Monday, June 17, 2024
Γεγονότα

Οι Αραβες στην Αλεξάνδρεια

Ο τρόπος μεταχείρισης των Αιγυπτίων απο τον άραβα διοικητή Αμρ Μπι Αλ-ας

Η πόλη της Αλεξάνδρειας ήταν, όταν την κατέκτησαν οι Άραβες, η πρώτη εμπορική πόλη στον κόσμο. Ο Άραβας κυβερνήτης που την κυβερνούσε ήταν ο Αμρ Μπιν Αλ-Ας και το ερώτημα εδώ είναι πως οι Άραβες μεταχειριζόντουσαν τους Αιγύπτιους; 


Μπορούμε να διαπιστώσουμε από ιστορικά δεδομένα στην Αλεξάνδρεια ότι ο κυβερνήτης Αμρ Μπι Αλ- Ας έδωσε τη δυνατότητα επιλογής στο λαό της Αιγύπτου μεταξύ του να παραμείνουν στη θρησκεία τους και να ασπαστούν το Ισλάμ. Όποιος ασπαζόταν το Ισλάμ θα είχε τα ίδια δικαιώματα και τις υποχρεώσεις όπως κάθε άλλος μουσουλμάνος. Όποιος δεν ασπαζόταν τελικά το Ισλάμ  πλήρωνε ένα μικρό φόρο που ήταν δύο δηνάρια και αφορούσε μόνο τους  ενήλικες.
Επιπλέον τους απάλλαξε  από το ζυγό των Ρωμαίων και απαίτησε να μην τους ζητάνε το ανέφικτο.

 Το πιο σημαντικό ήταν πως μετά την απελευθέρωση του φρουρίου του Ναπολέοντος που διεκπεραίωσε ο ’ραβας κυβερνήτης , παραχωρήθηκε θρησκευτική ελευθερία στους χριστιανούς κόπτες της Αιγύπτου.  Είχε υπογράψει συνθήκη που δέσμευε τους μουσουλμάνους να προστατεύουνε τις χριστιανικές εκκλησίες.

Ο πατριάρχης των κοπτών, Βενιαμίν, είχε σταλεί σε εξορία. Έπειτα του στέρησαν το αξίωμα για δέκα χρόνια. Όλες αυτές οι διαφορές είχαν ως αποτέλεσμα να μεγαλώσουν τη διαφορά μεταξύ της κοπτικής και της ορθόδοξης εκκλησίας.
Αντίθετα, αντί να προσπαθήσει ο ’ραβας ηγέτης να αμβλύνει αυτή τη διαφορά, προσπάθησε να τη συμβιβάσει. Είχε τη δυνατότητα να μεγαλώσει τις εντάσεις μεταξύ των δύο εκκλησιών αλλά αντιθέτως έδωσε θρησκευτική απελευθέρωση στους κόπτες και σύναψε μαζί τους γραπτή συμφωνία ότι θα προασπίζεται την εκκλησία τους και κάθε μουσουλμάνος που θα προσπαθούσε να διαταράξει αυτή τη συμφωνία, θα τιμωρούνταν.

Μετά από δέκα χρόνια που ο πατριάρχης είχε μείνει εξόριστος, ξαναγύρισε στη θέση του και στο αξίωμά του. Ο ’ραβας ηγέτης ζήτησε να υποδεχτούν τον κόπτη πατριάρχη με μεγάλες τιμές. Όταν ο πατριάρχης έμαθε για όλες αυτές τις αλλαγές, συμφώνησε να είναι ο μουσουλμάνος ’ραβας ηγέτης, ο μοναδικός κυβερνήτης στην Αίγυπτο και να χειρίζεται τα θέματα της εκκλησίας.

Ο ανατολιστής Μπάτλερ, είχε δηλώσει  ότι η επιστροφή του πατριάρχη στο αξίωμά του, επανέφερε την ησυχία και την ασφάλεια στην κοπτική εκκλησία της Αιγύπτου, εδώ αναφέρουμε ως μαρτυρία την εύλογη ομιλία του επισκόπου Βασίλη, στο μοναστήρι Μακάριο, η ομιλία υποδεικνύει την ευτυχία των Κοπτών για την ισλαμική μεταχείριση, ενώ η απάντηση του πατριάρχη Βενιαμίν στην ομιλία λέει περισσότερα:

Ξανακύλησε η ζωή στην Αλεξάνδρεια με ησυχία και ασφάλεια μετά τις αναταραχές που είχε αντιμετωπίσει με τους άδικους παραβάτες.


Αυτό αποδεικνύει τη θρησκευτική και καθημερινή ασφάλεια με την οποία ζούσαν οι κόπτες εκείνη την εποχή.

Όλοι οι Αιγύπτιοι ήταν ίσοι μπροστά στο νόμο και όπως είπε ο Σερ Τόμας, συγγραφέας του βιβλίου «ο δρόμος προς το Ισλάμ», η γρήγορη επιτυχία που πραγματοποίησαν οι ’ραβες έχει τις ρίζες του στην καλή υποδοχή που αντιμετώπισαν από τους χριστιανούς, οι οποίοι είχαν μισήσει τη προηγούμενη διακυβέρνηση για όσα είχαν αντιμετωπίσει λόγω κακής μεταχείρισης.

Η στάση που είχε πάρει ο Αμρ Μπι Αλ-Ας στη διαφορά μεταξύ των δύο εκκλησιών, απόδειξε το ανθρώπινο πρόσωπο του Ισλάμ μέσω της εκτίμησης των δικαιωμάτων των κοπτών στην Αίγυπτο και αυτό ήταν από τους λόγους που οδήγησε σε καλή συμβίωση στο πέρασμα των χρόνων στην Αίγυπτο.>

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *