Monday, April 15, 2024
Αρθρα - Απόψεις

Τι Λένε Για Το Κοράνι

Το Κοράνι ως τελευταία αποκάλυψη με πολλές δυνατότητες και ιστορικό κύρος, έχει μαγέψει πολλούς μη μουσουλμάνους, οι οποίοι έδωσαν εντυπωσιακές μαρτυρίες για τα κείμενά του.

 

Στο όνομα του Θεού,

του Παντελεήμονος, του Φιλεύσπλαχνου.

 

Δυο μόνο είναι τα μέσα με τα οποία η ανθρωπότητα έλαβε τη Θεία Καθοδήγηση. Το πρώτο είναι ο λόγος του Θεού και το δεύτερο είναι οι επιλεγμένοι Του προφήτες, που χρησίμευαν ως απόστολοι για να μεταφέρουν τη θεία θέληση στους υπόλοιπους ανθρώπους. Αυτά τα δύο μέσα όδευαν πάντα μαζί, και γι’ αυτό οι προσπάθειες χωρισμού τους είναι πάντα μάταιες και αποτυχημένες.

Ως πραγματικότητα πρέπει να αναφερθεί ότι τα κυριότερα ουράνια βιβλία που προηγήθηκαν του Κορανίου, δηλαδή η Παλαιά και η Καινή Διαθήκη, πήραν μορφή βιβλίων αρκετά χρόνια μετά από τις ημέρες που έζησαν οι προφήτες τους. το ίδιο αληθεύει και για τις μεταφράσεις τους. Αυτό έγινε επειδή οι πιστοί οπαδοί του Μωϋσή και του Ιησού Χριστού, λόγω της υπερβολικής απασχόλησής τους με τους ίδιους τους προφήτες αυτούς, δεν κατέβαλαν σημαντικές προσπάθειες προς διατήρηση των αγίων αποκαλύψεων. Τα βιβλία γράφτηκαν αρκετά χρόνια μετά το θάνατο ή την εξαφάνιση των προφητών αυτών.

Η τελευταία αποκάλυψη, δηλαδή το Κοράνι, διατηρεί ακόμα την αρχική του μορφή. Βεβαίως δεν είναι τυχαίο το γεγονός να διατηρηθεί το Κοράνι αναλλοίωτο μέχρι σήμερα, αφού υποσχέθηκε ο ίδιος ο Θεός να το διατηρήσει, όπως αναφέρεται επανειλημμένα στο ίδιο το Κοράνι. Έτσι επιστρατεύτηκαν πολλοί οπαδοί που το αποστήθισαν αμέσως και όσοι ήξεραν να γράψουν το κατέγραψαν λέξη προς λέξη αφού τους υπαγόρευε ο ίδιος ο προφήτης. Η καταγραφή γινόταν σε διάφορα αντικείμενα, όπως κομμάτια δέρματος, φοινικόφυλλα, ωμοπλάτες ζώων κ.α. Ο ίδιος ο Προφήτης Μουχάμμαντ του έκανε επανάληψη μια φορά το χρόνο ενώπιον του Αρχαγγέλου Γαβριήλ και δυο φορές την τελευταία χρονιά στην οποία και πέθανε. Στη συνέχεια ο πρώτος Χαλίφης (διάδοχος) του Μουχάμμαντ ονόματι «Αμπού Μπακρ», κατόπιν συνεννοήσεως με τους υπόλοιπους στενούς συντρόφους του Προφήτη, αποφάσισε να συγκεντρώσει το Κοράνι που ήταν ήδη γραμμένο από την εποχή του Μουχάμμαντ και φυλαγόταν στο σπίτι του Ζαϊντ μπν Θάμπιτ, σε ένα σύγγραμμα. Ο Αμπού Μπακρ συγκρότησε ένα συμβούλιο από όλους αυτούς που αποστήθισαν το Κοράνι και δημιούργησε έτσι ένα σύγγραμμα, το οποίο κράτησε μαζί του μέχρι που πέθανε, οπότε μεταφέρθηκε στο δεύτερο διάδοχο, τον «Ούμαρ» που ήταν κι αυτός  από τους στενότερους συντρόφους του προφήτη Μουχάμμαντ. Στη συνέχεια μεταφέρθηκε, μετά τον θάνατό του, στην κόρη του που ήταν και σύζυγος του προφήτη. Από τη γνήσια αυτή έκδοση, ο τρίτος Χαλίφης Ουθμάν έκανε πολλαπλά χειρόγραφα και τα έστειλε στα διάφορα μέρη του τότε γνωστού μουσουλμανικού κόσμου.

