Thursday, April 25, 2024
Γενικά άρθραΚοράνι

Ισλάμ και αθέμιτο χρήμα

Το Ισλάμ δίνει μεγάλη σημασία στο τρόπο που αποκτά κανείς την περιουσία του. Διευκρινίζει με μεγάλη σαφήνεια τους θεμιτούς και τους αθέμιτους τρόπους απόκτησης περιουσίας και ζητά από τους πιστούς τους να είναι πάρα πολύ προσεκτικοί σε αυτό το ζήτημα.
Επίσης μεγάλη προσοχή δίνει το Ισλάμ σχετικά με τους τρόπους που ξοδεύει κανείς το χρήμα του. Είναι μια διπλή ευθύνη που αντικατοπτρίζει τη σοβαρότητα του χρήματος στη δημόσια σφαίρα.
Ο Προφήτης Μουχάμμαντ μίλησε για τέσσερα πράγματα για τα οποία ο κάθε άνθρωπος θα δώσει λογαριασμό την ημέρα της Κρίσης. Ένα από αυτά τα πράγματα είναι « η περιουσία του: πως την έχει αποκτήσει και πως την έχει ξοδέψει».. (αναγράφεται στο έργο του Ιμάμη Τίρμιδι).
Λέει το Κοράνι απαγορεύοντας τις αθέμιτες συναλλαγές : « Ω εσείς που πιστεύετε: ας μην αποσπάσετε τις περιουσίες σας με αθέμιτο τρόπο» (Κοράνι. 4. 29.).
Λέει ο Προφήτης, (ειρήνη σ,αυτόν) : «ο Αλλάχ είναι Αγαθός και δεν δέχεται παρά μόνο θεμιτά πράγματα» ( αναφέρεται χαρακτηριστικά στο έργο του Ιμάμη Μούσλιμ).
Επίσης προειδοποιεί για φαινόμενα αδιαφορίας για την αυθεντικότητα και τη θεμιτότητα του χρήματος.
Λέει σχετικά: « θα έρθουν για τους ανθρώπους ημέρες όπου αδιαφορεί κανείς καθώς παραλαμβάνει κάποια χρήματα, εάν τα έχει πάρει από θεμιτή ή αθέμιτη πηγή- προέλευση».
Τέτοιοι άνθρωποι αμελούν το γεγονός, ότι το αθέμιτο χρήμα αποτελεί μια κατάρα για τον ιδιοκτήτη του και πως με αθέμιτο χρήμα δεν πρόκειται να έχουν καμία ευλογία στη ζωή και στην περιουσία τους.
Σε μια ρήτρα του, ο Προφήτης, (ειρήνη σ,αυτόν), αναφέρει ένα παράξενο γεγονός που παρατηρείται να συμβαίνει από πολλά άτομα. Αναφέρει κάποιο άτομο που « ταξιδεύει μακριά (για καλούς σκοπούς όπως προσκύνημα και αναζήτηση γνώσεων και μόρφωσης), φοράει απλά ρούχα με εμφανή σημάδια ταπεινότητας και κούρασης, που απλώνει τα χέρια του προς τον ουρανό φωνάζοντας «Ω Αλλάχ, Ω Αλλάχ». Ενώ τρώγει αθέμιτης προέλευσης φαγητό, πίνει αθέμιτης προέλευσης ροφήματα, και φοράει αθέμιτης προέλευσης ρούχα, και έχει τραφεί μικρός από αθέμιτες πηγές, οπότε που να βρει ανταπόκριση από τον Αλλάχ;..         (Αναγράφεται επίσης στο έργο του Ιμάμη Μούσλιμ).
Ένας από τους καλούς μας προγόνους είπε : ας μην καίγεσαι για ανταπόκριση στις ευχές σου, από τη στιγμή που έχεις κλείσει τις οδούς της με τις αμαρτίες που έχεις διαπράξει».
Μορφές αθέμιτου χρήματος:  τζόγος,  τοκογλυφία,  δωροδοκία και κάθε άτιμη και παράνομη συναλλαγή και κάθε επιζήμιο εμπόριο.
Επίσης αθέμιτο χρήμα είναι αυτό που προέρχεται από αρπαγή περιουσιών ορφανών, ανήλικων και αδύναμων ανθρώπων γενικώς.
Συνέπειες:
Πολλά εδάφια του Ιερού Κορανίου και ρήτρες του Προφήτη, (ειρήνη σ,αυτόν), προειδοποιούν όσους προβαίνουν σε τέτοιες αθέμιτες συναλλαγές πως θα έχουν άσχημο τέλος και πως δεν πρόκειται να έχουν μια ήρεμη ζωή.
Λέει το Κοράνι: « όντως, όσοι καταβροχθίζουν τις περιουσίες των ορφανών, δεν τρώνε παρά μόνο φωτιές στα σπλάχνα τους και θα καταλήξουν στη κόλαση». (Κοράνι. 4. 10.)
Ο Προφήτης επίσης λέει: « ο Αλλάχ καταριέται όποιον δίνει δωροδοκία, όποιον την παίρνει και όποιον μεσολαβεί ώστε να γίνει».
Τέτοιες σαφείς απειλές απηύθυνε και σε όσους παίζουν τον παραμικρό ρόλο σε οποιαδήποτε παράνομη και αθέμιτη πράξη.
Επιπλέον, μας καλεί να είμαστε δίκαιοι ακόμα όταν κάποιος δικαστής μας δίνει κάποιο δικαίωμα ενώ ξέρουμε πως αυτό δεν μας ανήκει.
Λέει: «εσείς μου ζητάτε να δικάσω τις διαφορές σας. Ενδεχομένως κάποιος από σας να είναι πιο ισχυρός στο επιχείρημά του. Επομένως αν κρίνω σε κάποιον από σας κάτι, ενώ δεν του ανήκει, ας μην το πάρει, γιατί είναι ένα κομμάτι από την κόλαση». (αναφέρεται στο έργο του Ιμάμη Μπουχάρι).
Η κατανάλωση αθέμιτου αγαθού οδηγεί στο να μην γίνουν δεκτές οι πράξεις όσων το διαπράξουν.
Λέει ο Σάχλ: «όποιος τρώγει θεμιτά, υπακούει, θέλοντας ή μη, στον Αλλάχ και όποιος τρώγει αθέμιτα είναι, θέλοντας ή μη, αποστάτης στον Αλλάχ».
Λέει ο Αμπντουλλάχ μπιν Ούμαρ: « όποιος κάνει προσευχή φορώντας ένα ένδυμα αξίας 10 δραχμών, εκ των οποίων η μια δραχμή είναι αθέμιτης προέλευσης, ο Αλλάχ δεν κάνει δεκτές τις προσευχές του, όσο φοράει εκείνο το ένδυμα».
Το αθέμιτο χρήμα αποτελεί έναν λόγο για κακή συμπεριφορά από τα παιδιά προς τους γονείς. Είναι μια έμμεση τιμωρία προς αυτόν τον πατέρα που ήθελε να μεγαλώσει τα παιδιά του αδιαφορώντας για το θεμιτό και το αθέμιτο χρήμα.
Είναι κι ο κύριος λόγος που ο Αλλάχ δεν ανταποκρίνεται στις προσευχές και τις εκκλήσεις όσων τολμούν να τρώνε αθέμιτο χρήμα. Είναι αυτό που σχολιάζει ο Προφήτης, (ειρήνη σ,αυτόν) « … που να βρει ανταπόκριση από τον Αλλάχ στις εκκλήσεις του;!!
Ο σύνοδός του Προφήτη Σάαντ μπιν Αμπι Ουακκάς, ήρθε σε αυτόν και του ζήτησε κάτι πολύ ξεχωριστό: « ζήτα από τον Αλλάχ να έχω ανταπόκριση στις εκκλήσεις μου». Ο Προφήτης ( ειρήνη σ,αυτόν ), του απάντησε: «Ω Σάαντ: να τρως θεμιτά κι θα έχεις ανταπόκριση στις εκκλήσεις του».
Τέλος, λέει ο Προφήτης (ειρήνη σ,αυτόν),: « όταν ένας δούλος αποκτήσει αθέμιτο χρήμα και το ξοδεύει, ποτέ δεν θα έχει ευλογία σ,αυτό κι σε περίπτωση που το ξοδέψει για καλό σκοπό, δεν γίνεται δεκτό από τον Αλλάχ, κι αν το αφήσει στην άκρη τότε γίνεται το εφόδιο του στην κόλαση». (αναφέρεται στο έργο του Ιμάμη Άχμαντ).