Thursday, March 28, 2024
ΙσλάμΠροσωπικότητες

Αλ-Κίντι…ο πρώτος Μουσουλμάνος Φιλόσοφος – μέρος 2

Η φιλοσοφική σχολή του Αλ-Κίντι
Ο Αλ-Κίντι θεωρείται ο πρώτος αληθινός μουσουλμάνος φιλόσοφος και επηρεάστηκε σε μεγάλο βαθμό από τη σκέψη των φιλοσόφων της νεοπλατωνικής σχολής όπως ο Πρόκλος, ο Πλωτίνος και ο Ιωάννης Φιλόπονος, αν και επηρεάστηκε από κάποιες ιδέες άλλων φιλοσοφικών σχολών. Ο Αλ-Κίντι ανέφερε επίσης τον Αριστοτέλη στα φιλοσοφικά του γραπτά, αλλά προσπάθησε να τα επαναδιατυπώσει στο πλαίσιο της νεοπλατωνικής φιλοσοφίας, και αυτό φαίνεται πιο ξεκάθαρα στις απόψεις του για τη μεταφυσική και τη φύση του Θεού. Στο παρελθόν, πιστευόταν ότι ο Αλ-Κίντι επηρεάστηκε από τη σκέψη των Μουταζίλα, λόγω του ενδιαφέροντος του και της ανησυχίας τους για το θέμα της ενοποίησης του Θεού. Ωστόσο, πρόσφατες μελέτες έχουν αποδείξει ότι ήταν σύμπτωση, καθώς διαφωνεί μαζί τους σε μια σειρά από ζητήματα των πεποιθήσεών τους.
Ο Αλ-Κίντι πίστευε ότι ο στόχος των μεταφυσικών ενδιαφερόντων στη μελέτη της φύσης της ύπαρξης και στην εξήγηση των βασικών φαινομένων στη φύση, των επιπέδων ύπαρξης και των τύπων οντοτήτων που υπάρχουν στον κόσμο και της μεταξύ τους σχέσης, είναι να γνωρίσουν τον Θεό. Για το λόγο αυτό, ο Αλ-Κίντι διαφοροποίησε τη φιλοσοφία από τη θεολογία. Η κατανόηση της μεταφυσικής από τον Αλ-Κίντι επικεντρώθηκε γύρω από την απόλυτη ενότητα του Θεού, την οποία θεωρούσε ότι ήταν μόνο μια μοναδική ιδιότητα του Θεού.
Ο Αλ-Κίντι έχει μια θεωρία ότι ο Θεός δημιούργησε πρώτα τον νου, και μέσω αυτού ο Θεός δημιούργησε όλα τα άλλα πράγματα. Ανεξάρτητα από τη φαινομενική μεταφυσική του σημασία, δείχνει την επιρροή του Αλ-Κίντι στον πλατωνικό ρεαλισμό.
Ο Αλ-Κίντι είδε ότι η ψυχή είναι ένα μη υλικό πράγμα, που συνδέεται με τον υλικό κόσμο μέσω της παρουσίας της στο φυσικό σώμα. Για να εξηγήσει τη φύση της επίγειας ύπαρξής μας, ο Αλ-Κίντι πήρε την ιδέα του Επίκτητου, ο οποίος περιέγραψε την ανθρώπινη ύπαρξη ως ένα πλοίο σε ένα ταξίδι πέρα ​​από τον ωκεανό, προσωρινά αγκυροβολημένο σε ένα νησί και που επέτρεπε στους επιβάτες του να αποβιβαστούν, και ότι οι επιβάτες που έμειναν για πολύ καιρό στο νησί, μπορεί να εγκαταλειφθούν εκεί από το πλοίο όταν αυτό ξαναπλεύσει.
Επιστολές και κείμενα του Αλ-Κίντι
Σύμφωνα με τον Ιμπν Αλ-Ναντίμ, ο Αλ-Κίντι έγραψε τουλάχιστον διακόσια εξήντα βιβλία, μεταξύ των οποίων τριάντα δύο βιβλία για τη μηχανική, είκοσι δύο για τη φιλοσοφία και την ιατρική, εννέα βιβλία για τη λογική και δώδεκα βιβλία για τη φυσική, ενώ ο Ιμπν Αμπί Άσμπα’α μέτρησε τα βιβλία του ως διακόσια ογδόντα βιβλία. Παρόλο που πολλά από τα βιβλία του έχουν χαθεί, ο Αλ-Κίντι άσκησε επιρροή στους τομείς της φυσικής, των μαθηματικών, της ιατρικής, της φιλοσοφίας και της μουσικής που κράτησε για αιώνες, μέσω λατινικών μεταφράσεων που μεταφράστηκαν από τον Gerard of Cremona, και ορισμένων άλλων αραβικών χειρόγραφων. Τα πιο σημαντικά από αυτά είναι τα είκοσι τέσσερα χειρόγραφα των έργων του που σώζονται σε τουρκική βιβλιοθήκη από τα μέσα του εικοστού αιώνα.
Τα γραπτά του Αλ-Κίντι κάλυψαν διάφορα θέματα, όπως φιλοσοφία, λογική, αριθμητική, γεωμετρία, αστρονομία, ιατρική, χημεία, φυσική, ψυχολογία, ηθική και την ταξινόμηση των ορυκτών και των πολύτιμων λίθων. Ακολουθούν μερικές από τις επιστολές και τα γραπτά του που δεν έχουμε αναφέρει:
Η πρώτη φιλοσοφία χωρίς τα φυσικά και τον μονοθεϊσμό.
  • Η κριτική των άστρων και συζητήσεις για τις τέσσερις εποχές, τις ακτίνες των άστρων
  • Καιρός και μετεωρολογία
  • Έκλειψη
  • Η υπεροχή των Αράβων και η διάρκεια της κυριαρχίας τους
  • Η πνευματικότητα των πλανητών
  • Η παρόρμηση για εκμάθηση της φιλοσοφίας.
  • Για τη Φιλοσοφία και τα Μαθηματικά.
  • Εισαγωγή στη Λογική: επιβεβαιώνοντας το ρητό που αναφέρεται σε αυτή.
  • Προσοχή στους σοφιστές.
  • Το ζωύφιο του ύπνου και της όρασης και αυτό που συμβολίζει η ψυχή.
  • Εισαγωγή στη μουσική βιομηχανία.
  • Ο ρυθμός.
  • Τα αίτια των καιρικών φαινομένων.
  • Φαινομενολογία της αστρονομίας.
  • Κατασκευή αστρολάβου.
  • Εισαγωγή στην αριθμητική
  • Η χρήση της γεωμετρικής αριθμητικής
  • Η σύνθεση των αριθμών.
  • Προστιθέμενη ποσότητα.
  • Χρονικές αναλογίες.
  • Σφαιρίδια
  • Οι σκοποί του Ευκλείδη.
  • Προσέγγιση συγχορδίας.
  • Ιπποκρατική ιατρική.
  • Πόνος στο στομάχι και ουρική αρθρίτιδα.
  • Θεραπεία των δηλητηρίων.
  • Διαφορετικές απόψεις του καθρέφτη.
  • Τιμή καθρέφτη.
  • Παλίρροιες.
  • Στη χημεία του αρώματος.
  • Το άρωμα και τα είδη του.
  • Τύποι πολύτιμων λίθων και άλλα.
  • Είδη σπαθιών και σιδήρου.
  • Είδη λίθων.
  • Μήνυμα σε ρυθμό.
Ο Αλ-Κίντι ανάμεσα στον Προφήτη και τον Φιλόσοφο
 
Ο Αλ-Κίντι είδε ότι η προφητεία και η φιλοσοφία είναι δύο διαφορετικοί τρόποι για να φτάσουμε στην αλήθεια, και τους διαφοροποίησε σε τέσσερις πτυχές:
  1. Ενώ ένα άτομο πρέπει να υποβληθεί σε μακρά περίοδο εκπαίδευσης και μελέτης για να γίνει φιλόσοφος, η προφητεία απονέμεται από τον Θεό σε έναν άνθρωπο.
  2. Ότι ο φιλόσοφος φτάνει στην αλήθεια με τη σκέψη του και με μεγάλη δυσκολία, ενώ ο προφήτης Θεός τον οδηγεί στην αλήθεια.
  3. Η κατανόηση της αλήθειας από τον προφήτη είναι πιο ξεκάθαρη και πιο ολοκληρωμένη από αυτή του φιλοσόφου.
  4. Η ικανότητα ενός προφήτη να εξηγεί την αλήθεια στους απλούς ανθρώπους είναι καλύτερη από αυτή ενός φιλοσόφου.
Έτσι, ο Αλ-Κίντι συμπέρανε ότι ο προφήτης είναι ανώτερος από τον φιλόσοφο σε δύο θέματα: την ευκολία και την ακρίβεια με την οποία φτάνει στην αλήθεια και τον τρόπο με τον οποίο παρουσιάζει την αλήθεια στο κοινό. Ωστόσο, και οι δύο επιδιώκουν έναν στόχο. Επομένως, σύμφωνα με δυτικούς ερευνητές, ο Αλ-Κίντι επέδειξε απλές διαφορές μεταξύ της προφητείας και της φιλοσοφίας.
Μεγάλες αντικρουόμενες ιδέες
 
 Παρόλο που ο Αλ-Κίντι εξήγησε τη αδυναμία της φιλοσοφίας στο να απαντήσει σε ερωτήσεις θρησκευτικής φύσης, πολλοί Ισλαμικοί στοχαστές αντιτάχθηκαν στις ιδέες του και όχι επειδή είναι μια «ξένη επιστήμη», όπως νομίζουν ορισμένοι φιλόσοφοι. Ο Oliver Lyman, ειδικός στην ισλαμική φιλοσοφία, επισημαίνει ότι οι αντιρρήσεις επιφανών θρησκευτικών μελετητών δεν αφορούσαν τη φιλοσοφία αυτή καθαυτή, αλλά τα συμπεράσματα στα οποία κατέληξαν οι φιλόσοφοι. Ακόμη και ο Αλ-Γκαζάλι – ο οποίος ήταν διάσημος για την κριτική του στους φιλοσόφους – ήταν ειδικός στη φιλοσοφία και τη λογική, και η κριτική του ήταν για τα συμπεράσματα που έρχονται σε αντίθεση με τη θρησκεία. Το πιο σημαντικό από αυτά είναι το λάθος να πιστεύει κανείς στην αθανασία του σύμπαντος με τον Θεό, αρνούμενος την ανάσταση του σώματος καθώς επίπης και η ιδέα ότι ο Θεός έχει επίγνωση
Κατά τη διάρκεια της ζωής του, ο Αλ-Κίντι έλαβε την προσοχή των δύο Χαλίφηδων του Αλ-Μαμούν και του Αλ-Μουτασίμ που υποστήριξαν τη σκέψη Μουταζίλα. Η σκέψη αυτή του έλειπε προς το τέλος της ζωής του όταν και ανέλαβε ο χαλίφης Αλ-Μουταουακίλ Αλί Αλλάχ, ο οποίος έτεινε στη σκέψη Ασσάρι και άρχισε να διώκει άλλες σχολές σκέψης, συμπεριλαμβανομένων των φιλοσόφων.
Στην εποχή του, ο Αλ-Κίντι επικρίθηκε επειδή θεωρούσε τον «λόγο» ως την ουσία της εγγύτητας με τον Θεό, και επίσης αντέκρουε τους Μουταζιλίτες για την κρίση τους σε δευτερεύοντα θέματα. Τα φιλοσοφικά ζητήματα του Αλ-Κίντι άνοιξαν το δρόμο για τη μεγάλη διαμάχη μεταξύ φιλοσόφων και κληρικών, την οποία ο Αλ-Γκαζάλι εξέθεσε πλήρως στο βιβλίο του Incoherence of the Philosophers.
Τα πιο διάσημα ρητά του Αλ-Κίντι
 
Μερικοί από εκείνους που γνώριζαν τον Αλ-Κίντι τον κατηγόρησαν από κοντά ότι ήταν τσιγκούνης και ιστορίες τσιγκουνιάς διαδόθηκαν γι’ αυτόν σε βιβλία. Ενώ ο Ιταλός Girolamo Cardano τον θεωρούσε ανάμεσα στις δώδεκα ιδιοφυΐες που αναφέρονταν ως οι πρώτης τάξεως άνθρωποι στη νοημοσύνη και την επιστήμη και που έβγαιναν στους ανθρώπους μόνο από την αρχή του κόσμου. Ο Αλ-Κίντι ήταν γνωστός ως ο πιο διάσημος μεταφραστής της εποχής του, καθώς γνώριζε συριακά και ελληνικά.
Μεταξύ των διάσημων ρήσεων και σοφισμάτων του Αλ-Κίντι είναι τα ακόλουθα:
  • Η νύχτα και η μέρα δουλεύουν μέσα σου, οπότε δούλεψε σε αυτές.
  • Πρέπει να πάρουμε την αλήθεια από οποιονδήποτε, είτε συμμετέχει στη θρησκεία είτε όχι.
  • Δεν πρέπει να ντρεπόμαστε να παραδεχτούμε την αλήθεια, όποια και αν είναι η πηγή της, ακόμα κι αν είναι από ανθρώπους που προηγήθηκαν ή από ξένους, γιατί δεν υπάρχει τίποτα πιο πολύτιμο για αυτόν που αναζητά την αλήθεια από την ίδια την αλήθεια.
  • Για να αφοπλίσετε τον φανατικό, διδάξτε του την αλήθεια ως βασική του αρχή και την καλοσύνη ως μίμηση.
  • Η αλήθεια δεν καταστρέφει και δεν πρέπει να υποτιμάται όποιος την αναζητά.
  • Αιτίες θλίψης: η απώλεια ενός αγαπημένου προσώπου ή η απώλεια ενός καταζητούμενου ατόμου.
  • Η σταθερότητα και η μονιμότητα απουσιάζουν.
  • Το δικαίωμα είναι επειγόντως παρόν.
  • Η ευγενέστερη και υψηλότερη βαθμίδα της φιλοσοφίας είναι η πρώτη φιλοσοφία, εννοώ την επιστήμη της πρώτης αλήθειας που είναι η αιτία όλης της αλήθειας.
  • Γνωρίζουμε κάθε γνωστό πράγμα μόνο αν γνωρίζουμε την αιτία του.
  • Όταν μαθαίνουμε για την προέλευση, μαθαίνουμε τι ακολουθεί.
  • Κάθε όριο έχει την δική του αλήθεια.
Τι λένε σχετικά με τον Αλ-Κίντι;
 
Ιστορικοί και μελετητές επαίνεσαν τον Αλ-Κίντι και ανέφεραν τις αρετές και τα πλεονεκτήματά του.
  • Ο Ιμπν Αλ-Ναντίμ το ανέφερε στο ευρετήριό του και το είπε σε μια εκτενή μετάφραση «Είναι ο Αμπού Γιουσούφ Γιακούμπ μπιν Ισάκ μπιν Αλ-Σαμπάχ, ενάρετος στην ηλικία του και ένας από την γενιά του στη γνώση όλων των αρχαίων επιστημών.
  • Ο Αλ-Κίφτι τον ανέφερε στις ειδήσεις των σοφών και είπε: «Ο Αμπού Γιουσούφ Αλ-Κίντι, ο οποίος είναι διάσημος στην ισλαμική θρησκεία για τις γνώσεις του για τις ελληνικές, περσικές και ινδικές τέχνες της σοφίας. Ο παππούς του Αλ-Ασ’άθ μπιν Καΐς ήταν ένας από τους συντρόφους του Προφήτη, ο Θεός να τον ευλογεί και να του δώσει ειρήνη».
  • Ο Ιμπν Αμπί Ασαμπά’α το ανέφερε στα Ιατρικά Επίπεδα: «Ο Γιακούμπ Ιμπν Ισάκ Αλ-Κίντι, ευγενικής καταγωγής, ήταν από τη Βασόρα, ο παππούς του ήταν ο φύλακας του Banu Hashim, και εγκαταστάθηκε στη Βασόρα και τον άφησε εκεί. Και μετακόμισε στη Βαγδάτη, και εκεί ήταν ευγενικός, και ασχολήθηκε με την ιατρική, και την φιλοσοφία, την αριθμητική, την λογική, την μελωδική σύνθεση, την γεωμετρία, την αριθμολογία, την αστρολογία. Δεν υπήρχε άλλος φιλόσοφος στο Ισλάμ που να ακολούθησε το παράδειγμα του Αριστοτέλη στις συνθέσεις του και εκείνος έχει πολλές συνθέσεις στις τέχνες της επιστήμης και υπηρέτησε τους βασιλιάδες, τους οποίους προσέγγισε με λογοτεχνία, μετέφρασε πολλά βιβλία φιλοσοφίας, εξήγησε το πρόβλημα, συνόψισε τα δύσκολα και απλοποίησε τα δύσκολα».
  • Αναφέρθηκε από τον ιστορικό του Ισλάμ Αλ Ντα Χάμπι, ο οποίος είπε: Ο Γιακούμπ Ιμπν Ισάκ, ο Αλ-Κίντι Αλ-Ασ’θί, ο φιλόσοφος από τους απογόνους του Αλ-Ασ’άθ Ιμπν Καΐς, του πρίγκιπα των Αράβων, ονομαζόταν «Φιλόσοφος των Αράβων».
  • Οι ιστορικοί ανέφεραν τον Αμπού Μα’σάρ Αλ-Μπάλκχι που είπε: «Υπάρχουν τέσσερις επιδέξιοι μεταφραστές στο Ισλάμ: ο Χουναΐν Ιμπν Ισάκ, ο Γιακούμπ Ιμπν Ισάκ Αλ-Κίντι, ο Θαμπίτ Ιμπν Κουρρά Αλ-Χαράνι και ο Ουμάρ Ιμπν Αλ-Φαρράκχαν Αλ-Ταμπάρι.»
  • Ο Αλ-Σαχριστάνι τον ανέφερε στο έργο του : «Οι μεταγενέστεροι φιλόσοφοι του Ισλάμ, όπως: Γιακούμπ Ιμπν Ισάκ Αλ-Κίντι, Χανίν μπιν Ισάκ, Γιάχγια Αλ-Ναχούι, Αμπού Αλ-Φάραζ Αλ-Μουσρίφ, Αμπού Μουχάμμαντ μπιν Σουλεϊμάν Αλ-Σίτζζι και Αμπού Αλ-Μακντίσι….”
  • Ο Ιμπν Νάμπαταχ Αλ-Μάσρυ έκανε αναφορά στον Αλ Κίντι στον Σαρχ Αλ-Αγιούν Σαρχ Ρισαλάτ Ιμπν Ζαϊντούν λέγοντας: «Ο Αλ-Κίντι είναι ο Γιακούμπ Ιμπν Αλ-Σαμπάχ, ο οποίος ήταν γνωστός στην εποχή του ως Ο Φιλόσοφος του Ισλάμ».
Ο θάνατος του Αλ-Κίντι
 
Ο Αλ-Κίντι πέθανε μόνος στη Βαγδάτη το 259 μ.Ι./873 μ.Χ. κατά τη διάρκεια της βασιλείας του χαλίφη αλ-Μουταμίτ, σε ηλικία 68 ετών. Μετά το θάνατό του, πολλά από τα φιλοσοφικά έργα του Αλ-Κίντι καταστράφηκαν και πολλά από αυτά χάθηκαν.