Το Κοράνι λοιπόν είναι εξ ολοκλήρου διατηρημένο, γιατί είναι το Βιβλίο Καθοδήγησης που προορίζεται για ολόκληρο τον κόσμο και για όλες τις εποχές. Το Κοράνι δεν απευθύνεται μόνο στους ’ραβες, και ας είναι γραμμένο στα αραβικά.

«Ω άνθρωπε, τι σε παραπλάνησε από τον φιλόδωρό σου

Κύριο;» Κοράνι 82/6

Όλες οι διδαχές του Κορανίου είναι πραγματικές και εφαρμόσιμες. Η ζωή του Προφήτη Μουχάμμαντ ήταν το πιο τέλειο πρακτικό παράδειγμα προς μίμηση καθώς και η ζωή των διαδόχων του. Ένα χαρακτηριστικό γνώρισμα του Κορανίου είναι ότι οι διδαχές του αποσκοπούν στο γενικό όφελος ολόκληρης της ανθρωπότητας, και δεν υπερβαίνουν τα όρια της ανθρώπινης δυνατότητας. Η σοφία του Κορανίου είναι τέλεια με όλη τη σημασία της λέξης. Δεν καταδικάζει ούτε βασανίζει την σάρκα, και από την άλλη δεν αγνοεί ούτε υποτιμά την ψυχή, κρατάει και τις δυο πλευρές με άψογη ισορροπία. Δεν υποβαθμίζει το Θεό στο βαθμό να τον ανθρωποποιήσει, ούτε ανεβάζει τον άνθρωπο στο βαθμό να τον θεοποιήσει. Το κάθε τι είναι προσεκτικά τοποθετημένο στην κατάλληλή του θέση.

Στην πραγματικότητα μερικοί συγγραφείς, κυρίως ανατολιστές, ισχυρίζονται ότι ο ίδιος ο Μουχάμμαντ ήταν ο συγγραφέας του Κορανίου, διεκδικώντας  έτσι κάτι αδύνατο με όλα τα μέτρα, για τους εξής λόγους:

 

1ον. Δεν είναι δυνατόν για έναν απλό άνθρωπο στον 6ο μ.Χ. αιώνα να αναφερθεί σε θέματα επιστημονικά, όπως γεωλογικά, γεωπονικά, αστρολογικά, φαρμακευτικά και ιατρικά με τόση ακρίβεια. Να περιγράψει π.χ. την ενδομήτρια ζωή του εμβρύου, όπως τη γνωρίζουμε ακριβώς σήμερα στη σύγχρονη εμβρυολογία. Και μάλιστα χωρίς να διαθέτει κανένα από τα κατάλληλα μέσα. Η μόνη εξήγηση είναι ότι αυτές οι λεπτομέρειες αποτελούν στοιχεία αποκάλυψης.

 

2ον. Δεν είναι λογικό να πιστέψει κανείς, ότι ένας άνθρωπος που από μικρή ηλικία ήταν γνωστός για την ευθύτητα και την αυθεντικότητά του, άνθρωπος που ποτέ του δεν έλεγε ψέματα, δεν εξαπάτησε ούτε πρόδωσε κανέναν, ένας άνθρωπος που όλοι οι συνάνθρωποί του τον αγαπούσαν και τον σέβονταν, όπως ακριβώς ο Μουχάμμαντ – ας αναπαύεται η ψυχή του –μέχρι που τον αποκαλούσαν ο Ειλικρινής, ο Πιστός, τέτοιος άνθρωπος δεν είναι δυνατόν αφού γίνει 40 χρονών, να ισχυρίζεται ψευδώς την προφητεία του χωρίς να είναι πραγματικά προφήτης. Μετά το Χριστό –ειρήνη πάνω του- πέρασαν έξι αιώνες χωρίς να ξέρουμε κανέναν σοβαρό άνθρωπο που να ισχυρίζεται ότι είναι προφήτης μέχρι που εμφανίστηκε ο Μουχάμμαντ και μετά από αυτόν δεν εμφανίστηκε μέχρι τώρα κανένας σοβαρός άντρας που να κηρύξει ότι είναι προφήτης. Αυτό καθ’ εαυτό είναι ένα σημαντικό επιχείρημα υπέρ της προφητείας του Μουχάμμαντ.

3ον. Είναι γνωστό ότι ο Μουχάμμαντ ήταν αγράμματος, όπως ήταν οι περισσότεροι του πατριώτες, πώς μπόρεσε λοιπόν στα σαράντα του χρόνια, εντελώς ξαφνικά, να αρχίσει να λέει ψέματα που από φιλολογικής και γλωσσολογικής απόψεως παρέμειναν επί δέκα πέντε αιώνες ασύγκριτα, παρά το γεγονός ότι πέρασαν εκατοντάδες συγγραφείς, ρήτορες, ποιητές και άλλοι άνθρωποι των γραμμάτων, όχι μόνο μουσουλμάνοι αλλά και αλλόθρησκοι. Οι λίγοι που επιχείρησαν να μιμηθούν το Κοράνι, δήλωσαν σύντομα αδυναμία μπροστά στο μεγαλείο του. Μερικοί μάλιστα ασπάστηκαν το Ισλάμ και έτσι έμεινε το Κοράνι ως η πιο καθαρή και αγνή αποκάλυψη για πάνω από ένα δισεκατομμύριο ανθρώπους διαφόρων φυλών, πολιτισμών, γλωσσών κ.λ.π. Μήπως αυτό δεν αρκεί να πείσει τους διστακτικούς ότι πρόκειται πράγματι περί Θεϊκής αποκάλυψης;

 

Οπωσδήποτε κάθε ειλικρινής και μετριοπαθής και μη επηρεασμένος ερευνητής που γυρεύει την αλήθεια θα μπορούσε εύκολα να καταλήξει στο συμπέρασμα ότι το Κοράνι δεν είναι λόγια του Μουχάμμαντ αλλά είναι του Θεού.

Θα παρουσιάσουμε πιο κάτω ορισμένα αποσπάσματα από διακεκριμένους αλλόθρησκους δυτικούς ερευνητές για το Κοράνιο, χωρίς να σημαίνει αυτό ότι συμφωνούμε με όσα αναφέρουν. Οι αναγνώστες θα μπορούν εύκολα να διαπιστώσουν κατά πόσον ο σημερινός κόσμος άρχισε να προσεγγίζει την αλήθεια για το Κοράνιο. Καλούμε όλους τους διανοούμενους ερευνητές να μελετούν το Κοράνιο βάσει των προαναφερθέντων σημείων. Έχουμε την πεποίθηση ότι σε κάθε τέτοια προσπάθεια ο ερευνητής θα πειστεί ότι αυτό το Κοράνιο αποκλείεται να έχει γραφτεί από άνθρωπο.

 

Πάντως, κάθε φορά που κοιτάμε το Κοράνι εκ νέου,

στην αρχή μας απογοητεύει, αλλά, σύντομα μας ελκύει,

μας εκπλήττει και στο τέλος μας αιχμαλωτίζει. Και μας

επιβάλλει το θαυμασμό… το ύφος του, σε συνδυασμό με

το περιεχόμενο και τον σκοπό του, είναι σεβαστό, μεγα-

λοπρεπέστατο και φοβερό, κάθε τόσο το βρίσκεις

πραγματικά θείο… Έτσι, αυτό το βιβλίο θα συνεχίσει να

εξασκεί μεγάλη επιρροή σε όλες τις εποχές.

Goethe

Dictionary of Islam, σελ. 526

T.P. Hughes

 

Είναι αποδεκτό ότι το Κοράνι κατέχει μια σπουδαία

θέση ανάμεσα στα μεγάλα θρησκευτικά βιβλία στον

κόσμο. Αν και το νεαρότερο όλων των βιβλίων που

δημιουργούν «εποχή» και ανήκουν σ’ αυτό το είδος

λογοτεχνίας δεν συναγωνίζεται με κανένα άλλο στην

καταπληκτική επιρροή που έχει στις ανθρώπινες

μάζες, έχει κάνει τα πάντα, κυρίως όμως έχει δημιουρ-

γήσει μια εντελώς νέα εποχή για την ανθρώπινη σκέψη,

και ένα καινούργιο χαρακτηριστικό τύπο ανθρώπων.

Στην αρχή μετασχημάτισε έναν αριθμό από αντιμαχό-

μενες φυλές της ερήμου, στην Αραβική χερσόνησο, σε

έθνος ηρώων, και στη συνέχεια προχώρησε στη δημι-

ουργία των μεγάλων κοινωνικο-θρησκευτικών οργανώ-

σεων του μωαμεθανικού κόσμου, που είναι μια από τις

μεγαλύτερες δυνάμεις που πρέπει η Ευρώπη και η Ανα-

τολή να υπολογίσουν σήμερα».

  1. Margoliouth

Introduction to J. M. Rodwell’s

The Koran, New York: Everyman’s Library,

1977, p. VII.

 

Είναι μια εργασία που προκαλεί συναισθήματα τόσο

δυνατά και ασύγκριτα ακόμα και στο μακρινό ανα-

γνώστη, μακρινό ως προς το χρόνο και ακόμα περισ-

σότερο ως προς την πνευματική και διανοητική ανά-

πτυξη, μια εργασία που δεν κατακτά απλώς τον

προκατειλημμένο, που ίσως μόλις άρχισε να την ανα-

γνώσκει, αλλά τον αλλάζει ριζικά σε αντίθετα συναι-

σθήματα συμπάθειας και θαυμασμού, μια τέτοια

εργασία πρέπει να είναι καταπληκτική παραγωγή της

ανθρώπινης διάνοιας και ένα πρόβλημα υψηλού

ενδιαφέροντος για οποιοδήποτε διανοούμενο, παρα-

τηρητή του πεπρωμένου του ανθρώπινου γένους.

Dr. Steingass

Dictionary of Islam, σελ. 526-7

T.P. Hughes

 

Οι προαναφερθείσες παρατηρήσεις κάνουν την υπό-

θεση που υποστηριζόταν από εκείνους που νομίζουν

ότι το Κοράνι γράφτηκε από τον Μουχάμμαντ, αστήρικτη.

Πώς είναι δυνατό ένας άνθρωπος από αγράμματος,

να γίνει ξαφνικά ένας από τους πιο σπουδαίους συγ-

γραφείς και μάλιστα διαπρέπουν στην έκθεση και στην

έκφραση των φιλολογικών αρετών σε όλη την αραβική

φιλολογία; Και πώς έγινε δυνατό να εκφράσει τέτοια

επιστημονικά δεδομένα, που δεν τα ήξερε κανείς πριν

απ’ αυτόν και όχι μόνο αυτό, αλλά και χωρίς να κάνει

έστω το παραμικρό λάθος σε όλα αυτά;

Maurice Bucaille,

The Bible, the Qur’an and Science

Η Βίβλος, το Κοράνι και η Επιστήμη

σελ. 125, έτος 1978

 

