Saturday, April 27, 2024
ΔιδασκαλίαΟ Προφήτης Μουχάμμαντ

Taqwa: Ο καρπός της νηστείας

Ένα σημάδι της τελειότητας και του ελέους του Δημιουργού μας αποτελεί η θεσμοθέτηση της νηστείας του μήνα Ramadan. Ο Allah έκανε αυτό το μήνα ως μέσο προσέγγισης σε Αυτόν και ως μέσο απόκτησης της Taqwa, μέσω της οποίας ο πιστός αποφεύγει τις αμαρτίες και απομακρύνεται από τις ανώφελες και ασόβαρες συζητήσεις.

Λέει το Quran: ΄΄Ω εσείς που πιστεύετε, σας έχει επιβληθεί η νηστεία όπως έχει επιβληθεί στους προηγούμενους από σας προκειμένου να αποκτήσετε την Taqwa΄΄. Επομένως, η σοφία και ο σκοπός της νηστείας είναι η Taqwa. Αλλά ποιοι είναι οι τρόποι να την αποκτήσουμε; Η Τaqwa είναι οι καλύτεροι χαρακτήρες που μπορεί να αποκτήσει κανείς. Είναι ο χαρακτήρας που έχει το καλό του δικού μας κόσμου αλλά και της Μέλλουσας Ζωής. Με αυτήν ο Allah μας αγαπάει και δέχεται τις πράξεις μας. Με αυτήν επίσης οι θέσεις μας στον Allah μεγιστοποιούνται. Λέει ο Talk bin Habib: Η Taqwa είναι να δρας υπακούοντας στην Allah, φωτισμένος από τον Allah, παρακαλώντας την ανταμοιβή του Allah, και να αποφεύγεις τις αμαρτίες, φωτισμένος από τον Allah και φοβούμενος την τιμωρία του Allah”.  

Η Taqwa έχει δυο φτερά: πρώτο φτερό είναι η υπακοή στις εντολές του Allah και το δεύτερο είναι η αποφυγή των αμαρτιών. Αυτός που έχει Taqwa εκτελεί τις καλές πράξεις αναζητώντας αποκλειστικά την ικανοποίηση του Allah και απομακρύνεται από τις αμαρτίες για τον ίδιο σκοπό.

Ο γνώστης του Ισλάμ, Al Iz bin Abed Assalam, εξηγεί την κατάσταση των ανθρώπων σχετικά με την Taqwa, λέγοντας:

οι άνθρωποι σχετικά με την δυσκολία που αντιμετωπίζουν με την Taqwa και το λογαριασμό που δίνουν στον εαυτό τους, είναι τρεις κατηγορίες:

Πρώτη κατηγορία: ένας νεαρός που μεγάλωσε υπακούοντας τον Allah, δεν πράττει αμαρτίες παρά μόνο ελάχιστες. Για αυτόν η συντήρηση της Taqwa είναι απλή και εύκολη γιατί του είναι σαν συνήθεια και ας πέσει σε αμαρτίες μερικές φορές.

Δεύτερη κατηγορία: αυτός που μετάνιωσε και εγκατάλειψε τις αμαρτίες, εφόσον τις έχει συνηθίσει, οπότε τις θυμάται με την επιθυμία να τις ξανακάνει και να τις απολαύσει. Για τον άνθρωπο αυτόν η μετάνοια και η Taqwa είναι ένα δύσκολο έργο λόγω των παλαιών και κακών του συνθηκών.

Τρίτη κατηγορία: σε αυτήν ανήκει ο μουσουλμάνος που πράττει κάθε είδους αμαρτία και παράβαση, με αποτέλεσμα η καρδιά του να έχει καλυφθεί από αμαρτίες. Έτσι η Taqwa για αυτόν είναι πολύ δύσκολη, λόγω των πολλών αμαρτιών που έχει διαπράξει.

Λέει ο Al Iz bin Abed Assalam: ο δρόμος προς την διευκόλυνση της Taqwa γίνεται μερικές φορές με το φόβο και άλλες φορές με την ελπίδα και το δέος. Επειδή όταν κοιτά όσες αμοιβές έχει υποσχεθεί ο Allah στους υπάκουους δούλους, γέρνει προς αυτές με το χαρακτήρα του, ο οποίος τον ωθεί να υποφέρει τις δυσκολίες της υπακοής, πράττοντας τις επιθυμητές για τον Allah πράξεις και αποφεύγοντας τις ανεπιθύμητες για τον Allah πράξεις.

Τα πράγματα που οδηγούν στη Taqwa είναι να γνωρίζουμε τον Allah, το μεγαλείο Του, τις υπερδυνάμεις Του, το σύμπαν Του, τα  και την απεριόριστη γνώση Του.

Να λατρεύουμε τον Allah με αφοσίωση και ειλικρίνεια. Αυτό συμπεριλαμβάνει τις υποχρεωτικές λατρείες, όπως οι πέντε καθημερινές προσευχές, καθώς και τις προαιρετικές λατρείες.

Η νηστεία είναι, αδιαμφισβήτητα, από τις λατρείες που βοηθάνε στην απόκτηση της Taqwa. Οι πιστοί απέχουν από φαγητό, νερό και συζυγικές σχέσεις όλη την ημέρα, για ένα ολόκληρο μήνα, μόνο και μόνο για ικανοποίηση του Allah.

Λέει το Quran: “ Ω εσείς που πιστεύετε, σας έχει επιβληθεί η νηστεία όπως έχει επιβληθεί στους προηγούμενους σας προκειμένου να αποκτήσετε την Taqwa”. Quran. 2.183.

Ο Προφήτης μας εξηγεί πρακτικά τι σημαίνει νηστεία: “ Όποιος δεν εγκαταλείψει τα μάταια λόγια και τις πρακτικές του, ο Allah δεν τον έχει ανάγκη να εγκαταλείψει το φαγητό και το ποτό του”.   Έτσι, εάν νηστεύουμε και δεν αποκτήσουμε Taqwa, στην ουσία δεν πετύχαμε το σκοπό της νηστείας.

Η νηστεία μας εκπαιδεύει στην αυτοσυγκράτηση και στο αυτοέλεγχο: πεινάμε και βλέπουμε μπροστά μας το φαγητό αλλά δεν τρώμε, διψάμε και βλέπουμε μπροστά μας το νερό και παρόλα αυτά δεν πίνουμε, κι όλο αυτό το κάνουμε για την ικανοποίηση του Allah.   H Taqwa είναι επίσης το σωσίβιο που μας σώζει από τις ροπές της ψυχής μας προς τις αμαρτίες.

Λέει το Quran:” αυτοί που έχουν Taqwa μέσα στις καρδιές τους, εάν τους έρθει καμιά κακή ιδέα από τον Σατανά, αμέσως θυμούνται (τον Allah) κι έτσι βλέπουν τα πράγματα καθαρά και πάλι”. Quran. 7. 201.

Σε άλλη προφητική ρήση, λέει ο Προφήτης: “Η νηστεία είναι ασπίδα” δηλ. προστασία από τις αμαρτίες.