Thursday, December 5, 2024
Γενικά άρθραΚοράνι

Οι προφήτες στο Κοράνι: σεβασμός και αδελφότητα

Όσοι δεν έχουν γνώση πάνω στο θέμα των μονοθεϊστικών θρησκειών, νομίζουν πως οι προφήτες δεν έχουν καμία σχέση μεταξύ τους. Τα πράγματα, όμως, είναι πολύ διαφορετικά.
Ο Προφήτης Μουχάμμαντ, ειρήνη σ,αυτόν, λέει: «είμαι ο πιο κοντινός στον Ιησού, γιό της Μάριαμ και ο Προφήτες είναι αδέλφια. έχουν διαφορετικές μητέρες και η πίστη τους είναι μια».
Ο προφητικός λόγος δηλώνει πως οι Μουσουλμάνοι πιστεύουμε σε όλους τους προφήτες και πως αυτοί έχουν ένα συγκεκριμένο μήνυμα που είναι ο μονοθεϊσμός.
Η πηγή των θεϊκών βιβλίων τα οποία έλαβαν οι προφήτες, είναι μία.
Λέει το Κοράνι: « Σου παρέδωσε (ο Αλλάχ) το Βιβλίο με την αλήθεια επικυρώνοντας όσα προανάγγειλε και παρέδωσε το Νόμο του Μωυσή και το Ευαγγέλιο. Προγενέστερα ως καθοδήγηση για τους ανθρώπους καθώς και το Κοράνι». (Κοράνι. 3.1-4).
Λέει σε άλλο σημείο διευκρινίζοντας το ρόλο και το μήνυμα κάθε αποστόλου και προφήτη: «όντως στείλαμε σε κάθε έθνος έναν απόστολο (με αποστολή): να λατρεύετε τον Αλλάχ και να αποφεύγετε την ειδωλολατρία» (Κοράνι. 16. 36).
Έτσι καταλαβαίνει κανείς πως η πίστη όλων των προφητών είναι το Ισλάμ με την ευρεία έννοια, δηλ. πως όλοι τους πίστευαν στο μονοθεϊσμό.
Βεβαίως οι πρακτικοί νόμοι κάθε έθνους διαφέρουν από την μία αποστολή στην άλλη. Αυτό είναι για το όφελος των ανθρώπων το οποίο διαφέρει κι αυτό από καιρό σε καιρό.

 

Οι αναφορές του Προφήτη Μουχάμμαντ στους υπολοίπους προφήτες τρέφουν σεβασμό και αδελφοσύνη. Καθώς όταν ανέφερε κάποιον προφήτη τον αποκαλούσε « ευσεβή δούλο» του Αλλάχ, και ως « αδελφό μου». Για τον Σολομώντα είπε « ο αδελφός μου», το ίδιο είπε και για τον Μωυσή.
Το Κοράνι αναφέρεται σε πολλά σημεία στους Προφήτες που είχαν σταλεί από τον Αλλάχ προς την ανθρωπότητα. Φανερώνει πως ήρθαν με το ίδιο μήνυμα που έφερε ο Προφήτης Μουχάμμαντ και πως είναι τιμώμενοι άνθρωποι για τους μουσουλμάνους.
Λέει: « εμείς σ, εμπνεύσαμε όπως έχουμε εμπνεύσει τον Νώε και τους μετά από αυτόν προφήτες. Έχουμε εμπνεύσει και τον Αβραάμ, τον Ισμαήλ, τον Ισαάκ, τον Ιακώβ, τις φυλές, τον Ιησού, Ιώβ, τον Ιωνά, τον Ααρών και τον Σολομώντα και στον Δαβίδ δώσαμε τους ψαλμούς. Και στείλαμε αποστόλους τους οποίους έχουμε διηγηθεί σε σένα και άλλους που δεν σου διηγηθήκαμε. Και στον Μωυσή ο Αλλάχ μίλησε απ ευθείας». (Κοράνι. 4. 163-164).
Παρά τις αντιπαραθέσεις που είχαν πολλοί Χριστιανοί και Εβραίοι προς τι Ισλάμ, το Κοράνι βρίθει από επαινέσεις  προς τον Μωυσή και τον Ιησού.
Λέει ο Αλλάχ στον Μωυσή: «… σε έχω επιλέξει ανάμεσα στους ανθρώπους με τις αποστολές μου και με τα λόγια μου» (Κοράνι. 7. 144.).
Λέει επίσης: «κι έριξα πάνω σου την αγάπη μου προκειμένου να ανατραφείς κάτω από το βλέμμα μου» (Κοράνι. 20. 39).
Για τον Ιησού λέει το Κοράνι στην ενότητα που φέρνει το όνομα της μητέρας του: «.. τότε τους είπε (το μωρό Ιησούς): είμαι δούλος του Αλλάχ, μου παρέδωσε το Βιβλίο και με έκανε προφήτη. Και με έκανε ευλογημένο όπου βρίσκομαι και μου επίταξε να εκτελώ την προσευχή και την φιλανθρωπία όσο βρίσκομαι εν ζωή. Με έκανε κι ευγνώμων προς την μητέρα μου και όχι αλαζόνα αδιάφορο για το θυμό Του. Κι η ειρήνη σε μένα την ημέρα που γεννήθηκα και την που πρόκειται να πεθάνω και την ημέρα που θα εγερθώ ζωντανός και πάλι». (Κοράνι. 19. 30-33).
Χαρακτηριστικό είναι πως το όνομα του Προφήτη Μουχάμμαντ, ειρήνη σ,αυτόν, αναφέρεται στο Ιερό Κοράνι μόνο τέσσερεις φορές, και μια πέμπτη αναφέρεται ως Άχμαντ, ενώ το όνομα του Ιησού (Ισσα) αναφέρεται 25 φορές και ως Χριστός (Αλ Μασίχ) αναφέρεται 11 φορές, δηλ. 36 φορές συνολικά. Το όνομα του Μωυσή αναφέρεται 163 φορές κατέχοντας την θέση της πρώτης προσωπικότητας που αναφέρεται στο Κοράνι.
Μια ολόκληρη σούρα του Κορανίου αποκαλείται «προφήτες». Η σούρα αυτή βρίθει από επαινέσεις προς τα πρόσωπά τους. Τους χαρακτηρίζει με τα καλύτερα λόγια: «Αυτοί έσπευδαν στις καλές πράξεις, μας λάτρευαν με αφοσίωση, επιδιώκοντας τις ανταμοιβές μας και φοβούμενοι τις τιμωρίες μας» (Κοράνι. 21. 90).
Το Κοράνι αναφέρει πως η σχέση του Προφήτη Μουχάμμαντ με τους προηγούμενους προφήτες είναι αδελφική. Λέει επίσης πως οι προηγούμενες αποκαλύψεις αναφέρουν την προφητεία του Μουχάμμαντ και την επικυρώνουν.
« Αυτοί που ακολουθούν τον Απόστολο, τον αναλφάβητο Προφήτη, (τον Μουχάμμαντ), ο οποίος αναφέρεται στις Γραφές τους, στο Νόμο και στο Ευαγγέλιο, προστάζοντάς τους να κάνουν καλές και δίκαιες πράξεις και  αποφεύγουν το άδικο». (Κοράνι. 7. 157).
Η προφητεία δεν είναι αποτέλεσμα προσωπικής επιμέλειας και κούρασης. Είναι μια αλάνθαστη και σοφή θεϊκή επιλογή. Αυτοί οι προφήτες επομένως είναι, όλοι τους, άξιοι για την αποστολή που τους αναθέτει ο Αλλάχ.
Λέει το Κοράνι: «… Ο Αλλάχ ξέρει πολύ καλά σε ποιόν εμπιστεύεται την αποστολή Του». (Κοράνι. 6. 124).
Τέλος, οι Μουσουλμάνοι πιστεύουν σε όλους τους Προφήτες του Αλλάχ χωρίς καμία διάκριση μεταξύ τους. Λέει το Κοράνι: «Πες “Πιστέψαµε στον Αλλάχ, και σ’ ό,τι µας έχει παραδοθεί, και σ’ ό,τι έχει σταλεί στους Αβραάµ, Ισµαήλ, Ισαάκ, Ιακώβ και στις Φυλές, και σ’ ό,τι παραδόθηκε στον Μωυσή, στον Ιησού και στους Προφήτες, απ’ τον Κύριό τους. Καµιά διάκριση δεν κάνουμε ανάµεσα τους. Κι εµείς σ’ Αυτόν υποτάσσουμε τη θέληση µας.» (Κοράνι. 3. 84).
Ο Αλλάχ επαινεί τους Μουσουλμάνους επειδή πιστεύουν σε όλους τους προφήτες χωρίς καμία διάκριση ανάμεσά τους. Λέει: «. Ο Απόστολος πίστεψε σ’ ό,τι του αποκάλυψε ο Κύριός του, έτσι έκαναν κι οι πιστοί. όλοι τους πίστεψαν στον ΑΛΛΑΧ, τους αγγέλους Του, τα Βιβλία Του και τους Αποσταλμένους Του. Δεν κάνομε καμιά διάκριση ανάμεσα σ’ οποιονδήποτε απ’ τους Αποσταλμένους Του» (Κοράνι. 2. 285).
Επιβεβαιώνοντας αυτήν την έννοια, λέει ο Προφήτης, ειρήνη σ,αυτόν: « μην κάνετε διακρίσεις ανάμεσα στους Προφήτες», δηλ. μην πείτε πως ένας από αυτούς είναι πιο άξιος από τον άλλον.