… Εδώ, άρα, οι αρετές του ως φιλολογικό προϊόν, ίσως

πρέπει να μην κρίνονται από προκατειλημμένα αξιώ-

ματα υποκειμενικών και αισθητικών προτιμήσεων,

αλλά από τον επηρεασμό που άσκησε στους συντρό-

φους του Μουχάμμαντ και στους συμπατριώτες του. Εάν

μιλούσε τόσο δυναμικά και πειστικά στους ακροατές

του, σαν να λιώνει τα μέχρι τότε αντιφατικά και αντα-

γωνιστικά στοιχεία τους σε μια συμπαγή και οργανω-

μένη μάζα εμψυχωμένη με ιδέες που είναι πέραν εκεί-

νων που μέχρι τότε κυριαρχούσαν στην αραβική

σκέψη, τότε η ευγλωττία του ήταν τέλεια, απλώς επει-

δή δημιούργησε από πρωτόγονες ένα πολιτι-

σμένο έθνος και πρόσθεσε ένα καινούργιο νήμα στο

παλαιό στημόνι της ιστορίας».

Dr. Steingass

Dictionary of Islam, p. 528

T.P. Hughes

 

Για να κάνω την παρούσα προσπάθεια, να είναι σε

θέση να βελτιώσει εκείνη των προκατόχων μου και για

να παράγω κάτι που θα μπορούσε να γίνει δεκτό έστω

και σαν ελαφριά αντήχηση της κορυφαίας ρητορικής

του αραβικού Κορανίου, μελέτησα σκληρά τους πολύ-

πλοκους και πλούσια διαφοροποιημένους ρυθμούς, οι

οποίοι, πέρα από το μήνυμά του αυτό καθ’ αυτό, συνι-

στούν το αναντίρρητο αίτημα του Κορανίου για να

ενταχθεί στα ανώτερα φιλολογικά έργα του ανθρώπι-

νου γένους… αυτό το πιο χαρακτηριστικό γνώρισμα…

αυτή η αμίμητη συμφωνία, όπως έχει χαρακτηρίσει το

ιερό βιβλίο του O. Pickthall, οι ήχοι του οποίου κάνουν

τους άντρες να χύνουν δάκρυα και τους οδηγούν στην

έκσταση – ήταν μάλλον τελείως άγνωστο στους προγε-

νέστερους μεταφραστές, άρα δεν είναι καθόλου

περίεργο ότι αυτά που έγραψαν ηχούν ανούσια και

επιφανειακά εν συγκρίσει με το θαυμάσια διακοσμη-

μένο πρωτότυπο.

Arthur J. Arberry,

The Koran Interpreted,

London: Oxford University Press,

1964 p.X.

 

Μια απόλυτα αντικειμενική εξέταση του Κορανίου

υπό το φως της σύγχρονης γνώσης, μας οδηγεί να ανα-

γνωρίσουμε τη συμφωνία μεταξύ των δύο, όπως έχει

ήδη παρατηρηθεί σε επανειλημμένες περιπτώσεις.

Μας κάνει να θεωρούμε εντελώς αδύνατο να το σκε-

φτεί άνθρωπος στην εποχή του Μουχάμμαντ, ώστε να είναι

ο συγγραφέας τέτοιας διαθήκης, λαμβάνοντας υπόψη

τα δεδομένα στην εποχή του. Τέτοιες σκέψεις είναι

ανεξάρτητες από το τι δίνει στις κορανικές αποκαλύ-

ψεις την ξεχωριστή τους θέση, και υποχρεώνει τον

απροκατάληπτο επιστήμονα να δηλώνει την ανικανό-

τητά του να παρουσιάσει μια εξήγηση που να στηρίζε-

ται μόνο σε υλιστικό συλλογισμό.

Maurice Bucaille

The Qur’an and Modern Science

1981 p. 18.

 

Για περαιτέρω ανάγνωση στο Ισλάμ:

•          T.B. Irving, et al.: The Quran: Basic Teachings

•          Hamuda Abdulati: Islam in Focus

•          M. Qutb: Islam: The Misunderstood Religion

•          Maudoodi: Towards Understanding Islam

•          Maurice Bucaille: The Bible, The Quran and Science

•          Suzanne Haneef: What Everyone Should Know About Islam and the Muslims

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *