, και ο Θεός θα αποφασίσει για την τύχη του καθένα ξεχωριστά, σύμφωνα με τα καταγεγραμμένα του έργα.

Έλεγαν οι άπιστοι δε μας έρχεται η Ώρα-η ανάσταση-. Πες τους, μα το Θεό θα σας έρθει. Ο Γνώστης του ’παντος, δεν του ξεφεύγει ούτε το βάρος ενός ατόμου, είτε στους
ουρανούς, είτε στη γη, ούτε μικρότερο ούτε μεγαλύτερο,
τα πάντα είναι καταγραμμένα σε ξεκάθαρο
βιβλίο. Για να ανταμείψει εκείνους που πίστευαν και
ευεργετούσαν˙ σε εκείνους έχει υποσχεθεί συγχώρεση
και καλή ανταμοιβή. Γι’ αυτούς όμως που
προσπάθησαν να αντιστέκονται στα σημάδια μας
έχουμε προετοιμάσει βάσανα οδυνηρά
  Κοράνι 34/3-5

Η μέρα της κρίσης θα είναι ημέρα που θα λάμψει η δικαιοσύνη και η ευσπλαχνία του Θεού. Ο Θεός θα δείξει την ευσπλαχνία του σε αυτούς που υπέφεραν για χάρη Του, στη γήινη ζωή τους, σ’ αυτούς που πίστευαν στην αιώνια ζωή. Εκείνοι όμως που έχουν παραβιάσει τα όρια που έθεσε ο Θεός, και αγνόησαν τον ερχομό της Τελευταίας Μέρας, θα βρεθούν στη χειρότερη κατάσταση. Συγκρίνοντας μεταξύ των δύο καταλήξεων το Κοράνι λέει:

Μήπως μπορεί να είναι το ίδιο για αυτόν που του
υποσχεθήκαμε καλή τύχη, που σίγουρα θα
πραγματοποιηθεί, και (το ίδιο) για εκείνον που αφέθηκε
να χαίρεται όλες τις απολαύσεις της γήινης ζωής, και την
ημέρα της ανάστασης θα είναι από τους παρισταμένους
 .
Κοράνι 28/61

Το Κοράνι επίσης αναφέρει ότι αυτή η πρόσκαιρη γήινη ζωή είναι, στην ουσία, προετοιμασία για την αιώνια ζωή μετά το θάνατο. Οι άνθρωποι που δεν πιστεύουν σε αυτό το δόγμα γίνονται υπόδουλοι των παθών τους, αιχμάλωτοι των επιθυμιών τους, και κοροϊδεύουν τους αγαθούς ανθρώπους.
Τέτοιοι άνθρωποι, είναι σαν υπό νάρκη, θα αναγνωρίσουν το σφάλμα τους αυτό την ώρα που πεθαίνουν, εκείνη την ώρα θα ήθελαν να παραταθεί έστω για λίγο η ζωή τους, αλλά τότε θα είναι πολύ αργά. Η αθλιότητα της κατάστασής τους κατά την ώρα του θανάτου, η φρίκη τους για την ημέρα της κρίσεως, και η σταθερή και αιώνια ευτυχία που είναι εγγυημένη για τους ειλικρινείς πιστούς περιγράφονται ρητά στο ιερό Κοράνιο:

ώσπου έρχεται ο θάνατος, σε κάποιον τους, τότε
αυτός λέει: Θεέ στείλε με πίσω, ίσως πράξω τα
σωστά. Μα όχι, αυτό είναι μόνο λόγια που τα λέει, ενώ
πίσω του υπάρχει φράγμα μέχρι την ημέρα της ανάστασης.
Όταν ηχήσει η σάλπιγγα δεν θα υπάρχει καμιά
συγγένεια μεταξύ τους, και ούτε θα αναρωτιούνται. Σε
όποιους βάραινε η ζυγαριά τους, εκείνοι θα είναι οι
επιτυχημένοι, ενώ σε όποιους ελάφραινε η ζυγαριά
τους εκείνοι είναι αυτοί που έχασαν τους εαυτούς τους,
στην κόλαση είναι αιώνιοι
 . Κοράνι 23/99-104.

Η πίστη στη Δευτέρα Παρουσία δεν εγγυάται μόνο την μετέπειτα ζωή, αλλά εξασφαλίζει μια ειρηνική και ευτυχισμένη κοσμική ζωή, γιατί δημιουργεί τον υπεύθυνο άνθρωπο και τον συνεπή πολίτη ως προς τις υποχρεώσεις του.

Σκέψου πώς ζούσαν οι κάτοικοι της Αραβίας πριν το Ισλάμ: ποτά, στοιχήματα, μοιχεία, φυλετικές διενέξεις, λεηλασίες, σκοτωμοί και δολοφονίες, και χειρότερα έθιμα ακόμα, ήταν τα κύρια χαρακτηριστικά της κοινωνίας τους όταν δεν πίστευαν στη Δευτέρα Παρουσία. Αλλά όταν άρχισαν να πιστεύουν στον Ένα και Μοναδικό Θεό και στη Δευτέρα Παρουσία μετατράπηκαν στο πιο υπάκουο έθνος στον κόσμο˙ εγκατάλειψαν τη γνωστή τους κακοήθεια, άρχισαν να βοηθάνε ο ένας τον άλλον, στην ώρα ανάγκης, και έλυσαν όλες τις διαφορές τους με βάση την αμοιβαία εμπιστοσύνη και ισότητα. Επιπλέον, η μη πίστη στην Δευτέρα Παρουσία έχει το αντίκτυπό της και στην κοσμική ζωή. Όταν ένα έθνος απορρίπτει την πίστη στη Δευτέρα Παρουσία θα ευδοκιμούν σε αυτό όλα τα είδη του κακού και της διαφθοράς, ώσπου τελικά καταρρέει, δηλαδή αυτοκαταστρέφεται.

Το Κοράνι αναφέρει για παράδειγμα το τραγικό τέλος ορισμένων εθνών όπως των Θαμούντ, Ααντ και Φαραώ ως εξής:

διάψευσαν οι Θαμούντ και Ααντ την αλαλαγή
(Δευτέρα Παρουσία) και όμως οι Θαμουνταίοι
εξολοθρεύτηκαν από την Κυριαρχούσα (τρομερή κραυγή),
ενώ οι Αανταίοι εξολοθρεύτηκαν από σφοδρότατη ανεμοθύελλα, που επιβλήθηκε σε αυτούς για επτά νύκτες
και οκτώ συνεχείς μέρες, ώστε να βλέπεις ανθρώπους
πεταμένους σαν να ήταν άδειοι κορμοί φοινικόδενδρων.
Μήπως βλέπεις αν έχουν αφήσει κανένα ίχνος;

Διέπραξαν ο Φαραώ και οι προγενέστεροι του και τα
ψεύτικα (τα χωριά του λαού του Λωτ), το αμάρτημα
(ομοφυλοφιλία) και παράκουσαν τον απόστολο του
Θεού, και γι’ αυτό τους πήρε με μια υπερβολική
αρπαγή. Όταν πλημμύρισε το νερό, σας έχουμε σώσει με την τρέχουσα (Κιβωτό) για να σας την κάνουμε ένα ενθύμιο, και να την κατανοήσουν έξυπνα αυτιά. Και όταν
ηχήσει η σάλπιγγα μια φορά, και όταν αναληφθούν η
γη και τα βουνά και συντριβούν με τη μία, την ημέρα
εκείνη θα συμβεί το Συμβάν, (Δευτέρα Παρουσία).
Και θα σχισθεί ο ουρανός που την ημέρα εκείνη γίνεται
Αδύναμος. Οι άγγελοι θα είναι παντού, και θα σηκώσουν
τον θρόνο του Κυρίου σου τότε οκτώ (άγγελοι).
Εκείνη τη μέρα θα εκτεθείτε χωρίς να κρύβετε τίποτε.
Τότε σε όποιον έχει δοθεί το βιβλίο από δεξιά του, θα
πει: Να εδώ, διαβάστε το βιβλίο μου. Ήμουνα σίγουρος
ότι θα βρω το λογαριασμό μου. Εκείνος θα βρεθεί
σε πανευτυχισμένη ζωή, σε ύψιστο παράδεισο, με προσιτά κλαδιά. Φάτε και πιείτε και να χαίρεστε για ό,τι
κάνατε στις περασμένες ημέρες. Τότε, σε όποιον έχει
δοθεί το βιβλίο του από αριστερά του, θα πει: μακάρι
να μη μου είχε δοθεί το βιβλίο μου. Και ποτέ να μην
ήξερα τον λογαριασμό μου. Μακάρι να ήταν η τελευταία(τελευταία ζωή). Δεν με έχει ωφελήσει ο πλούτος μου. Χάθηκε η εξουσία μου.(λέει ό Αλλάχ:)  Πάρτε τον και δέστε τον. Και στην κόλαση πετάξτε τον. Επειδή δεν πίστευε στον Ύψιστο Θεό, και ούτε υποστήριζε τη διατροφή του φτωχού. Γι’ αυτό δεν θα έχει εδώ σήμερα κανένα να τον συμπαθεί, ούτε φαγητό εκτός από εκείνο που το τρώνε μόνοι οι αμαρτωλοί .
 Κοράνι 69/4-37

Έτσι υπάρχουν πειστικά επιχειρήματα για να πιστέψουμε στη Δευτέρα Παρουσία.
1.      Όλοι οι προφήτες του Θεού έχουν καλέσει τους συνανθρώπους τους να πιστέψουν στη Δευτέρα Παρουσία. Αυτό το γεγονός οπωσδήποτε δεν είναι τυχαίο.
2.      Κάθε φορά που βασίζεται κάποια κοινωνία σε αυτή την πίστη, γίνεται και ιδανική και ειρηνική και χωρίς ηθική διαφθορά.
3.      Απέδειξε η ιστορία ότι, όποτε απορρίπτεται η πίστη στη Δευτέρα Παρουσία ομαδικά από κάποιο έθνος, παρά τις επανειλημμένες προειδοποιήσεις των προφητών, το έθνος αυτό ίσως να τιμωρηθεί αυστηρά και ομαδικά από το Θεό ακόμα και σε αυτή την εγκόσμια ζωή.
4.      Η ηθική, η λογική και η συναίσθηση του ανθρώπου υποστηρίζουν τη δυνατότητα της ζωής μετά το θάνατο.
5.      Η δικαιοσύνη και η ευσπλαχνία που χαρακτηρίζουν το Θεό θα ήταν άνευ σημασίας εάν δεν υπήρχε ανάσταση.

Για περαιτέρω ανάγνωση στο Ισλάμ:
•          T.B. Irving, et al.: The Quran: Basic Teachings
•          Hamuda Abdulati: Islam in Focus
•          M. Qutb: Islam: The Misunderstood Religion
•          Maudoodi: Towards Understanding Islam
•          Maurice Bucaille: The Bible, The Quran and Science
•          Suzanne Haneef: What Everyone Should Know About Islam and the Muslims

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *