Saturday, March 2, 2024
Γενικά άρθραΔιδασκαλία

Πώς να ικετεύω τον Αλλάχ;

 

 

Να διευκρινίσουμε εξ αρχής, ότι ο Αλλάχ αγαπάει ιδιαίτερα, όσους τον ικετεύουν θερμά και συχνά επιμένουν στα αιτήματά τους.

Λέει ο γνώστης Ιμπν αλ Κάγιμ: O Αλλάχ δεν ενοχλείται με την εμμονή όσων τον παρακαλάνε. Αντιθέτως, αγαπάει τους εμμένοντες στην ικεσία προς αυτόν. Αγαπάει να τον ικετεύουν, ενώ θυμώνει εάν δεν τον ικετεύουν.  

  قال ابن القيم: إنّ اللهَ لَا يَتَبَرَّمُ بِإِلْحَاحِ الْمُلِحِّينَ، بَلْ يُحِبُّ الْمُلِحِّينَ فِي الدُّعَاءِ، وَيُحِبُّ أَنْ يُسْأَلَ، وَيَغْضَبُ إِذَا لَمْ يُسْأَلْ.

Λέει επίσης:

Οι πιο αγαπητοί για τον Αλλάχ, ανάμεσα στους δούλους του, είναι αυτοί που τον ικετεύουν πιο πολύ και τον ικετεύουν με τον πιο κατάλληλο τρόπο. Ο Αλλάχ αγαπάει τους ικέτες. Και όσο επιμένει ο δούλος στην ικεσία, τόσο περισσότερο τον αγαπάει ο Αλλάχ, τον προσεγγίζει και του προσφέρει αγαθά.

وأحب خلقه إليه أكثرهم وأفضلهم له سؤالا، وهو يحب الملحين في الدعاء، وكلما ألح العبد عليه في السؤال أحبه وقربه وأعطاه.

Η ικεσία προς τον Αλλάχ είναι θεία χάρη, την οποία προσφέρει στους εκλεκτούς πιστούς του.

Λέει ο Προφήτης, ειρήνη σε αυτόν: Η ικεσία – στον Αλλάχ – είναι η καλύτερη λατρεία στον Αλλάχ.

 قال رسول الله: “أفضل العبادة الدعاء”. رواه الحاكم.

Λέει επίσης: Ο Αλλάχ, πάνω από κάθε τι, εκτιμά την ικεσία.  

وقال – صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ -: “ليس شيء أكرم على الله تعالى من الدعاء”.(رواه أحمد وغيره، وحسنه الألباني.

Λέει επίσης: Ο Αλλάχ είναι ευγενικός και γενναιόδωρος, ντρέπεται, αν ένας ικέτης απλώσει τα χέρια του προς αυτόν (για παράκληση), να επιστραφούν αυτά τα χέρια άδεια και απογοητευμένα.

وقال أيضا – صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ -: “إن الله حيى كريم يستحي إذا رفع الرجل إليه يديه أن يردهما صفراً خائبتين”. رواه أحمد، وغيره

 

Η παράκληση (ικεσία) όμως, έχει τρόπους και διαδικασία που καλό θα ήταν να τους γνωρίζουμε.

Πρώτον: Ο πιστός να ξεκινάει την ικεσία μνημονεύοντας τον Αλλάχ και  τον Προφήτη Μουχάμμαντ.

Ο Προφήτης, ειρήνη σε αυτόν, άκουσε κάποιον να ικετεύει τον Αλλάχ λέγοντας:

Ω Αλλάχ! Σε ικετεύω με το που μαρτυρώ πως είσαι ο Αλλάχ, ο χωρίς συνέταιρο θεός, ο μοναδικός, στον οποίον καταλήγουν οι ανάγκες όλων των ανθρώπων, ο οποίος ούτε γέννησε, ούτε γεννήθηκε, και δεν υπήρξε ποτέ κανένας που να είναι όμοιος και ισότιμός του.

Ο προφήτης σχολίασε λέγοντας: Μα τον Αλλάχ, αυτός έχει ικετέψει τον Αλλάχ με το μεγαλοπρεπές όνομα του, όνομα με το οποίο εάν ο Αλλάχ παρακαλείται, σίγουρα θα ανταποκριθεί και εάν του ζητηθεί κάτι θα το προσφέρει οπωσδήποτε.  

