Οι δοκιμασίες υπήρχαν και θα υπάρχουν πάντα, είτε αφορούν στην υγεία, είτε στην περιουσία. Μια από τις γνωστές δοκιμασίες είναι και η αναπηρία, ένα ιδιαίτερα ευαίσθητο γεγονός.
Η συμπεριφορά του Προφήτη απέναντι στα ΑΜΕΑ είχε ιδιαίτερη βαρύτητα και αξίζει να τη μελετήσει κανείς.
Ο Προφήτης αναφερόταν στα ΑΜΕΑ με τρόπο που δεν τους πλήγωνε ή τους έκανε να νιώθουν μειοδοτικά. Είναι λογικό πως χαρακτηρισμοί όπως « ανίκανοι», « διανοητικά καθυστερημένοι» και «ανάπηροι» έχουν αρνητική επιρροή στον άνθρωπο και του στερούν τη θέληση και τη διάθεση να ενταχθεί στις κοινωνικές δραστηριότητες.
Όταν κοιτάμε πως ο Προφήτης, ειρήνη σ’ αυτόν, θεράπευσε αυτά τα ζητήματα, αντικρίζουμε εκεί ένα θησαυρό από λαμπρά παραδείγματα που προηγήθηκαν των σημερινών ερευνών στην επιλογή συγκεκριμένων χαρακτηρισμών όταν πρόκειται για ΑΜΕΑ.
..
Λέει ο Προφήτης στους ακολούθους του: « πάμε να επισκεφτούμε τον Βλέπωντα που βρίσκεται στο τάδε σόι»… Το αφηγείται ο Μπαϊχακι.
Αυτός ο άνθρωπος ήταν τυφλός, αλλά ο Προφήτης ήθελε να δώσει ελπίδα σε όσους έχουν χάσει την όραση και να μην νιώθουν μειοδοτικά. Επίσης το να του κάνει ιδιωτική επίσκεψη, είναι ένα γεγονός που του δίνει ιδιαίτερη χαρά και αυτοπεποίθηση.
روى البيهقي في السنن الكبرى وفي الشُّعَب عن جبير بن مطعم، رضي الله عنه أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: «انطلقوا بنا إلى البصير الذي في بني واقف حتى نعوده» قال: وكان رجلا أعمى.
Ιδιωτικές επισκέψεις σε ΑΜΕΑ
Ο Προφήτης ανταποκρινόταν στις προσκλήσεις που του απεύθυναν τα ΑΜΕΑ, ώστε να νιώθουν πως αποτελούν κανονικά μέλη της κοινωνίας χωρίς κανένα ελάττωμα.
Στο έργο του, ο Μπουχάρι αφηγείται το εξής γεγονός: « ο Ατμπάν μπιν Μάλικ, που ήταν από τους Ανσάρ, ήταν ιμάμης στο σόι του. Ήταν και τυφλός. Κάποια στιγμή είπε στον Προφήτη: Ω Προφήτη του Αλλάχ, εδώ έχει σκοτάδι και πλημμύρες κι εγώ είμαι τυφλός άνδρας. Οπότε κάνε προσευχή στο σπίτι μου ώστε να το κάνω χώρο προσευχής. Ο Προφήτης τον επισκέφτηκε και τον ρώτησε: «που θέλεις να κάνω προσευχή;». ο Ατμπάν έδειξε ένα μέρος του σπιτιού του στον Προφήτη που έκανε προσευχή εκεί.
في صحيح البخاري عن محمود بن الربيع الأنصاري، أن عتبان بن مالك، كان يؤم قومه وهو أعمى، وأنه قال لرسول الله صلى الله عليه وسلم: يا رسول الله، إنها تكون الظلمة والسيل، وأنا رجل ضرير البصر، فصلِّ يا رسول الله في بيتي مكانا أتخذه مصلى، فجاءه رسول الله صلى الله عليه وسلم فقال: «أين تحب أن أصلي؟» فأشار إلى مكان من البيت، فصلى فيه رسول الله صلى الله عليه وسلم.
