Wednesday, May 22, 2024
ΔιδασκαλίαΟ Προφήτης Μουχάμμαντ

Οι σκοποί του γάμου στην παράδοση του Προφήτη.

Οι σκοποί του γάμου στην παράδοση του Προφήτη.

Η παράδοση του Προφήτη – ειρήνη ς,αυτόν- αποτελεί μια κεντρική πηγή της ισλαμικής νομοθεσίας. Είναι και ηθική πηγή από την οποία οι μουσουλμάνοι αντλούν τις αξίες οι οποίες ελέγχουν τις συμπεριφορές τους σε κάθε εποχή. Η κάθε πράξη, λόγος ή συγκατάθεση του προφήτη έχει και ένα ηθικό πλαίσιο. Ο Προφήτης λέει “ μα δεν στάλθηκα παρά μόνο για να ολοκληρώσω τα ευγενή - χρηστά ήθη”. 
 (إنما بعثت لأتمم مكارم الأخلاق)

ο Προφήτης εφιστά την προσοχή σε όλους όσους ψάχνουν για την μελλοντική σύζυγο να λάβουν υπόψη το θέμα της πίστης και να μην αρκεστούν σε θέματα ομορφιάς και περιουσίας. Λέει: “ η γυναίκα αναζητείται για γάμο για την περιουσία της, για το σόι της, για  την ομορφιά της και για την πίστη της. Οπότε να κερδίσεις εκείνη της πίστης ώστε να βρεις την επιτυχία”. 
(تنكح المرأة لأربع لمالها، ولحسبها، وجمالها، ولدينها، فاظفر بذات الدين تربت يداك)

εδώ ο Προφήτης μας εξηγεί τις συνήθειες που επικρατούν στις κοινωνίες σχετικά με το γάμο. Οι περισσότεροι άνδρες αναζητούν συνήθως πλούσιες γυναίκες, γυναίκες με γνωστό σόι, όμορφες γυναίκες και γυναίκες με πίστη. Στο τέλος μας εξηγεί πως η επιτυχία βρίσκεται στο να δώσει κανείς προτεραιότητα στην πίστη ως πρώτο και βασικό κριτήριο στην επιλογή του.
Άλλο σημαντικό ηθικό ζήτημα για την ασφάλεια του γάμου είναι η απαγόρευση να ζητήσει κανείς μια γυναίκα για γάμο εφόσον την έχει ζητήσει άλλος άνδρας και αναμένει την απάντησή της. 
 (لا يخطب أحدكم على خطبة أخيه حتى ينكح أو يترك) 

ο Προφήτης συνιστά στο σύντροφό του Mougira bin Shouba που μόλις έχει αρραβωνιαστεί μια γυναίκα να τη δει καλά, γιατί αυτό είναι που θα βοηθήσει στο να παραμείνει η αγάπη μεταξύ τους. 
 انظر إليها فإنه أحرى أن يؤدم بينكما 

επίσης συνιστά σε όσους πρόκειται να παντρευτούν να ψάξουν για γυναίκες με καλό χαρακτήρα και υψηλή ηθική  και να έχουν υπόψη τη καλή αγωγή που μεταδίδουν οι γονείς στα παιδιά τους.


 (تخيروا لنطفكم فإن العرق دساس)



Ο άνδρας δίνει στη νύφη που πρόκειται να παντρευτεί ένα δώρο που λέγεται Mahr. Είναι δικαίωμα της γυναίκας που πρέπει να δοθεί οπωσδήποτε. Αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να είναι ένα μεγάλο ποσό στο βαθμό που εμποδίζει το γάμο. Μπορεί να είναι κάτι ηθικό όπως να της μάθει ένα τμήμα από το Quran. Σκοπός είναι να μείνει ικανοποιημένη απέναντι στις μεγάλες υποχρεώσεις του γάμου.  


سأل أحدهم الرسول أن يزوجه امرأة فسأله الرسول: (أعندك من شيء؟ قال: ما عندي من شيء، قال: ولا خاتم من حديد؟ قال: ولا خاتم من حديد، ولكن أشق بردتي هذه فأعطيها النصف، وآخذ النصف، قال: لا، هل معك من القرآن شيء؟ قال: نعم، قال: اذهب فقد زوجتكها بما معك من القرآن)


ο Προφήτης ήταν ο καλύτερος σύζυγος. Μέσα στο σπίτι του έκανε τις καθημερινές δουλειές και βοηθούσε τις γυναίκες του. Η γυναίκα του Aisha εξηγεί πως περνούσε την ημέρα του: ασχολούταν με την υπηρεσία της οικογένειάς του κι όποτε ερχόταν η ώρα για προσευχή, έβγαινε να την εκτελέσει”.
(كان في مهنة أهله، فإذا حضرت الصلاة قام إلى الصلاة)

  Σε άλλη ρήση λέει η κυρία Aisha για τις δουλειές που έκανε στο σπίτι του: “ έραβε το ένδυμά του και επιδιόρθωνε τα παπούτσια του και έκανε ό,τι δουλειές κάνουν οι άνδρες στα σπίτια τους”.   


 

،  (كان يخيط ثوبه، ويخصف نعله، ويعمل ما يعمل الرجال في بيوتهم).


Από τις δυο προαναφερόμενες ρήσεις γίνεται κατανοητό πως το Ισλάμ ενθαρρύνει τα ζευγάρια να συνεργάζονται στις δουλειές του σπιτιού και γενικά σε ό,τι αφορά τη ζωή τους. 

Ο γάμος σημαίνει δικαιώματα και υποχρεώσεις από τις δυο πλευρές. Πέραν τούτου όμως η συζυγική ζωή απαιτεί μια ανώτερη μεταχείριση με καλοσύνη και συμπόνια. Ο Προφήτης ορίζει την καλή συμπεριφορά στην οικογένεια και τους συγγενείς ως κριτήριο καλοσύνης. Λέει σχετικά:” ο καλύτερος σας είναι ο καλύτερος για τους οικείους του κι εγώ είμαι ο καλύτερος σας για τους οικείους μου”. 

 (خيركم خيركم لأهله وأنا خيركم لأهله)

Η κυρία Aisha αφηγείται παραστατικά για την συμπεριφορά του Προφήτη μαζί της, όπου προσέχει την ψυχολογική της κατάσταση. Λέει: Μπαίνουν νεαροί Αιθίοπες στο τζαμί κοντά στο σπίτι του Προφήτη και κάνουν γυμναστική. Την ρώτησε ο Προφήτης: θα ήθελες να τους παρακολουθήσεις; είπε: ναι”. Έτσι στάθηκε δίπλα της μέχρι που αρκέστηκε. 
 
(دخل الحبشة يلعبون، فقال لي النبي أتحبين أن تنظرين إليهم ؟ فقلت: نعم)

σε άλλο γεγονός ο Προφήτης σε ένα ταξίδι ζητάει από τους συντρόφους του να προχωρήσουν ώστε να κάνει αγώνα με την γυναίκα του, η οποία τον προλαβαίνει. Σε άλλο ταξίδι κάνει το ίδιο και την προλαβαίνει αυτός. 


 قالت عائشة (خرجت مع النبي صلى الله عليه وسلم في بعض أسفاره، وأنا جارية لم أحمل اللحم ولم أبدن، فقال للناس: تقدموا فتقدموا، ثم قال لي: تعالي أسابقك، فسابقته فسبقته، فسكت عني حتى إذا حملت اللحم وبدنت ونسيت خرجت معه في بعض أسفاره فقال للناس: تقدموا فتقدموا، ثم قال: تعالي حتى أسابقك، فسابقته فسبقني فجعل يضحك وهو يقول: هذه بتلك).


Ένα άλλο σημαντικό σημείο στην συμπεριφορά του προφήτη με τις γυναίκες του ήταν αυτό που αφηγήθηκε η κυρία Aisha: “ μου είπε ο Προφήτης:
- Εγώ ξέρω πότε είσαι ικανοποιημένη και πότε είσαι θυμωμένη μαζί μου.
- και πως το ξέρεις;
- όποτε είσαι ικανοποιημένη μαζί μου λες: Μα τον θεό του Mouhammad. Κι όποτε είσαι θυμωμένη μαζί μου λες: μα το θεό του Ibrahim. 
- Ναι, Προφήτη του Allah. Εγκαταλείπω μόνο το όνομά σου. Απάντησε η Aisha.

 إني لأعلم إذا كنت عني راضية، وإذا كنت علي غضبى، قالت: من أين تعرف ذلك؟ فقال: أما إذا كنت عني راضية فإنك تقولين لا ورب محمد، وإذا كنت غضبى قلت: لا ورب إبراهيم، قالت: قلت أجل والله يا رسول الله، ما أهجر إلا اسمك”.

Εδώ φαίνεται άλλη διάσταση της συμπεριφοράς του Προφήτη με την οικογένεια του. Η ψυχολογική πλευρά που φαίνεται πως πρόσεχε πολύ για αυτό το πλευρό. 

Ο Προφήτης ζητάει από το ζευγάρια να μην μιλάνε σε κανένα άτομο για τις ιδιαιτερότητες και τις ιδιωτικές τους στιγμές. 

Λέει: “ ο άνθρωπος με την χειρότερη θέση την ημέρα της Ανάστασης είναι ο άνδρας που συνευρίσκεται με τη γυναίκα του και στη συνέχεια τα ανακοινώνει όλα”. 


 (إن من أشر الناس عند الله منزلة يوم القيامة الرجل يفضي إلى امرأته وتفضي إليه ثم ينشر سرها).

Τέλος, ο Προφήτης δεν είχε κανένα θέμα να δηλώσει πως η γυναίκα του η Aisha είναι ο αγαπητός άνθρωπος σε αυτόν. Πράγμα που πολλοί άνδρες ντρέπονται να το κάνουν. Ερωτηθείς: ποιος είναι ο πιο αγαπητός άνθρωπος για σένα; αυτός απάντησε: η Aisha. Ερωτηθείς πάλι; από τους άνδρες ποιος; κι αυτός απάντησε: ο Πατέρας της.  



  سئل الرسول أي الناس أحب إليك؟ قال عائشة. فقلت: من الرجال ؟ قال أبوها