عن بريدة الأسلمي رضي الله عنه قال: سَمِعَ النبيُّ صلى الله عليه وسلم رجلاً يدعو وهو يقولُ: اللهم إني أسألُك بأني أشهدُ أنك أنت اللهُ لا إلَه إلا أنتَ الأحدُ الصمدُ الذي لم يلدْ ولم يولدْ ولم يكن له كُفُوًا أحدٌ. قال: فقال: “والذي نفسي بيدِه لقد سألَ اللهُ باسمِه الأعظمِ الذي إذا دُعيَ به أجابَ وإذا سُئِلَ به أعطى”.رواه أبو داود وغيره.

Στην  ικεσία να αναμένει τις καλύτερες ώρες ανταπόκρισης του Αλλάχ. Αυτές είναι, η ημέρα του Άραφα, δηλ η ένατη ημέρα του 12ου σεληνιακού μήνα, που προηγείται της ημέρας της γιορτής. Είναι επίσης, ο μήνας Ραμαζάνι, η ημέρα της Παρασκευής, και οι τελευταίες ώρες της κάθε νύχτας.

Λέει ο Προφήτης: Είναι μια ώρα της νύχτας, την οποία αν πετύχει ένας πιστός, που ζητάει κάποιο αγαθό, είτε πρόκειται για κάτι εγκόσμιο, είτε για κάτι της Δευτέρας Παρουσίας, θα έχει σίγουρα ανταπόκριση από τον Αλλάχ. Κι αυτό γίνεται κάθε νύχτα.

قال – صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ -: “إن في الليل لساعة لا يوافقها عبد مسلم يسأل الله تعالى فيها خيراً من أمر الدنيا والآخرة إلا أعطاه إياه وذلك في كل ليلة” مسلم.

Λέει επίσης: Το πιο κοντινό σημείο που μπορεί ένας πιστός να προσεγγίσει τον Αλλάχ, είναι η τελευταία ώρα της νύχτας. Οπότε αν μπορέσεις εκείνη την ώρα να είσαι ανάμεσα σε αυτούς που μνημονεύουν και ικετεύουν τον Αλλάχ, να το κάνεις.

وقال – صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ -: “أقرب ما يكون الرب من العبد في جوف الليل الآخر، فإن استطعت أن تكون ممن يذكر الله في تلك الساعة فكن”.(الترمذي وغيره وصححه الألباني.

 

Στο Σουτζούντ: δηλ όταν πέφτουμε κάτω στην προσευχή.

Είναι ένα σημείο που έχει αναφερθεί αρκετά ως σημείο ανταπόκρισης της ικεσίας μας.

Λέει ο Προφήτης, ειρήνη σε αυτόν:

Σχετικά με το σουτζούντ, να φροντίζετε να ικετεύετε τον Αλλάχ, γιατί  όντως αποτελεί σημείο ανταπόκρισης της ικεσίας.

قال – صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ -: “وأما السجود فاجتهدوا في الدعاء فقَمِن (أي جدير) أن يستجاب لكم”. مسلم.

Να πλένεται για προσευχή (Ουουντού) προτού κοιμηθεί ώστε, αν ξυπνήσει την νύχτα,  να μνημονεύει τον Αλλάχ και να τον ικετεύει.

Λέει ο Προφήτης, ειρήνη σε αυτόν: Οποιοσδήποτε πιστός, που μνημονεύει τον Αλλάχ πριν κοιμηθεί, εφόσον έχει κάνει ουουντού, ξυπνήσει κατά τη διάρκεια του ύπνου του και ζητήσει από τον Αλλάχ ένα αγαθό, είτε εγκόσμιο, είτε της Μέλλουσας ζωής, ο Αλλάχ του το χαρίζει σίγουρα.  

قال – صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ -: “ما من مسلم يبيت على ذكر طاهراً فيتعار من الليل(أي يتقلب ويستيقظ) فيسأل الله تعالى خيراً من أمر الدنيا والآخرة إلا أعطاه إياه”.أحمد وغيره.

Την ώρα του Αδάν (κάλεσμα για προσευχή)

Λέει ο Προφήτης, ειρήνη σε αυτόν: Εάν καλέσει ο μουεζίνης (για προσευχή) ανοίγουν οι πύλες του ουρανού και γίνεται ανταπόκριση στην ικεσία.

قال – صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ -: “إذا نادى المنادي فتحت أبواب السماء واستجيب الدعاء” (صححه الألباني في صحيح الجامع.

Λέει επίσης: Την ώρα του αδάν (κάλεσμα για προσευχή) ανοίγουν οι πύλες του ουρανού και γίνεται ανταπόκριση στην ικεσία. 

وقال – صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ -: “إذا نودي بالصلاة فتحت أبواب السماء واستجيب الدعاء”

Ο χρόνος ανάμεσα στο αδάν και την προσευχή.

Από την ώρα που ο μουεζίνης καλεί για προσευχή, μέχρι την ώρα που αυτή γίνεται είναι ένας χρόνος ανταπόκρισης.

Λέει ο Προφήτης, ειρήνη σε αυτόν: Η ικεσία ανάμεσα στο αδάν και το ξεκίνημα της προσευχής γίνεται δεκτή. Οπότε να ικετεύετε τότε τον Αλλάχ.

قال رسول الله – صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ -: “الدعاء بين الأذان والإقامة مستجاب فادعوا” (صححه الألباني) .

Την ώρα της βροχής και την ώρα της προσευχής.

Λέει ο Προφήτης: Δυο (ικεσίες) δεν απορρίπτονται. Η ικεσία την ώρα που ξεκινάει η προσευχή και η ικεσία την ώρα της βροχής.

قال رسول الله – صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ -: “اثنتان ما تردان: الدعاء عند النداء وتحت المطر”  الحاكم

Την τελευταία ώρα της Παρασκευής.

Λέει ο Προφήτης, ειρήνη σ’ αυτόν: Η ημέρα της Παρασκευής έχει 12 ώρες. Ανάμεσά τους είναι μια ώρα στην οποία όποιος πιστός ζητήσει κάτι από τον Αλλάχ του το χαρίζει. Να την αναζητείτε τη τελευταία ώρα μετά την προσευχή του Ασρ (Τρίτη προσευχή).  

قال رسول الله – صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ -: “يوم الجمعة ثنتا عشرة ساعة، منها ساعة لا يوجد عبد مسلم يسأل الله فيها شيئاً إلا آتاه الله إياه، فالتمسوها آخر ساعة بعد العصر”

Η ικεσία του πιστού για λογαριασμό του αδελφού του.

Λέει ο Προφήτης: Η ικεσία του πιστού για λογαριασμό του αδελφού του, ενώ είναι απών, δεν απορρίπτεται. 

قال رسول الله – صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ -: “دعاء الأخ لأخيه بظهر الغيب لا يرد”.

Όχι στη βιασύνη

Λέει ο Προφήτης: Η ικεσία σας βρίσκει ανταπόκριση εφόσον δεν βιάζεστε λέγοντας:  Ικέτεψα (τον Αλλάχ) και δεν βρήκα ανταπόκριση.

قال رسول الله – صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ -: “يستجاب لأحدكم ما لم يعجل، يقول: قد دعوت فلم يُستجب لي”(البخاري ومسلم.

Η ικεσία να είναι θερμή και με αφοσίωση.

Λέει το Κοράνι : Να ικετεύετε τον Κύριο σας θερμά και με ταπεινοφροσύνη. Είναι καλό οι ικεσίες μας να γίνονται καμιά φορά και κρυφά, επειδή τότε είναι και πιο ειλικρινείς.

Λέει το Κοράνι: Να ικετεύετε τον Κύριο σας θερμά, με ταπεινοφροσύνη και κρυφά. (Κοράνι. 7.55).

قال تعالى: {ادعوا ربكم تضرعاً وخفية}الأعراف:55

Να είναι σίγουρος πως θα έχει ανταπόκριση στη ικεσία του.

Λέει ο Προφήτης: να ικετεύετε τον Αλλάχ ενώ είστε σίγουροι για την ανταπόκριση του και να ξέρετε πως ο Αλλάχ δεν ανταποκρίνεται σε παράκληση που βγαίνει από μια αφηρημένη και μη προσηλωμένη καρδιά που όλο ψάχνει για ματαιοδοξίες.

قال – صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ -: “ادعوا الله وأنتم موقنون بالإجابة، واعلموا أن الله لا يستجيب دعاء من قلب غافل لاه”. رواه الترمذي.

Λέει επίσης : εάν κάποιος από σας ικετέψει τον Αλλάχ, ας μην πει: Ω Αλλάχ, συγχώρα με αν το θέλεις. Και ας είναι επίμονος στην ικεσία, γιατί για τον Αλλάχ δεν υπάρχει κάτι αδύνατον.  

وقال – صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ -: “إذا دعا أحدكم فلا يقل: اللهم اغفر لي إن شئت، وليعزم المسألة، وليعظم الرغبة، فإن الله لا يعظم عليه شيء أعطاه” مسلم .

Να επαναλάβει τρεις φορές την ικεσία του.

Λέει ο συνοδός Αμπντουλλάχ ιμπν Μασούντ: Όταν ο Προφήτης, ειρήνη σε αυτόν, ικέτευε τον Αλλάχ, το επαναλάμβανε τρεις φορές. Κι όταν ζητούσε κάτι από τον Αλλάχ, επίσης το επαναλάμβανε τρεις φορές. 

قال ابن مسعود: “كان عليه السلام إذا دعا دعا ثلاثاً وإذا سأل سأل ثلاثاً“.

Λέει ο Προφήτης: Αν κάποιος από σας επιθυμήσει, ας επιθυμήσει πολλά, γιατί τα ζητάει από τον Κύριο του.

وقال – صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ -: “إذا تمنى أحدكم فليكثر، فإنما يسأل ربه” .الطبراني.

Να κατευθύνεται προς τη Μέκκα. Το έκανε ο Προφήτης σε πολλά σημεία.

Λέει ο Προφήτης, ειρήνη σ’ αυτόν: Ο Αλλάχ είναι ο Τέλειος, ο Αγνός που δεν δέχεται παρά μόνο αγνές και θεμιτές πράξεις. Ο ίδιος έχει διατάξει τους πιστούς ό,τι έχει διατάξει τους αποστόλους, λέγοντας (στους Απόστολους): Ω εσείς  Απόστολοι, να τρώτε από τα θεμιτά και να κάνετε ενάρετες πράξεις (Κοράνι. 23. 51). Και είπε (στους πιστούς): Ω εσείς οι πιστοί: να τρώτε από τα θεμιτά αγαθά που σας έχουμε χορηγήσει και να είστε ευγνώμονες στον Αλλάχ, εάν όντως τον λατρεύετε. (Κοράνι. 2. 172)…Ο Προφήτης ανέφερε στη συνέχεια κάποιον άνδρα που ταξιδεύει μακριά, μ’ αχτένιστα μαλλιά και απεριποίητη εμφάνιση. Ενώ απλώνει τα χέρια του προς τον Αλλάχ ικετεύοντας τον, ταυτόχρονα τρώγει και πίνει και ντύνεται από αθέμιτες πηγές. Αυτός τι ανταπόκριση να βρει από τον Αλλάχ! Σχολιάζει ο Προφήτης.

Σχολιάζει ο γνώστης Ιμπν Ράτζαμπ: Η κατανάλωση από θεμιτές πηγές αποτελεί αιτία για ανταπόκριση του Αλλάχ στην ικεσία μας.   

روى مسلم عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رضي الله عنه قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : ” أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ اللَّهَ طَيِّبٌ لا يَقْبَلُ إِلا طَيِّبًا ، وَإِنَّ اللَّهَ أَمَرَ الْمُؤْمِنِينَ بِمَا أَمَرَ بِهِ الْمُرْسَلِينَ ، فَقَالَ : { يَا أَيُّهَا الرُّسُلُ كُلُوا مِنْ الطَّيِّبَاتِ وَاعْمَلُوا صَالِحًا إِنِّي بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِيمٌ } ، وَقَالَ : {يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُلُوا مِنْ طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ } ، ثُمَّ ذَكَرَ الرَّجُلَ يُطِيلُ السَّفَرَ أَشْعَثَ أَغْبَرَ يَمُدُّ يَدَيْهِ إِلَى السَّمَاءِ يَا رَبِّ يَا رَبِّ ، وَمَطْعَمُهُ حَرَامٌ ، وَمَشْرَبُهُ حَرَامٌ ، وَمَلْبَسُهُ حَرَامٌ ، وَغُذِيَ بِالْحَرَامِ ، فَأَنَّى يُسْتَجَابُ لِذَلِكَ “.

قال ابن رجب رحمه الله : فأكل الحلال وشربه ولبسه والتغذي به سبب موجِبٌ لإجابة الدعاء ا.هـ .