Τι Λένε Για Το Ισλάμ;
Αρκετοί μη μουσουλμάνοι ειδήμονες τοποθετούνται αμερόληπτα σχετικά με το Ισλάμ και την επιρροή του στην Οικουμένη.
Στο όνομα του Θεού του Παντελεήμονος
και του Φιλεύσπλαχνου.
Το Ισλάμ, η θρησκεία με την οποία παρουσιάστηκε ο προφήτης Μουχάμμαντ ας αναπαύεται η ψυχή του αποτελεί τη συνέχεια και συγχρόνως την ολοκλήρωση όλων των προηγουμένων θρησκειών. Γι αυτό το Ισλάμ, όχι μόνο θεωρείται, αλλά πραγματικά είναι το πιο κατάλληλο σύστημα για όλους τους ανθρώπους σε όλους τους τόπους και χρόνους. Τη θέση του αυτή υπερασπίζεται με διάφορες και ισχυρές αποδείξεις, η πρώτη από τις οποίες είναι ότι δεν υπάρχει καμιά από τις προηγούμενες αποκαλύψεις που να εξακολουθεί να διατηρεί την ίδια αρχική μορφή της και το γνήσιο περιεχόμενό της ακριβώς όπως όταν αποκαλύφθηκε. Η δεύτερη απόδειξη είναι ότι δεν υπάρχει καμιά από τις προγενέστερες αποκαλύψεις που να έχει πειστικά επιχειρήματα για την επίλυση των διαφόρων ζητημάτων της ζωής σε κάθε εποχή και περιοχή. Το Ισλάμ όμως απευθύνεται ισάξια σε όλη την ανθρωπότητα και ασχολείται με όλες τις διάφορες πλευρές της ζωής. Επιπλέον το Ισλάμ έμεινε για δεκαπέντε συνεχείς αιώνες κάτω από συνεχή πρακτική δοκιμασία και θεωρητική διερεύνηση, κατά την οποία έχει αποδείξει ότι έχει όλες τις αρετές και δυνατότητες να εγκαθιδρύσει μια ιδανική κοινωνία, όπως την έκανε κάτω από την ηγεσία του έσχατου προφήτη Μουχάμμαντ (ας αναπαύεται η ψυχή του).
Ήταν θαύμα να κερδίσει ο Μουχάμμαντ ακόμα και τους πιο φανατικούς του εχθρούς, και να τους προσκολλήσει στο πλευρό του Ισλάμ χωρίς να έχει την κατάλληλη υλική ικανότητα. Νίκησε τους ειδωλολάτρες, εξουδετέρωσε εκείνους που ακολουθούν στα τυφλά τους προγόνους τους, τιμώρησε τους πρωταγωνιστές των φυλετικών εχθροπραξιών, έπληξε τους καταχραστές της ανθρώπινης αξίας, εξαφάνισε τους αιμοχαρείς, και δημιούργησε από όλους αυτούς τους διάφορους, το πιο πειθαρχημένο έθνος στην ιστορία, κάτω από την αιγίδα του Ισλάμ και υπό την ηγεσία του ίδιου. Σύντομα οι άνθρωποι αυτοί διαπίστωσαν ότι το Ισλάμ τους άνοιξε νέους ορίζοντες για πνευματικά ύψη, και τους έδωσε έμφαση στην ανθρώπινή τους αξία, με την προκήρυξη του ότι η αγαθότητα και η καλοσύνη είναι το μόνο κριτήριο για τη διάκριση των ανθρώπων, εφ όσον έχουν και τη σωστή πίστη. Το Ισλάμ διαμόρφωσε τη ζωή τους από απόψεως κοινωνικής, μορφωτικής, ηθικής και εμπορικής, με κανόνες και νόμους που ταιριάζουν απόλυτα με τη φύση τους σαν άνθρωποι. Και είναι εφαρμόσιμοι κάτω από όλες τις συνθήκες, και είναι τόσο σταθεροί όσο σταθερή είναι η φύση του ανθρώπου.