Η εκτέλεση των αναγκών τους
Αφηγείται στο έργο του Ιμάμ Μούσλιμ ότι μια γυναίκα με νοητική υστέρηση είπε στον Προφήτη: « Ω Προφήτη του Αλλάχ, θέλω να σε ρωτήσω κάποια πράγματα». Ο Προφήτης της είπε: « δες σε ποιο δρόμο της Μεδίνα θέλεις να σου απαντήσω». Έτσι, ο Προφήτης την συνάντησε σε ένα δρόμο και απάντησε στις απορίες της.
في صحيح مسلم عن أنس، أن امرأة كان في عقلها شيء، فقالت: يا رسول الله إن لي إليك حاجة، فقال: «يا أم فلان انظري أي السكك شئت، حتى أقضي لك حاجتك» فخلا معها في بعض الطرق، حتى فرغت من حاجتها.
Aναφορές κειμένων του Ισλάμ σχετικά με την αμοιβή των ΑΜΕΑ
Πολλά κείμενα του Ισλάμ ευαγγελίζονται ότι όσοι πάθουν κάποια αναπηρία, ή κάποια δοκιμασία, ότι – αν δείχνουν υπομονή και δεν παραποιούνται – θα έχουν μεγάλη αμοιβή από τον Αλλάχ. Αυτό σίγουρα είναι φάρμακο που τους προτρέπει να κάνουν υπομονή και να μην απογοητεύονται.
Λέει ο Προφήτης, ειρήνη σ’αυτόν: « Λέει ο Ύψιστος ο Αλλάχ: εάν δοκιμάσω τον δούλο μου με τα δυο αγαπητά του (τα μάτια του), και στην συνέχεια δείξει υπομονή, του χαρίζω ως αποζημίωση-αμοιβή τον παράδεισο». Το αφηγείται ο Μπουχάρι.
في صحيح البخاري عن أنس بن مالك، عن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: «يقول الله عز وجل: إذا ابتليت عبدي بحبيبتيه، ثم صبر، عوضته بهما الجنة
Στο έργο του Ιμάμ Μούσλιμ, λέει ο Ατάα μπιν Ραμπάχ: μου είπε ο Αμπντουλλάχ μπιν Αμπάς: να σου δείξω μια γυναίκα από το παράδεισο; Του είπα: ναι. Αυτή η μαύρη γυναίκα, μου λέει, ήρθε στον Προφήτη, ειρήνη σ’ αυτόν, και του είπε: εγώ παθαίνω κρίσεις επιληψίας και μου πέφτουν τα ρούχα μου (φαίνονται μέρη του σώματος της). Κάνε μου παράκληση στον Αλλάχ… ΄
Ο Προφήτης της είπε: αν θες, κάνεις υπομονή και η αμοιβή σου θα είναι ο παράδεισος και εάν θες, σου κάνω παράκληση στον Αλλάχ να σε θεραπεύσει.
Η γυναίκα είπε: θα κάνω υπομονή, αλλά κάνε μου παράκληση ώστε να μην μου πέφτουν τα ρούχα και φανεί το σώμα μου.
Ο Προφήτης της έκανε την παράκληση και έκτοτε δεν της έπεσαν τα ρούχα.
في صحيح مسلم عن عطاء بن أبي رباح، قال: قال لي ابن عباس: ألا أريك امرأة من أهل الجنة؟ قلت: بلى، قال: هذه المرأة السوداء، أتت النبي صلى الله عليه وسلم، قالت: إني أصرع وإني أتكشف، فادع الله لي، قال: «إن شئت صبرت ولك الجنة، وإن شئت دعوت الله أن يعافيك» قالت: أصبر، قالت: فإني أتكشف فادع الله أن لا أتكشف فدعا لها.
Ο προφήτης θα μπορούσε να της κάνει άμεσα την παράκληση και να γίνει καλά. Αυτό που ήθελε όμως είναι να δώσει ένα μάθημα προς κάθε παθόντα για υπομονή και για διεκδίκηση της αμοιβής που δίνει ο Αλλάχ σε κάθε υπομονετικό άνθρωπο. Γιατί δεν θα βρει ο κάθε παθών τον Προφήτη να του κάνει παράκληση και να γίνει καλά. Οπότε το ζήτημα και το απαιτούμενο είναι η υπομονή.
Η πρόσβαση τους σε εργασία και υπηρεσίες
Ο Προφήτης φερόταν σ’ αυτήν την κατηγορία όπως έκανε με όλα τα μέλη της κοινωνίας. Έτσι σε μερικά ΑΜΕΑ ανέθετε δουλειές και έργα, ανάλογα με τις δυνατότητες του. Η αδυναμία του δεν αποτελούσε εμπόδιο στην ένταξη του στην κοινωνία.
Ο ακόλουθος του Προφήτη Ιμπν Ουμ Μακτούμ, ήταν ο μουεζίνης του Προφήτη, παρόλο που ήταν αόμματος.
Επίσης αναφέρεται στο έργο «Σούναν Αμπι Νταούντ» πως ο Προφήτης του εμπιστεύτηκε την διοίκηση και τη φύλαξη της Μαδίνα 13 φορές, καθώς ο Προφήτης έβγαινε από την Μαδίνα για διάφορες ανάγκες.
Η προτροπή για έλεος και η αποτροπή της παραπλάνησης τους.
Ο Προφήτης προειδοποιούσε τους άπαντες αποτρέποντας τον καθένα να φέρεται με μπούλινγκ σε ΑΜΕΑ, ή να τους παραπλανήσει.
Λέει ο Προφήτης: « καταραμένος είναι αυτός που παραπλανάει κάποιον τυφλό από τον προορισμό του».
في مسند الإمام أحمد عن ابن عباس قال: قال رسول الله: مَلْعُونٌ مَنْ كَمَّهَ أَعْمَى عَنْ طَرِيقٍ» أي: أضله عنه، أو دله على غير مقصده. كما قال المناوي في فيض القدير.
Ο Προφήτης προειδοποίησε επίσης αυτούς που κοροϊδεύουν κάποιον συνάνθρωπο τους επειδή έχει κάποια αναπηρία, ή επειδή έχει λοξοδρομήσει από τον ορθό δρόμο.
Λέει: να μην δείξεις χαιρεκακία στον αδελφό σου, οπότε ο Αλλάχ του δείξει έλεος και σε δοκιμάσει εσένα».
سنن الترمذي عن واثلة قال: قال رسول الله: لا تظهر الشماتة لأخيك فيرحمه الله ويبتليك.
Τέλος, ο Προφήτης πολεμούσε την αίσθηση ανωτερότητας που έχουν μερικοί άνθρωποι επειδή είναι δυνατοί και χαίρουν άκρας υγείας.
Λέει ο Μουσααμπ μπιν Σααντ, ο Σάαντ θεώρησε πως έχει κάποια ανωτερότητα σε όσους ήταν κατώτεροι του. Ο Προφήτης όμως του είπε: μα μήπως στηρίζεστε και έχετε το βιοπορισμό σας παρά μόνο χάρη στους αδύναμους σας ;
كما في صحيح البخاري عن مصعب بن سعد قال: رأى سعد أن له فضلا على من دونه، فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم: «هل تنصرون وترزقون إلا بضعفائكم؟
Λέει ο γνώστης Ιμπν αλ Τζάουζι : ο Προφήτης ήθελε να του δείξει το λάθος του στο να πιστεύει πως ήταν ανώτερος των αδυνάμων επειδή ήταν υγιής και ακέραιος στο σώμα, ώστε να επιστρέψει στην ταπεινότητα. Έτσι τον ενημέρωσε πως οι αδύναμοι βρίσκονται σε θέση ταπεινότητας απέναντι στον Αλλάχ κι η θέση αυτή είναι απαιτούμενη από τους δούλους του Αλλάχ. Είναι επίσης η θέση που φέρνει το έλεος και τις χάρες του Αλλάχ (όχι η θέση του αλαζόνα).