Η φερεγγυότητα ως μέρος της πίστης..
Όταν ο Προφήτης Μουχάμμαντ πέρασε από μια αγορά, αντίκρισε έναν πωλητή που πωλούσε φαγητά. Ο Προφήτης καθώς έλεγχε με το χέρι του το φαγητό, το βρήκε βρεγμένο. Είπε στον πωλητή: τι είναι αυτό; Ο Πωλητής απάντησε: είναι από τη βροχή, Προφήτη. Ο Προφήτης του είπε: οπότε βάλτο (το βρεγμένο) από πάνω ώστε να το δει ο κόσμος. Όποιος εξαπατάει δεν ανήκει σε μένα. (αφήγηση στο Μούσλιμ).
مرَّ رسول الله صلى الله عليه وسلم على صبرة طعام (وهو ما جمع بعضه فوق بعض بلا كيل ولا وزن)، فأدخل يده فيها، فنالت أصابعه بللًا. فقال: “ما هذا يا صاحب الطَّعام؟” قال: أصابته السَّماء يا رسول الله. قال: “أفلا جعلته فوق الطَّعام كي يراه النَّاس؟ من غشَّ فليس منِّي”. (مسلم)
Έτσι, ο Προφήτης απαγορεύει κάθε εξαπάτηση, είτε στα λόγια είτε στις πράξεις. Η απαγόρευση αφορά πιο πολύ όσους έχουν κάποια δημόσια ευθύνη. Αυτοί – λόγω της θέσης που κατέχουν – οι πράξεις τους έχουν ιδιαίτερη βαρύτητα στην μοίρα και τη ζωή των συμπολιτών τους.
Εξαπάτηση στις συναλλαγές
Είναι σύνηθες φαινόμενο. Λέει ο λόγιος Ιμπν Χάζαρ εξηγώντας τι είναι: η απαγορευμένη εξαπάτηση είναι το να γνωρίζει ο πωλητής κάποιο ελάττωμα στο προϊόν, που αν το μάθαινε κάποιος, δεν θα το αγόραζε με τέτοιο αντίτιμο.
قال ابن حجر رحمه الله: (الغش المحرم أن يعلم ذو السلعة من نحو بائع ومشتر فيها شيئا لو اطلع عليه مريد أخذها ما أخذها بذلك المقابل.
Το Ισλάμ ζητάει και από τον πωλητή και τον αγοραστή να είναι ειλικρινείς και να μην αποκρύβουν τυχόν ελαττώματα ή κάποια σημαντική λεπτομέρεια στην συναλλαγή.
Εξαπάτηση εκ μέρους του κυβερνήτη
Λέει ο Προφήτης: όποιος αναλάβει μια δημόσια ευθύνη και πεθάνει ενώ έχει εξαπατήσει το λαό του, είναι σίγουρο που δεν θα βρει ούτε την μυρωδιά του παράδεισου. (Μούσλιμ.)
عن معقل بن يسار رضِي الله عنه أن رسول الله صلَّى الله عليه وسلَّم قال: “ما من عبدٍ يستَرعِيه الله رعيَّة، يموت يوم يموت وهو غاشٌّ لرعيَّته؛ إلا حرَّم الله عليه الجنة”.مسلم.
Εξαπάτηση στη διαβούλευση-συμβουλή.
Είναι σημαντικότατο να είναι κανείς ειλικρινής όταν του ζητηθεί η άποψη του σε κάποιο ζήτημα. Η ειλικρίνεια, ακόμα και όταν είναι αντίθετη στον συμφέρον μας, απαιτείται.
Ο Αμπντουλλάχ μπιν Αμπάς, ξάδελφος του Προφήτη και λόγιος του Ισλάμ, λέει: συνεχίζει κανείς να έχει μια σωστή άποψη και κρίση, εφόσον δίνει έντιμη συμβουλή σε όποιον τον ρωτήσει. Εάν όμως τον εξαπατήσει, του αφαιρεί ο Αλλάχ την κρίση του.
كان ابن عباس رضي الله عنهما يقول: لا يزال الرَّجل يزداد في صحَّة رأيه ما نصح لمستشيره، فإذا غشَّه سلبه الله نصحه ورأيه.