Δυστυχώς, η δύση αντί να προσπαθεί ειλικρινά να καταλάβει αυτό το επιτυχές φαινόμενο, κατά τους αρχικούς του χρόνους, το θεώρησε ως ανταγωνιστικό θρήσκευμα. Κατά τους αιώνες της σταυροφορίας η αρνητική στάση αυτή απέκτησε ορμητική δύναμη και ξεκίνησε τεράστια απόπειρα με σκοπό να αμαυρώσει την αγνή εικόνα του Ισλάμ. Αλλά σύντομα το Ισλάμ άρχισε να ξετυλίγεται και να ξαναθέτει την αυθεντικότητα του στους σύγχρονους μελετητές που η τόλμη και η αντικειμενικότητά τους έχουν διαψεύσει κατηγορηματικά όλες τις συκοφαντίες που εκτοξεύτηκαν εναντίον του με τους λεγόμενους ανατολιστές.
Εδώ θα αναφερθούμε σε ορισμένα αποσπάσματα από τις παρατηρήσεις μερικών διάσημων και αναγνωρισμένων προσωπικοτήτων της˙ δεδομένου ότι η αλήθεια δεν έχει ανάγκη από συνηγόρους, αλλά επειδή η άδικη και μακροχρόνια αποπροσανατολιστική προπαγάνδα έχει δημιουργήσει σύγχυση ακόμα και στους πιο φιλελεύθερους και αντικειμενικούς συγγραφείς, αισθανόμαστε την ανάγκη να δανειστούμε τα ακόλουθα αποσπάσματα, με την ελπίδα να συμβάλλουν στην αντικειμενική διερεύνηση του Ισλάμ.
«Το Ισλάμ αντικατέστησε την ασκητικότητα με την ανθρωποπρέπεια, έδωσε ελπίδα στους σκλάβους, δημιούργησε αίσθημα αδελφοσύνης μεταξύ των ανθρώπων, και τόλμησε να αναγνωρίσει τα στοιχειώδη δεδομένα της ανθρώπινης φύσης».
Canon Taylor, εκφωνηθέν στο εκκλησιαστικό συνέδριο στο Walverhamton, Oct. 7, 1887.
Απόσπασμα στο υπό Arnold The Preachings of Islam, p.p. 71-72
«Η δίκαια ιστορία πάντως έχει ξεκαθαρίσει ότι το αποκαλούμενο «Θρύλος των φανατικών μουσουλμάνων»«που έχουν σαρώσει τον κόσμο» και έχουν επιβάλλει το Ισλάμ με την «κόψη του ξίφους» πάνω στους «νικημένους λαούς» είναι ένας από τους πιο γελοίους μύθους
που έχουν επαναλάβει ποτέ οι ιστορικοί».
De Lacy O Leary,
Islam at the Crossroads,
London, 1923 P. 8.
«Το Ισλάμ όμως έχει ακόμη να προσφέρει πολλά για την υπόθεση της ανθρωπότητας. Στέκεται, στο τέλος τέλος από όλα, πιο κοντά στην ανατολή παρά την δύση, και έχει τεράστια παράδοση στη διαφυλετική συμφιλίωση και συνεργασία ανάμεσα στις πολλές και ποικίλες φυλές… Το Ισλάμ έχει ακόμα τη δύναμη να συμφιλιώσει τα πιο ασυμβίβαστα στοιχεία των φυλών και των παραδόσεών τους. Εάν ποτέ η έχθρα μεταξύ των μεγάλων λαών της Δύσης και της Ανατολής μπορούσε να υπερνικηθεί και να αντικατασταθεί με συνεργασία, τότε η μεσολάβηση του Ισλάμ είναι αναπόφευκτη. Στα χέρια του Ισλάμ κείται κατά μέγα μέρος η λύση του προβλήματος που έχει αντιμετωπίσει η Ευρώπη στις σχέσεις της με την Ανατολή. Εάν ενωθούν αυτοί οι λαοί τότε η ελπίδα για την ειρηνική διευθέτηση του προβλήματος θα επιταχυνθεί υπέρμετρα.
Αλλά εάν η Ευρώπη, με την απόρριψη της συνεργασίας με το Ισλάμ, το ρίχνει στα χέρια των ανταγωνιστών της, τότε το αποτέλεσμα θα είναι καταστροφικό και για τις δύο πλευρές»…
H.A.R. Gibb, Whither Islam,
London, 1932, P. 379.
«Πάντα εκτιμώ τη θρησκεία του Μουχάμμαντ, και την κρατώ ψηλά, διότι έχει θαυμάσια ικανότητα επιβίωσης. Μου φαίνεται ότι είναι η μόνη θρησκεία που έχει ικανότητα προσαρμογής για τις μεταβαλλόμενες φάσεις της ζωής, πράγμα που την κάνει ελκυστική για όλες τις ηλικίες. Έχω μελετήσει αρκετά γι αυτόν το θαυμάσιο άνθρωπο, και η γνώμη μου είναι ότι ο Μουχάμμαντ είναι πολύ πιο μακριά από το να είναι αντίχριστος, πρέπει να αποκαλείται ο σωτήρας της ανθρωπότητας.
Πιστεύω ότι, εάν υπήρχε στις μέρες μας παρόμοια προσωπικότητα, που να επιβάλλεται στο σύγχρονο κόσμο, θα μπορούσε να λύσει επιτυχώς όλα τα προβλήματά του, κατά τρόπον που να επαναφέρει την απαιτούμενη ειρήνη και ευτυχία. Έχω προφητέψει για την θρησκεία του Μωάμεθ ότι θα μπορούσε να γίνει αποδεκτή στην «Ευρώπη του αύριο» όπως άρχισε να είναι παραδεκτή στην «Ευρώπη του σήμερα».
G.B. Shaw, The Genuine Islam, (Το Αυθεντικό Ισλάμ),
Τόμος 1, Νο. 81936.
«Η εμφάνιση του Ισλάμ ίσως αποτελεί το πιο καταπληκτικό φαινόμενο στην ιστορία της ανθρωπότητας. Ξεκίνησε από μια άγονη περιοχή, που ήταν σχεδόν άγνωστη για τον κόσμο, όπως και οι κάτοικοί της. Το Ισλάμ σε λιγότερο από έναν αιώνα εξαπλώθηκε στο μισό κόσμο ή και περισσότερο, έσβησε μεγάλες αυτοκρατορίες, έδιωξε μακροχρόνια εγκαθιδρυμένες θρησκείες, ξανάφτιαξε τις χαλασμένες σχέσεις των φυλών και έχει ιδρύσει έναν ολόκληρο νέο κόσμο, τον κόσμο του Ισλάμ.
Όσον διερευνούμε σε βάθος αυτό το φαινόμενο, τόσο φαίνεται πιο καταπληκτικό. Οι άλλες μεγάλες θρησκείες κατέκτησαν το δρόμο τους βραδέως, και με οδυνηρό αγώνα, και τέλος θριάμβευσαν πάντα με την
υποστήριξη ενός ισχυρού μονάρχου που είχε ασπαστεί την τάδε θρησκεία. Ο Χριστιανισμός είχε τον «Κωνσταντίνο» του, ο βουδισμός είχε τον «Ασόκα» και ο Ζωροαστρισμός είχε τον «Κύρον» του. Ο καθένας από αυτούς αφιέρωσε για το νέο του επιλεγμένο δόγμα όλη
τη δύναμη της κοσμικής εξουσίας που είχε. Εξαίρεση αποτελεί μόνο το Ισλάμ. Εμφανίστηκε σε εγκαταλειμμένη περιοχή, κατοικημένη σποραδικά μόνο, από νομάδες σχεδόν αγνώστους στην ιστορία της ανθρωπότητας, παρά ταύτα όμως το Ισλάμ εξέλιξε την σπουδαία του υπόθεση, με την πιο αδύναμη ανθρώπινη υποστήριξη και μάλιστα εναντίον της πιο βαριάς υλικής εξόπλισης. Και ως εκ θαύματος το Ισλάμ νίκησε, με τόση ευκολία που δεν περίμενε κανείς και πολλές γενιές έχουν δει την κόκκινη ημισέληνο να υψώνεται από την έρημο της Κεντρικής Ασίας, μέχρι την έρημο της Κεντρικής Αφρικής.
