Tuesday, April 23, 2024
Αρθρα - Απόψεις

Χουσου’ (Al Khushoo’)

Έτσι κάποιος αν δεν είναι προσεκτικός ενώ στέκεται μπροστά στον Αλλάχ κατά τη διάρκεια της προσευχής, τότε είναι φυσικό πως θα είναι επιρρεπής στην ανυπακοή στις εντολές του Θεού. Αντίθετα, αν κάποιος κάνει συνειδητά την προσευχή του θα ντρέπεται να κάνει κάτι κακό..

Κατά τις τελευταίες δέκα μέρες του Ραμαζανίου ο πιστός καλείται να εντατικοποιήσει τις πράξεις λατρείας του. Κεντρική θέση στο Ισλάμ κατέχει η προσευχή, η οποία αποτελείται απο συγεκριμένες κινήσεις και ενέργεις καθώς και απο ένα πνευματικό κομμάτι το οποίο είναι και η ουσία της προσευχής.

Το Χουσου’ αφορά τη δυνατότητα του πιστού να αναπτύξει υποταγή και ταπεινότητα προς τον Παντοδύναμο Θεό κατά την ώρα της προσευχής.

 

Οι Πιστοί θα φτάσουν, οπωσδήποτε, στην ευτυχία. Είναι εκείνοι που ταπεινώνουν τον εαυτό τους όταν προσεύχονται.   23:1‐2

 

Έτσι κάποιος αν δεν είναι προσεκτικός ενώ στέκεται μπροστά στον Αλλάχ κατά τη διάρκεια της προσευχής επειδή η καρδιά του είναι στραμμένη σε άλλα πράγματα,  τότε είναι φυσικό πως θα είναι επιρρεπής στην ανυπακοή στις εντολές του Θεού. Αντίθετα, αν κάποιος κάνει συνειδητά την προσευχή του θα ντρέπεται να κάνει κάτι κακό γνωρίζοντας ότι θα έπρεπε μετά απο κάποια ώρα να σταθεί πάλι μπροστά στον Κύριό του.

 

Αναφέρεται στο Κοράνι:

 

Να τηρήσετε αυστηρά τις προσευχές, ιδιαίτερα τη μεσαία προσευχή και πρόθυμα προσεύχεστε στον Αλλάχ με ευσέβεια. 2:238

 

Ενω αναφέρεται σε σχετικό χαντίθ:

 

“Ανάμεσά μας βρίσκεται κάποιος που κάνει την προσευχή του ολόκληρη και άλλος που προσεύχεται το μισό ή ένα τρίτο ή ένα τέταρτο μέχρι να φτάσει το ένα δέκατο.” [An‐Nasa`i]

 

“Όταν προσεύχεστε μην κοιτάτε εδώ και εκεί γιατί ο Αλλάχ  κατευθύνει το Πρόσωπό Του προς το πρόσωπο του δούλου Του που προσεύχεται, εφόσον εκείνος δεν αποστρέψει το πρόσωπό του (δεν κοιτάξει αλλού)” [At‐Tirmidhi and Haakim]

 

Τρόποι επίτευξης του Χουσου

  1. Πλήρης συνείδηση ή παρουσία του νου κατά τη διάρκεια της προσευχής

 

Αυτό σημαίνει πως ο πιστός πρέπει να αδειάσει την καρδιά και το μυαλό απο όλα εκτός απο τον Αλλάχ. Αυτό θα έχει σαν αποτέλεσμα να γίνει η λατρεία πιο συνειδητή και θα αποτρέψει την επικέντρωση σε άλλα ζητήματα και επιθυμίες.

Για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος ο πιστός θα πρέπει να ξεκαθαρίσει τον πραγματικό σκοπό για τον οποίο βρίσκεται σε αυτή τη ζωή. Η καρδιά είναι λογικό να στρέφεται προς αυτά που επιθυμεί. Όταν λοιπόν ένας άνθρωπος επιθυμεί πάνω απο όλα εγκόσμιες απολαύσεις είναι λογικό η καρδιά του να στρέφεται προς τα εκεί. Για αυτό το λόγο ο άνθρωπος είναι ανάγκη να επανεξετάσει τους πραγματικούς λόγους για τους οποίους βρίσκεται στη ζωή και να προσπαθήσει να έρθει πιο κοντά στο Δημιουργό του.

Αναφέρεται στο Κοράνι:

 

Η απασχόληση με τη κοσμική ζωή δεν είναι παρά παίξιμο και μάταια! Η δε απασχόληση για τη Μέλλουσα Ζωή είναι για τους ευσεβείς καλύτερα. Δεν το καταλάβατε λοιπόν; 6:32

 

Έτσι το Κοράνι συμβουλεύει τους πιστούς να αγαπούν πρώτα τον Αλλάχ και να βιώνουν τη λατρεία Του σαν το πιο σημαντικό κομμάτι στη ζωή.

 

Ω Εσείς που πιστέψατε! Οι Ειδωλολάτρεις στα αλήθεια είναι ακάθαρτοι, κι ας μη πλησιάζουν το απαράβατο Τέμενος ‘ μετά απο αυτό το δικό τους χρόνο, κι αν φοβηθείτε τη φτώχεια, πολύ γρήγορα ο Αλλάχ θα σας πλουτίσει με τους θησαυρούς της χάρης Του ― αν το θέλει, γιατί ο Αλλάχ είναι Παντογνώστης, Πάνσοφος. 9:24

 

  1. Κατανόηση όσων λέγονται στην προσευχή

 

Είναι πολύ σημαντικό ο πιστός να γνωρίζει την έννοια κάθε φράσης που απαγγέλει κατά τη διάρκεια της προσευχής. Αυτό σημαίνει ότι είναι ανάγκη να γνωρίζει τη σημασία των λέξεων καθώς και τις αρχές που αυτές διέπουν. Έπειτα, θα γίνει αναγκαία η βαθύτερη κατανόηση και ο αναλογισμός των εννοιών κατά την απαγγελία τους στην προσευχή.

 

  1. Αίσθηση της Μεγαλειότητας του Αλλάχ στην καρδιά κατά την εκτέλεση της προσευχής

 

Η κατανόηση της έννοιας όσων αναφέρονται στην προσευχή βοηθάει επίσης και στην συνειδητοποίηση της Μεγαλειότητας του Θεού. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί εύκολα όταν ο πιστός συνειδητοποιήσει τα ακόλουθα

 

Ο Αλλάχ είναι ο Μεγαλύτερος. Είναι ιδιοκτήτης των πάντων και έχει δυνατότητα να κάνει τα πάντα. Αν ο Αλλάχ επιθυμεί να καταστρέψει κάποιον, τότε εκείνος δε μπορεί να κάνει τίποτα για αυτό. Αν αυτό συνειδητοποιηθεί, τότε θα μπορούσε να βοηθήσει την καρδιά να τιμήσει απερίσπαστα τον Αλλάχ.

  1. Εκδήλωση ευλάβειας προς το Θεό

Ο σεβασμός και η ευλάβεια είναι που αποτρέπουν τον πιστό απο την ανυπακοή και τον ωθούν προς τη λατρεία του Κυρίου του. Όταν αυτά τα στοιχεία απουσιάζουν, ο πιστός γίνεται αμελής και αρχίζει να διαπράττει αμαρτίες.

Σε άλλες περιπτώσεις ο φόβος προς τον Αλλάχ μπορεί να εκδηλωθεί αν ο πιστός κατανόησει το μέγεθος των αμαρτιών του.

Είναι γεγονός πως όσο μεγαλώνει η γνώση του ανθρώπου για τον Αλλάχ τόσο μεγαλώνει και ο φόβος του προς Αυτόν (χωρίς υπερβολή διότι αυτή φέρνει τα αντίθετα αποτελέσματα)

 

Αναφέρεται στο Κοράνι :

Εκείνοι που απαγγέλουν το Βιβλίο του Αλλάχ και τηρούν την Προσευχή και ξοδεύουν απο ό,τι τους έχουμε προμηθεύσει για την συντήρησή τους, μυστικά και φανερά, ελπίζουν σε ένα Εμπόριο (σε μια δοσοληψία) που ποτέ δεν θα χρεοκοπήσει. 35:29

 

  1. Αίσθημα ντροπής και ασημαντότητας μπροστά στον Αλλάχ

Όλοι μας είμαστε αδύναμοι και έχουμε πολλούς περιορισμούς , οπότε στρεφόμαστε προς την αμαρτία.

 

Κάθε άνθρωπος αμαρτάνει συνεχώς, και ο καλύτερος απο αυτούς είναι εκείνος που στρέφεται προς τον Αλλάχ για συγχώρεση. (Ιμπν Ματζάχ, Ατ― Τιρμίδι και Αχμαντ)

 

Έχουμε πλήρη ανάγκη τον Αλλάχ ενώ Εκείνος είναι τελείως ανεξάρτητος απο τα πάντα.

 

Αναφέρεται σε ένα χαντίθ:

“…Ω δούλοι μου, αν οι πρώτοι απο εσάς και οι τελευταίοι απο εσάς και οι άνθρωποι και τα τζίν συγκεντρωνόσασταν σε ένα μέρος για να Μου κάνετε κάποιο αίτημα και αν έδινα σε όλους αυτά που ζήτησαν, αυτό δε θα αφαιρούσε αυτό που έχω παραπάνω απο όσο μια βελόνα μειώνει τη θάλλασα αν μπει σε αυτή…

[Κομμάτι απο χαντιθ που βρίσκεται στο Sahih Muslim].

Ο Ιμπν Αμμπάς είπε:

Δυο Ρακαατ που έχουν προσευχηθεί συνειδητά είναι πιο ωφέλιμα απο την προσευχή κατά τη διάρκεια όλης της νύχτας με την καρδιά αφηρημένη.

 

  1. “Εξωτερικός και εσωτερικός” έλεγχος

Η καρδιά επηρεάζεται απο αυτό που παρατηρούν τα μάτια και ακούν τα αυτιά. Αυτά όπως είναι επόμενο επηρεάζουν τη σκέψη και τα πράγματα στα οποία αυτή εστιάζει.

Δεν είναι λοιπόν τυχαίο που ο Αλλάχ μας προστάζει το εξης:

 

Να πεις στους πιστούς ότι πρέπει να κατεβάζουν τα βλέμματά τους και να προφυλάσσουν τη σεμνότητά τους. Αυτό τους κάνει να γίνονται πιο αγνοί για τον εαυτό τους. …24:30

 

Επίσης κατά τη διάρκεια της προσευχής είναι χρήσιμο είτε να αφαιρέσουμε πράγματα που μας αποσπούν την προσοχή ή να διαλέξουμε ένα ήσυχο μέρος μακριά απο περισπαμούς.

 

Όσον αφορά τις σκέψεις ένας καλός τρόπος ελέγχου είναι ο αναλογισμός των νοημάτων των Κορανικών εδαφίων που διαβάζονται. Θα πρέπει ο πιστός να κατανοήσει πως στέκεται μπροστά στο Δημιουργό του και να πείσει τον εαυτό του πως αυτή η προσευχή θα μπορούσε κάλλιστα να είναι η τελευταία του.

Συμπέρασμα

Ας εξετάσουμε λοιπόν αν προσεύχομαστε όπως πρέπει ή είναι περισσότερο συνήθεια   Κατανοούμε τα όσα λέμε κατά την ώρα της προσευχής.

 

Ο Προφήτης του Αλλάχ είπε:

Η πρώτη πράξη για την οποία ο δούλος του Αλλάχ θα λογοδοτήσει κατά την Ημέρα της Κρίσεως θα είναι οι προσευχές του. Αν είναι όπως πρέπει, τότε θα έχει προκόψει και επιτύχει … [At‐Tirmidhi, Abu Dawood, An‐ Nasaa’ee, Ahmad and Ibn Majah]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *