Friday, April 12, 2024
ΙσλάμΠροσωπικότητες

Αλ-Κίντι…ο πρώτος Μουσουλμάνος Φιλόσοφος – μέρος 1

 
Μεγάλος μουσουλμάνος επιστήμονας, που διέπρεψε στην αστρονομία, στη φιλοσοφία, στη χημεία, στη φυσική, στην ιατρική, στα μαθηματικά, στη ψυχολογία , μουσική και στη λογική. Γνωστός στους Άραβες με το όνομα «Αλ-Κίντι» ως ο πρώτος μουσουλμάνος φιλόσοφος. Είναι διάσημος για τις προσπάθειές του να γνωρίσουν οι Άραβες και οι Μουσουλμάνοι την αρχαία Ελληνική φιλοσοφία. Συγγραφέας πολλών βιβλίων και θεωριών σε διάφορους τομείς, συνέβαλε στην εισαγωγή των ινδικών αριθμών στον ισλαμικό και χριστιανικό κόσμο, ήταν πρωτοπόρος στην κρυπτανάλυση, και επινόησε νέες μεθόδους . Χρησιμοποιώντας την εμπειρία του σε μαθηματικά και ιατρική, ανέπτυξε μια κλίμακα που  επέτρεψε στους γιατρούς να μετρούν την αποτελεσματικότητα ενός φαρμάκου. Επίσης διεξήγαγε πειράματα στη μουσικοθεραπεία και ήταν ο πρώτος που εισήγαγε την λέξη «μουσική» στην αραβική γλώσσα.
Στην αρχή της ζωής του ο Αλ-Κίντι έζησε στην Βασόρα και στη συνέχεια μετακόμισε στη Βαγδάτη, όπου δέχθηκε την επιστήμη και την γνώση κατά την περίοδο του αραβικού διαφωτισμού την εποχή του Αλ-Μαμούν και του Αλ-Μουτασίμ, σε μια τεταμένη και ιδεολογικά φορτισμένη
Ο τρίτος αιώνας μετά το Ισλάμ ήταν ένας κυκεώνας από διάφορες αποχρώσεις παλαιών και νέων γνώσεων, λόγω της επιρροής του κινήματος της μετάδοσης και των μεταφράσεων, έτσι ο Αλ-Κίντι αφοσιώθηκε στη φιλοσοφία και στις αρχαίες επιστήμες μέχρι να τις κατακτήσει. Ο Αλ-Μαμούν τον εμπιστεύθηκε με το έργο της επίβλεψης της μετάφρασης φιλοσοφικών και επιστημονικών ελληνικών έργων προς τα αραβικά στον Οίκο της Σοφίας.
Η γνώση του για αυτό που οι μουσουλμάνοι λόγιοι αποκαλούσαν «αρχαίες επιστήμες» είχε την μεγαλύτερη επίδραση στη σκέψη του, καθώς του επέτρεψε να γράψει πρωτότυπες πραγματείες για την ηθική, τη μεταφυσική και τα μαθηματικά.
Η ενασχόληση του Αλ-Κίντι με τα φιλοσοφικά του έργα εστιαζόταν στο να βρει ταύτιση μεταξύ της φιλοσοφίας και άλλων ισλαμικών επιστημών, ιδιαίτερα των θρησκευτικών. Ως εκ τούτου, σε πολλά από τα έργα του, ασχολήθηκε με θρησκευτικά και φιλοσοφικά ζητήματα όπως η φύση του Αλλάχ, η ψυχή και η αποκάλυψη.
Όμως, παρά τον σημαντικό ρόλο που έπαιξε στο να κάνει τη φιλοσοφία προσιτή στους μουσουλμάνους διανοούμενους εκείνη την εποχή, τα ίδια τα έργα του είχαν μεγάλη αξία. Γι’ αυτό και θεωρείται ως σήμερα ένας από τους μεγαλύτερους φιλόσοφους από την Αραβική γενιά, εξαιτίας του ρόλου που έπαιξε στην εποχή του, και αυτός είναι ο λόγος που τον αποκαλούν ¨Πατέρα της Αραβικής Φιλοσοφίας¨ ή ¨Ο φιλόσοφος των Αράβων¨.
Από πού είναι ο Αλ-Κίντι;
Ο Αλ-Κίντι είναι γιος του Αμπού Γιουσούφ Γιουκούμπ γιός του Ισαάκ γιός του Αλ-Σαμπάχ γιος του Ιμράν γιος του Ισμαήλ γιος του Μουχάμαντ γιος του Αλ-Άσαθ γιός του Κάις Αλ-Κίντι. Γεννήθηκε στην Κούφα σε ένα σπίτι Σεΐχηδων της φυλής Κίντα. Ο πατέρας του ήταν ο κυβερνήτης της Κούφα, όπου έλαβε την πρωτοβάθμια εκπαίδευση και στη συνέχεια μετακόμισε στη Βαγδάτη, όπου απολάμβανε τη φροντίδα των Χαλίφηδων Αλ-Μαμούν και Αλ-Μουτασίμ, με τον Αλ-Μαμούν να τον κάνει επιθεωρητή του Οίκου της Σοφίας, που είχε ιδρυθεί πρόσφατα για την μετάφραση αρχαίων ελληνικών επιστημονικών και φιλοσοφικών κειμένων, στη Βαγδάτη. Ο Αλ-Κίντι ήταν επίσης γνωστός για την ομορφιά της καλλιγραφίας του και ο Αλ-Μουταουακίλ τον έκανε ακόμη και δικό του καλλιγράφο.
Όταν ο Αλ-Μουτασίμ διαδέχθηκε τον αδελφό του Αλ-Μαμούν, ο Αλ-Μουτασίμ τον διόρισε ως παιδαγωγό για τους γιους του. Αλλά με τον Αλ-Ουαθίκ και τον Αλ-Μουταουακίλ να αναλαμβάνουν, και λόγω του ανταγωνισμού, το άστρο του εξέπεσε στον Οίκο της Σοφίας, σε βαθμό που τον ξυλοκόπησαν και τα βιβλία του κατασχέθηκαν για λίγο. Ο Henry Corbin – ένας ερευνητής ισλαμικών σπουδών – είπε ότι ο Αλ-Κίντι πέθανε μόνος στη Βαγδάτη το 259 μ.Ι./873 μ.Χ. κατά τη διάρκεια της βασιλείας του χαλίφη Αλ-Μουταμίντ.
Μετά τον θάνατό του, πολλά από τα φιλοσοφικά έργα του Αλ-Κίντι εξαφανίστηκαν και πολλά από αυτά χάθηκαν. Ο Felix Klein-Franke επισημαίνει αρκετούς λόγους για αυτό. Εκτός από τον θρησκευτικό φανατισμό του Αλ-Μουταουακίλ, οι Μογγόλοι κατέστρεψαν αμέτρητα βιβλία όταν κατέλαβαν τη Βαγδάτη. Επιπλέον, είναι πιο πιθανό τα γραπτά του να μην γίνονταν πλέον αποδεκτά από τους πιο διάσημους μεταγενέστερους φιλοσόφους όπως ο Αλ-Φαραμπί και ο Ιμπν Σίνα.
Οι επιστημονική συνεισφορά του Αλ-Κίντι
Ο Αλ-Κίντι ήταν μελετητής διαφόρων πτυχών της σκέψης, και παρόλο που τα έργα του αντιπαρατάχθηκαν σε αυτά του Αλ-Φαραμπί και του Ιμπν Σίνα, θεωρείται ένας από τους μεγαλύτερους μουσουλμάνους φιλοσόφους της εποχής του. Ο ιστορικός Ιμπν Αλ-Ναντίμ είπε γι ‘αυτόν στο Αλ-Φιχριστ: «Είναι ο καλύτερος της ηλικίας του και μοναδικός της γενιάς του στη γνώση όλων των αρχαίων επιστημών, και τον αποκαλούσαν φιλόσοφο των Αράβων. Τα βιβλία του περιλάμβαναν επιστήμες όπως η λογική, η φιλοσοφία, η γεωμετρία, η αριθμητική, η αστρονομία και άλλες. Είναι συνδεδεμένος με φυσικούς φιλόσοφούς για τη φήμη του στον τομέα των επιστημών.
Ο Ιταλός μελετητής της Αναγέννησης Girolamo Cardano τον θεωρούσε ένα από τα δώδεκα μεγαλύτερα μυαλά του Μεσαίωνα.
Φιλοσοφία: Η μεγαλύτερη προσπάθεια του Αλ-Κίντι στην ανάπτυξη της ισλαμικής φιλοσοφίας ήταν η προσπάθειά του να προσεγγίσει την ελληνική φιλοσοφική σκέψη, το έκανε αποδεκτό στο μουσουλμανικό κοινό, μέσω του έργου του στον Οίκο της Σοφίας στη Βαγδάτη, και μέσω της μετάφρασης πολλών σημαντικών φιλοσοφικών κειμένων. Ο Αλ-Κίντι εισήγαγε πολύ φιλοσοφικό λεξιλόγιο στην αραβική γλώσσα. Αν δεν υπήρχαν τα φιλοσοφικά έργα του Αλ-Κίντι, φιλόσοφοι όπως ο Αλ-Φαραμπί, ο Ιμπν Σίνα και ο Αλ-Γκαζάλι δεν θα μπορούσαν να καταλήξουν στα συμπεράσματά τους.
Ο Αλ-Κίντι θεωρείται ο πρώτος φιλόσοφος που έγραψε στα αραβικά. Μπόρεσε να εισαγάγει με επιτυχία την αριστοτελική και νεοπλατωνική σκέψη στην ισλαμική φιλοσοφική σκέψη. Αυτός ήταν ένας σημαντικός παράγοντας για την εισαγωγή της εκλαΐκευσης της ελληνικής φιλοσοφίας στην ισλαμική φιλοσοφική σκέψη.
Αστρονομία: Ο Αλ-Κίντι ακολούθησε τη θεωρία του Πτολεμαίου για το ηλιακό σύστημα, ο οποίος λέει ότι η Γη είναι το κέντρο μιας σειράς ομόκεντρων σφαιρών, στις οποίες περιστρέφονται οι γνωστοί πλανήτες και τα αστέρια. Ο Αλ-Κίντι έδωσε πειραματικές αποδείξεις σχετικά με αυτήν την υπόθεση, λέγοντας ότι οι διαφορετικές εποχές προκύπτουν από τις διαφορετικές θέσεις των πλανητών και των αστεριών, κυρίως του Ήλιου. Και ότι οι συνθήκες των ανθρώπων διαφέρουν ανάλογα με τη διάταξη των ουράνιων σωμάτων πάνω από τις χώρες τους.
Οπτική: Ο Αλ-Κίντι ήταν ο πρώτος σημαντικός συγγραφέας οπτικών από την αρχαιότητα, με τον Ρότζερ Μπέικον να τον τοποθετεί δεύτερο μόνο μετά τον Πτολεμαίο ως συγγραφέα για το θέμα. Ο Αλ-Κίντι ανέπτυξε και υποστήριξε τη θεωρία του Ευκλείδη, ο οποίος λέει ότι τα πάντα στον κόσμο εκπέμπουν ακτίνες προς κάθε κατεύθυνση που γεμίζουν ολόκληρο τον κόσμο και αυτή η θεωρία είχε μεγάλη επίδραση σε μεταγενέστερους μελετητές όπως ο Ιμπν Αλ-Χάιθαμ.
Ιατρική: Ο Αλ-Κίντι έχει περισσότερες από τριάντα πραγματείες για την ιατρική, οι οποίες επηρεάστηκαν από τις ιδέες του Γαληνού. Το σημαντικότερο έργο του σε αυτόν τον τομέα είναι το βιβλίο A Message in the Benefit of the Medical Industry, στο οποίο εξήγησε πώς χρησιμοποιούνται τα μαθηματικά στην ιατρική, ειδικά στον τομέα της φαρμακευτικής. Για παράδειγμα, ο Αλ-Κίντι ανέπτυξε μια μαθηματική κλίμακα για τον προσδιορισμό της αποτελεσματικότητας του φαρμάκου, ταυτόχρονα με ένα σύστημα που βασίζεται στις φάσεις του φεγγαριού, το οποίο επιτρέπει στον γιατρό να προσδιορίσει τις κρίσιμες ημέρες της ασθένειας ενός ασθενούς.
Χημεία: Ο Αλ-Κίντι αντιτάχθηκε στις ιδέες της αλχημείας, που έλεγε ότι πολύτιμα ή πολύτιμα μέταλλα όπως ο χρυσός μπορούσαν να εξαχθούν από βασικά μέταλλα.
Μαθηματικά: Ο Αλ-Κίντι συνέθεσε έργα σχετικά με μια σειρά από σημαντικά μαθηματικά θέματα, όπως τη γεωμετρία, την αριθμητική, τους ινδικούς αριθμούς, την αντιστοιχία αριθμών και γραμμών, τον πολλαπλασιασμό των αριθμών, τους ορθολογικούς αριθμούς και τον υπολογισμό του χρόνου. Έγραψε επίσης τέσσερις τόμους, με τίτλο «Kitab fi Usul Al-Hindi Numerals» (μτφ. Ένα Βιβλίο για την Xρήση των Ινδικών Aριθμών) , οι οποίοι συνέβαλαν σημαντικά στη διάδοση του ινδικού συστήματος αρίθμησης στη Μέση Ανατολή και την Ευρώπη.
Μηχανική: Ο Αλ-Κίντι έγραψε για το αξίωμα του παραλληλισμού και σε ένα από τα μαθηματικά του έργα προσπάθησε να αποδείξει με τη σκέψη του φιλοσόφου την αντικρουόμενη ιδέα της αθανασίας του κόσμου, αποδεικνύοντας ότι το άπειρο είναι μια μαθηματικά και λογικά παράλογη ιδέα.
Κρυπτογράφηση: Ο Αλ-Κίντι ήταν πρωτοπόρος στην κρυπτογράφηση και την κρυπτανάλυση, και του αποδόθηκε επίσης η ανάπτυξη μιας μεθόδου με την οποία οι διαφορές στη συχνότητα εμφάνισης των γραμμάτων μπορούσαν να αναλυθούν και να αξιοποιηθούν για την αποκρυπτογράφηση κρυπτογράφησης. Σε αυτό, εξήγησε τις μεθόδους ανάλυσης κρυπτογράφησης, κρυπτανάλυσης και στατιστικής ανάλυσης μηνυμάτων στην αραβική γλώσσα.
Μουσική: Ο Αλ-Κίντι ήταν ο πρώτος που έθεσε τους κανόνες για τη μουσική στον αραβικό και ισλαμικό κόσμο. Πρότεινε να προστεθεί η πέμπτη χορδή στο ούτι και ο Αλ-Κίντι δημιούργησε μια δωδεκάτονη κλίμακα που χρησιμοποιείται ακόμα στην αραβική μουσική και ξεπέρασε τους Έλληνες μουσικούς στη χρήση της παρτιτούρας. Αναγνώρισε επίσης τη θεραπευτική επίδραση της μουσικής και προσπάθησε να θεραπεύσει ένα τετραπληγικό αγόρι με μουσική.
Ο Αλ-Κίντι έχει δεκαπέντε διατριβές στη θεωρία της μουσικής, από τις οποίες έχουν απομείνει μόνο πέντε. Είναι ο πρώτος που εισήγαγε τη λέξη «μουσική» στην αραβική γλώσσα, από την οποία μεταφέρθηκε στα περσικά, τα τουρκικά και πολλές άλλες γλώσσες στον ισλαμικό κόσμο.