A.M.L. Stoddard,
Islam The Religion of All Prophets
(Ισλάμ η θρησκεία όλων των προφητών)
Begum Bawani Wagf, Karachi, Pakistan p. 56.
«Το Ισλάμ είναι μια θρησκεία που είναι ουσιαστικά ορθολογιστική, με την ευρεία σημασία του όρου, δηλαδή, ετυμολογικά και ιστορικά. Ο ορισμός του ορθολογισμού, ως μεθόδου που βάζει τις θρησκευτικές πεποιθήσεις, πάνω σε αρχές που πρέπει να συνοδεύονται με αιτιολόγηση, βρίσκει πλήρη εφαρμογή στο Ισλάμ.. ως πραγματικότητα, δεν δύναται κανείς να διαψεύσει ότι πολλά από τα ξένα δόγματα και θρησκευτικά συστήματα όπως επίσης και πολλές δεισιδαιμονίες, από τη
λατρεία των Αγίων μέχρι τα Κομπολόγια και τα φυλαχτά έχουν ενσωματωθεί κατά κάποιον τρόπο στον κύριο κορμό του μουσουλμανικού «πιστεύω». Αλλά παρά την πλούσια ανάπτυξη με όλο το νόημά της της διδαχής του προφήτη Μουχάμμαντ, το Κοράνιο
παρέμεινε αναλλοίωτο, διατηρεί πάντα τη θέση του ως στοιχειώδους αρχικής αφετηρίας και το δόγμα της μοναδικότητας του Θεού πάντα αναφέρεται με μεγαλοπρέπεια, εξοχότητα, με αμετάβλητη διαύγεια και με βεβαία πεποίθηση που είναι πολύ δύσκολο να βρεθεί τέτοια παρόμοια έξω από τα πλαίσια του Ισλάμ. Η τέτοια αφοσίωση στο θεμελιώδες δόγμα της θρησκείας, η απλότητα της πίστης που εκφράζει, η απόδειξη που αποκτάει από την ένθερμη πίστη των οπαδών που
την προπαγανδίζουν, είναι λίγα από τα πολλά αίτια που εξηγούν τις επιτυχείς προσπάθειες των μουσουλμάνων ιεραποστόλων. Μια πίστη πολύ συνοψισμένη και απαλλαγμένη από τις θεολογικές περιπλοκότητες, και κατά συνέπεια πολύ προσπελάσιμη στον κοινό
Νου, αναμένεται να έχει και πραγματικά έχει θαυμάσια δύναμη για να διασχίσει το δρόμο της προς τη συνείδηση του ανθρώπου».
Edward Monte
«La Propagande Chretienne et ses Adversaries Mosulmans» Paris 1890
αναφερόμενο υπό του T.W. Arnold στο The Preaching of Islam, London 1913, pp. 413-414.
«Εγώ δεν είμαι μουσουλμάνος με τη συνηθισμένη έννοια, αλλά όμως θα ήθελα να είμαι «μουσουλμάνος» σαν ένας που «παραδίδεται στο Θεό», και πιστεύω ότι οι ισλαμικές απόψεις που περιλαμβάνονται στο Κοράνι, και σε άλλες εκφράσεις του ισλαμικού οράματος, αποτελούν τεράστια παρακαταθήκη για μια αληθινή αποκάλυψη, από την οποία εγώ και άλλοι δυτικοί έχουμε ακόμη πολλά να μάθουμε. Το Ισλάμ είναι οπωσδήποτε ισχυρός ανταγωνιστής που είναι σε θέση να προσφέρει το βασικό σχέδιο της μοναδικής θρησκείας του μέλλοντος».
W. Montgomery Watt, Islam and Christianity Today
(Ισλάμ και Χριστιανισμός σήμερα)
London 1913, p. IX.
Για περαιτέρω ανάγνωση στο Ισλάμ:
T.B. Irving, et al.: The Quran: Basic Teachings
Hamuda Abdulati: Islam in Focus
M. Qutb: Islam: The Misunderstood Religion
Maudoodi: Towards Understanding Islam
Maurice Bucaille: The Bible, The Quran and Science
Suzanne Haneef: What Everyone Should Know About Islam and the Muslims