Saturday, April 27, 2024
ΔιδασκαλίαΚαθημερινότηταΟ Προφήτης Μουχάμμαντ

Οι αμαρτίες της καρδιάς: σοβαρότητα και θεραπεία

Οι αμαρτίες δεν αποτελούν αποκλειστική ευθύνη των ζωτικών οργάνων μας. Οι καρδιές μας πράττουν δικές τους αμαρτίες. Λέει ο Ιμάμ Ιμπ Ταϊμία: “Πολύς κόσμος, όταν γίνεται αναφορά στις αμαρτίες, σκέφτεται αμέσως με το μυαλό του αμαρτίες όπως η μοιχεία και η ληστεία, επομένως δυσκολεύεται να πιστέψει πως ένας φρόνιμος άνθρωπος πράττει τέτοιες αμαρτίες και ο καημένος δεν αντιλαμβάνεται πως οι περισσότεροι σώφρονες άνθρωποι δεν ληστεύουν, ούτε μοιχεύουν ακόμα και κατά την περίοδο της άγνοιας και της απιστίας τους”. Οι αμαρτίες όμως διαφέρουν και έχουν πολλές κατηγορίες, όπως εκείνες που προέρχονται από την πλάνη στην πίστη, την διαφθορά στον κόσμο, την ματαιοδοξία, τον φθόνο, την υπεροψία, την ζήλια, την υποκρισία και την αλαζονεία. Οι συγκεκριμένες είναι αρρώστιες που διακατέχουν ανθρώπους που απομακρύνονται από τις πιο συνήθεις μορφές αμαρτιών.

Η επικινδυνότητα των αμαρτιών της καρδιάς

Είναι πολύ πιο επικίνδυνες από τις αμαρτίες των οργάνων. Ιμάμηδες και γνώστες της πίστης, τις κατατάσσουν πρώτες στο βαθμό επικινδυνότητας. Λέει ο ειδήμων Ιμπν Αλ Κάγιμ: “Τα αμαρτήματα που πράττει η καρδιά είναι πιο απαγορευμένα από τη μοιχεία, την κατανάλωση αλκοόλ και άλλα φανερά αμαρτήματα.”

Αυτό συμβαίνει επειδή εκείνα τα αμαρτήματα αρρωσταίνουν την καρδιά. Η αρρώστια της καρδιάς και η μιζέρια της είναι πιο επικίνδυνες από την αρρώστια του σώματος και τη μιζέρια του.

Ο Ιμάμ Ιμπν αλ Κάγιμ αναφέρει πως τα απαγορευμένα τμήματα της καρδιάς είναι δυο:

  1. Ένα τμήμα που είναι απιστία, όπως η υποκρισία, η ειδωλολατρεία, η απορία στην πίστη και όποια παρόμοια αρρώστια.

  2. Ένα δεύτερο τμήμα που αποτελεί αμαρτία χωρίς να είναι απιστία. Περιλαμβάνει και αυτό με την σειρά του δυο υποκατηγορίες:

  • Μεγάλα αμαρτήματα όπως η υπεροψία, η αλαζονεία, η απελπισία από την ευσπλαχνία του Αλλάχ, η αίσθηση χαράς για τις συμφορές που χτυπάνε κάποιον άνθρωπο, η επιθυμία να διαδοθούν οι ανηθικότητες και οι αμαρτίες ανάμεσα στους πιστούς και ο φθόνος που νιώθουν μερικοί βλέποντας τον Αλλάχ να ευνοεί κάποιον πιστό του με κάποια χάρη του, επιθυμώντας η χάρη αυτή να χαθεί.

Τον λόγο του Ιμάμ Ιμπν Αλ Κάγιμ τον υποστηρίζει μια προφητική ρήση που λέει: “Εάν δεν πράττατε αμαρτίες θα φοβόμουν για σας μήπως υποστείτε κάτι πιο επικίνδυνο: την αλαζονεία – υπεροψία.” Τον αφηγείται ο Μπαϊχακι.

لو لم تذنبوا، لخفت عليكم ما هو أكبر من ذلك، العجب. (البيهقي)

  • Μικρές αμαρτίες, όπως να επιθυμεί κάποιος να πράττει αμαρτήματα. Λέει ο Ιμάμ Ιμπν Αλ Κάγιμ : “Ανάμεσα στις μικρές αμαρτίες κατατάσσεται η επιθυμία να πράττει κανείς τα απαγορευμένα”.

Εδάφια του Κορανίου και προφητικές ρήσεις υποστηρίζουν τα λεγόμενα των παραπάνω ιμάμηδων.

Αναφέρει το Κοράνι: “Μήπως αισθάνονται ασφαλείς απέναντι στην τιμωρία του Αλλάχ; Μα μόνο οι χαμένοι άνθρωποι αισθάνονται ασφαλείς απέναντι στην τιμωρία του Αλλάχ. {Κοράνι. 7.99}

(الأعراف:99) {أَفَأَمِنُوا مَكْرَ اللهِ فَلَا يَأْمَنُ مَكْرَ اللهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْخَاسِرُونَ}

Εδώ το Κοράνι κάνει λόγο για αμαρτωλούς ανθρώπους που αδιαφορούν για τις αμαρτίες που διαπράττουν συνεχώς και ταυτόχρονα αδιαφορούν για την τιμωρία που ενδέχεται να υποστούν από τον Αλλάχ.

Σε άλλο εδάφιο λέει: “Τους είπε – ο Αβραάμ- μα ποιος απελπίζεται από το έλεος – ευσπλαχνία του Αλλάχ, παρά μόνο οι πλανεμένοι.” {Κοράνι. 15.56}

قال ومن يقنط من رحمة ربه إلا الضالون. الحجر. 56

Λέει επίσης: “Μα δεν απελπίζεται από την σωτηρία του Αλλάχ παρά μόνο οι άπιστοι άνθρωποι.” {Κοράνι. 12. 87}

وقوله: {إِنَّهُ لَا يَيْئَسُ مِنْ رَوْحِ اللهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْكَافِرُونَ}(يوسف: 87).

Αναφέρει σε άλλο εδάφιο: “Ω εσείς που πιστέψατε, να αποφεύγετε πολλές καχυποψίες. Γιατί μερικές καχυποψίες αποτελούν αμάρτημα”. {Κοράνι. 49.12}

وقوله: {يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ}(الحجرات: 12)

Λέει ο Προφήτης: “Δεν εισέρχεται στον παράδεισο κάποιος που έχει στην καρδιά του ένα ελάχιστο ποσοστό αλαζονείας.” Το αφηγείται ο Ιμάμ Μούσλιμ.

لا يدخل الجنة من كان في قلبه مثقال ذرة من كبر. (رواه مسلم)

Σε άλλη ρήση: “Είναι ανυπολόγιστο κακό για τον άνθρωπο να περιφρονεί τον αδελφό του πιστό.” Το αφηγείται ο Ιμάμ Μούσλιμ.

بحسب امرئ من الشر أن يحقر أخاه المسلم. (رواه مسلم)

Αυτή η κακή και ύπουλη αρρώστια μπορεί να οδηγήσει σε κακό τέλος τον άνθρωπο. Λέει ο Ιμάμ Ιμπν Ράζαμπ: “Το κακό τέλος προέρχεται-προκαλείται από κακή κρυμμένη αρρώστια που αγνοούν οι περισσότεροι άνθρωποι.

يقول الإمام ابن رجب: (خاتمة السوء تكون بسبب دسيسة باطنة لا يطَّلع عليها الناس)

Η σωτηρία από τις αμαρτίες της καρδιάς

Προκειμένου να σωθούμε από τέτοιες ύπουλες αρρώστιες, πρέπει να γεμίσουμε την καρδιά μας με υπακοή και ειλικρινή στήριξη στον Αλλάχ, με αφοσίωση, δέος, παράκληση, υπομονή, ευγνωμοσύνη, ειλικρίνεια, ευγένεια, μετάνοια.

Πράγματα που βοηθάνε στην θεραπεία από τις αρρώστιες της καρδιάς:

Απαγγελία του Κορανίου με βαθιά μελέτη και σκέψη. Το Κοράνι αυξάνει την πίστη, δυναμώνει την σχέση μας με τον Δημιουργό μας. Λέει ο Ιμπν Αλ Κάγιμ: “Τίποτα δεν είναι πιο χρήσιμο για τη καρδιά από την απαγγελία του Κορανίου με βαθιά σκέψη και μελέτη, επειδή κληροδοτεί την αγάπη, το δέος, τη λαχτάρα, την παράκληση, την μετάνοια, την ευγνωμοσύνη, και την υπομονή μαζί με άλλα πράγματα που δίνουν στην καρδιά ζωή και τελειότητα.”

ابن القيم (فلا شيء أنفعُ للقلب من قراءة القرآن بالتدبر والتفكر، فإنه الذي يورث المحبة والشوق والخوف والرجاء والإنابة، والتوكل والرضا والتفويض والشكر والصبر، وسائر الأحوال التي بها حياة القلب وكماله).

Η συνεχής μνημόνευση του Αλλάχ

Λέει ο Ιμάμ Ιμπν Αλ Κάγιμ: “Όποιος επιδιώκει την αγάπη του Αλλάχ, ας τον μνημονεύει”.

ابن القيم: من أراد محبة الله عز وجل، فليَلهج بذكره

Λέει το Κοράνι: “ … εκείνοι που πίστεψαν και οι καρδιές τους βρίσκουν την ηρεμία τους μνημονεύοντας τον Αλλάχ. Όντως μνημονεύοντας τον Αλλάχ, οι καρδιές βρίσκουν την ηρεμία τους.” {Κοράνι. 13. 28}

الذين آمنوا وتطمئن قلوبهم بذكر الله ألا بذكر الله تطمئن القلوب). الرعد 28)

Αναζητώντας την ισλαμική γνώση

Είναι γνωστό πως όποιος αναζητήσει την γνώση με σκοπό να ωφεληθεί από αυτήν και να είναι πιο αφοσιωμένος στον Αλλάχ, τότε αυτή η γνώση του κληροδοτεί εκείνο το απαιτούμενο δέος και την αποθέωση του Αλλάχ.

Λέει το Κοράνι: “Αυτοί που φοβούνται τον Αλλάχ είναι οι ειδήμονες.” {Κοράνι. 22. 28}

(فاطر:28) {إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ}

Θερμή παράκληση στον Αλλάχ για υγιή καρδιά

Ο Προφήτης ζητούσε από τον Αλλάχ λέγοντας: “Ω Αλλάχ… σου ζητώ μια υγιή-αγνή καρδιά.”

كان من دعاء النبي : “اللهم إني أسالك قلبًا سليمًا“.(أحمد، والترمذي)

Να σπεύσουμε προς την ειλικρινή μετάνοια

Τα λόγια του ύψιστου Αλλάχ στο Κοράνι μας ενθαρρύνουν να μετανιώνουμε και να αναζητούμε την συγχώρεση του Αλλάχ : “Και να μετανιώνετε όλοι σας, Ω πιστοί, στον Αλλάχ προκειμένου να πετύχετε.” {Κοράνι. 24. 31}

(النور:31) {وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ}