Tuesday, April 23, 2024
ΔιδασκαλίαΟ Προφήτης Μουχάμμαντ

«Είμαι όπως περιμένει ο δούλος μου να είμαι.»

Εξιστορήθηκε από την αυθεντία του Abu Hurayrah, είθε ο Αλλάχ να είναι ευχαριστημένος μαζί του, ότι ο Προφήτης είπε: «Ο Αλλάχ ο Ύψιστος, Λέει, ¨Είμαι όπως περιμένει ο δούλος μου να είμαι, και είμαι μαζί του όποτε εκείνος με θυμάται. Αν με θυμάται για τον εαυτό του, τον θυμάμαι για τον εαυτό μου, και αν με θυμάται σε μια συνέλευση, τον θυμάμαι σε μια καλύτερη σύναξη (π.χ., την συνέλευση των αγγέλων). Αν πλησιάσει πιο κοντά σε Εμένα με ένα άνοιγμα του χεριού, πλησιάζω πιο κοντά του κατά μήκος ενός χεριού. Και οποιοσδήποτε έρχεται σε Εμένα περπατώντας, Εγω πηγαίνω κοντά του ταχύτατα.» [Al-Bukhari και  Μούσλιμ]
Κατάσταση του Χαντίιθ [Τελετουργικό του Προφήτη Μουχάμμαντ]
Αυτό είναι ένα από τα υπέροχα Αχαντίιθ (πληθυντικός του Χαντίιθ) ελπίδας που παροτρύνουν τους Μουσουλμάνους να έχουν καλές προσδοκίες από τον Αλλάχ τον Ύψιστο, να Τον θυμούνται με αφθονία. Υπογραμμίζει επίσης πως ο Αλλάχ ο Ύψιστος, πλησιάζει τους σκλάβους Του οποτεδήποτε εκείνοι πλησιάζουν κοντά Του μέσω της εκτέλεσης διάφορων πράξεων υπακοής.
Έχοντας καλές προσδοκίες από τον Αλλάχ
Το Χαντίιθ –ξεκινάει με το κάλεσμα του σκλάβου του Αλλάχ να έχει καλές προσδοκίες από τον Κύριο του πάντα και σε όλες τις περιστάσεις. Στο Χαντίιθ, ο Αλλάχ ο Ύψιστος, εξήγησε ότι Αυτός είναι όπως ο δούλος Του περιμένει από Εκείνον να είναι, που σημαίνει ότι Αυτός τον αντιμετωπίζει σύμφωνα με τις ίδιες του τις προσδοκίες που έχει από τον Κύριο του και κάνει για αυτόν ό,τι περιμένει από Εκείνον, είτε είναι καλό είτε κακό. Εάν ένα άτομο έχει καλές προσδοκίες από τον Αλλάχ και ελπίζει στην ανταμοιβή Του, ο Αλλάχ δεν θα τον απογοητεύσει ούτε θα προκαλέσει τον χαμό των πράξεων του. Όποτε ένας δούλος ικετεύει τον Αλλάχ, περιμένει από τον Αλλάχ να απαντήσει στις ικεσίες του. Εάν εκείνος διαπράξει μια αμαρτία και μετανιώσει και ζητάει βοήθεια, αυτός περιμένει από τον Αλλάχ να αποδεχτεί την μεταμέλεια του, να συγχωρέσει το λάθος του και την αμαρτία του. Εάν τελέσει μια καλή πράξη, εκείνος περιμένει από τον Αλλάχ να δεχθεί την πράξη του και να τον ανταμείψει απλόχερα. Όλα αυτά αποτελούν παραδείγματα του να έχει κανείς καλές προσδοκίες από τον Αλλάχ τον Ύψιστο. Ο Προφήτης είπε: «Ικέτευε τον Αλλάχ ενώ βεβαίως αυτές σου οι ικεσίες θα απαντηθούν.» [At-Tirmithi]
Με αυτό τον τρόπο, ένας δούλος του Αλλάχ που συνεχίζει να έχει καλές προσδοκίες από τον Κύριο του και  φιλοδοξεί ως προς την Ανταμοιβή Του σε όλες τις περιστάσεις, όπως είπε και ο Άραβας ποιητής Ibn Waheeb (μετάφραση του ποιήματος):
«Ικετεύω τον Αλλάχ και, αληθώς, και λόγω της ύπαρξης καλών προσδοκιών από Εκείνον, είναι σαν να μπορώ να δω την απάντησή Του στις ικεσίες μου με τα ίδια μου τα μάτια!»
Το να έχεις καλές προσδοκίες από τον Αλλάχ είναι έτσι μεταξύ των επιπτώσεων και των απαιτήσεων του Ταουχίντ (Μονοθεϊσμός) επειδή βασίζεται στη γνώση του Ελέους του Αλλάχ, την Δύναμή Του, την Καλοσύνη, την Παντοδυναμία και την πραγματική εμπιστοσύνη σε Αυτόν. Όταν ένα πρόσωπο πετυχαίνει την τέλεια γνώση αυτών των αληθειών, ο καρπός της γνώσης αυτής αποδίδει το να έχει κανείς καλές προσδοκίες από Τον Κύριο του.
Στο Κοράνι, ο Αλλάχ ο Ύψιστος, απαξιώνει μία ομάδα ανθρώπων, οι οποίοι είχαν κακές προσδοκίες από Εκείνον, και Εκείνος υπογράμμισε ότι αυτές οι αρρωστημένες προσδοκίες τους ήταν στα αλήθεια ένα απο τα βασικά σημάδια της υποκρισίας τους και της συγκαλυμμένης κακίας τους. Όταν η υποκρισία εξαφανίστηκε και εγκατέλειψαν τον Προφήτη και τους συντρόφους του κατά τη διάρκεια μιας μάχης στο Ουχούντ, ο Αλλάχ Είπε σχετικά με αυτούς (που σημαίνει): {… ενώ σ’ άλλη ομάδα οι ψυχές τους ταράσσονταν από ανησυχία εξ αιτίας της αμφιβολίας τους για Τον ΑΛΛΑΧ ¬αμφιβολίες – οφειλόμενες στην άγνοια…} [Κοράνι 3:154] ο Αλλάχ πάλι Λέει σχετικά με τους υποκριτές και τους πολυθεϊστές (που σημαίνει): {…αυτούς που φαντάζονται για τον ΑΛΛΑΧ τη χειρότερη γνώμη. Πάνω τους υπάρχει το κύκλωμα του Πονηρού…} [Κοράνι 48:6]
Το Χαντίιθ μας προτρέπει να δίνουμε προτεραιότητα στο να έχουμε ελπίδα στον Αλλάχ (περισσότερο από το να Τον φοβόμαστε), επειδή κάθε σώφρον άνθρωπος που λαμβάνει αυτή τη πρόσκληση από τον Αλλάχ, τον Ύψιστο, δεν θα επιλέξει ηθελημένα για τον εαυτό του τις προσδοκίες που θα του επιφέρουν την υπεσχημένη τιμωρία. Πιθανότερο είναι, ότι θα επιλέξει να έχει καλές προσδοκίες, μέσω των οποίων ο Αλλάχ θα τον ευλογήσει με την Ανταμοιβή Του, την Συγγνώμη και την Συγχώρεσή του, και έτσι αυτός θα λάβει την υπεσχημένη ανταμοιβή (π.χ. ο Αλλάχ θα του συμπεριφερθεί σύμφωνα με τις καλές του προσδοκίες που είχε από Εκείνον). Αυτή είναι η προσταγμένη ελπίδα στον Αλλάχ τον Ύψιστο, (που απαιτείται από έναν Μουσουλμάνο) ειδικά σε καιρούς αδυναμίας και ανάγκης για Εκείνον όπως η περίπτωση ενός ετοιμοθάνατου ανθρώπου. Αυτός πρέπει να έχει καλές προσδοκίες από τον Αλλάχ περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο με μεγαλύτερο λόγο, και αυτός είναι ο λόγος που ο Προφήτης λέει: «Ας μην πεθάνει κανείς από εσάς χωρίς να έχει καλές προσδοκίες από τον Αλλάχ.» Αναφέρθηκε από τον Jabir [Μούσλιμ] Ωστόσο, κάποιος θα πρέπει να προσπαθεί να εκτελεί τα καθήκοντά του ενώ πιστεύει ακράδαντα ότι ο Αλλάχ ο Ύψιστος, θα αποδεχθεί τις ανάγκες του και θα τον συγχωρήσει επειδή Εκείνος υποσχέθηκε να το κάνει και Αυτός ποτέ δεν αθετεί τις υποσχέσεις Του. Εάν αυτός περιμένει από τον Αλλάχ να τον απορρίψει ή ότι η μετάνοιά του δεν θα έχει αποτέλεσμα, τότε αυτό είναι απελπισία από το έλεος του Αλλάχ και είναι τεράστια αμαρτία. Οποιοσδήποτε πεθαίνει ενώ απελπίζεται από το Έλεος Του, ο Αλλάχ θα κάνει τις κακές του προσδοκίες πραγματικότητα. Αυτός είναι ο λόγος που μερικές εκδοχές του Χαντίιθ που αναφέρονται σε αυτό το άρθρο έχουν την ακόλουθη προσθήκη στο τέλος: «…ας περιμένει λοιπόν από Εμένα ό,τι θέλει». [Ο Άχμαντ και άλλοι με μια αυθεντική αλυσίδα αφήγησης]
Μεταξύ απελπισίας και αυταπάτης
Είναι αξιοσημείωτο ότι το να έχεις καλές προσδοκίες από τον Αλλάχ τον Ύψιστο, συνεπάγεται με το να κάνεις καλές πράξεις και δεν σημαίνει καθόλου να ενδώσεις στην αδράνεια, την (ψεύτικη) ελπίδα για συγγνώμη και συγχώρεση από τον Αλλάχ ή στην αυταπάτη. Ωστόσο, ένας δούλος του Αλλάχ θα πρέπει να αποφεύγει δύο επιρρίψημες συμπεριφορές ως προς αυτό: η απελπισία από το Έλεος του Αλλάχ, και το αίσθημα ασφάλειας από την οργή Του Αλλάχ. Δεν θα πρέπει να βασίζεται αποκλειστικά στο να έχει ελπίδα στον Αλλάχ και να έχει καλές προσδοκίες από Αυτόν χωρίς να εκτελεί δεόντως πράξεις υπακοής, γιατί αυτό θα ήταν ανόητο, και επίσης συνεπάγεται αίσθημα ασφάλειας από την οργή Του. Από την άλλη πλευρά, δεν θα πρέπει να υποκύπτει στον φόβο του Αλλάχ έναντι της ελπίδας σε Αυτόν μήπως και οδηγηθεί στο να έχει κακές προσδοκίες από Τον Κύριο του και συνεπώς να πέσει σε απελπισία από το Έλεος Του, και οι δύο συμπεριφορές είναι άξιες επίρριψης. Μάλλον, είναι υποχρεωτικό γι αυτόν να έχει καλές προσδοκίες από τον Αλλάχ μαζί με την επιμελή τέλεση πράξεων υπακοής. Μερικοί από τους δίκαιους προκατόχους συνήθιζαν να λένε: «Η ελπίδα σας για το έλεος Εκείνου στον οποίο δεν υπακούτε υποδηλώνει απογοήτευση και ανοησία!»
 Ανταμοιβές για όσους θυμούνται τον Αλλάχ  
Στο Χαντίθ, ο Αλλάχ ο Ύψιστος, υπογραμμίζει τις αρετές του να Τον θυμάσαι και τις ανταμοιβές για εκείνους που Τον θυμούνται. Δήλωσε ότι είναι μαζί με τον δούλο Του  όποτε Τον θυμάται. Το να είσαι «με» τον Αλλάχ είναι ένα ξεχωριστό είδος «με-νότητας» η οποία περιλαμβάνει την εξασφάλιση της Προστασίας Του και την λήψη των ευλογιών της σταθερότητας και της επιτυχίας, όπως υποδεικνύεται στην Ομιλία Του στον Moosa (Μωυσή) και στον Haroon (Ααρών), είθε ο Αλλάχ να εξυψώσει τη μνεία τους , (που σημαίνει):  {[Ο Αλλάχ] είπε, Μη φοβάσαι. Πράγματι, είμαι μαζί σας και με τους δύο. Ακούω και βλέπω.} [Κοράνι 20:46]
Ο καλύτερος τρόπος για να θυμάστε τον Αλλάχ τον Ύψιστο, είναι να Τον θυμάται με προσεκτική καρδιά και μυαλό, αναλογιζόμενοι τις έννοιες του Thikr (μνήμη του Αλλάχ) που απαγγέλλεται, και η καλύτερη μορφή ανάμνησης είναι η προσήλωση στις Υποχρεώσεις Του και η αποφυγή των Απαγορεύσεων Του.
 Η ανταμοιβή του να πλησιάζεις τον Αλλάχ
Ο Αλλάχ ο Ύψιστος, έπειτα υπογράμμισε την απεραντοσύνη της Χάρης Του και την Γενναιοδωρία όσο και την Εγγύτητα στον σκλάβο Του. Δήλωσε ότι όσο πιο πολύ ο δούλος Του πλησιάζει σε Εκείνον, τόσο πιο πολύ πλησιάζει Εκείνος στην ανταπόδοση του σε αυτόν. Στο Κοράνι, ο Αλλάχ ο Ύψιστος, δήλωσε ότι Είναι κοντά στον δούλο Του. Είπε (που σημαίνει): {Και όταν οι δούλοι Μου σε ρωτήσουν [Ω Μουχάμμαντ] αναφερόμενοι σε Εμένα – όντως είμαι κοντά. Απαντώ στην επίκληση του παράκλητή όταν Με καλεί. Ας μου απαντήσουν, λοιπόν, [με υπακοή] και ας πιστέψουν σε μένα για να καθοδηγηθούν [σωστά].} [Κοράνι 2:186] Ο Προφήτης είπε: «Ένας δούλος του Αλλάχ είναι πιο κοντά στον Κύριό του όταν προσκυνάει σε Αυτόν , λοιπόν, κάντε άφθονη δέηση (ενώ προσκυνείτε).» [Μουσουλμάνος]
Οι τελευταίες τρεις σειρές του Χαντίιθ, στις οποίες ο Αλλάχ ο Ύψιστος, Λέει: «Αν πλησιάσει πιο κοντά Μου με ένα άνοιγμα χεριού, πλησιάζω πιο κοντά του κατά το μήκος του χεριού. Αν πλησιάζει πιο κοντά Μου κατά το μήκος ενός μπράτσου, πλησιάζω πιο κοντά του κατά μήκος. Και όποιος έρχεται κοντά Μου περπατώντας, πηγαίνω κοντά του με ταχύτητα». Αυτό υποδεικνύει ότι η Χάρη του Αλλάχ και η ανταμοιβή Του  είναι πολύ μεγαλύτερες από τις καλές πράξεις και τις προσπάθειες που καταβάλλει ο δούλος Του, και ως εκ τούτου Χορηγεί στον δούλο Του περισσότερα από όσα έκανε ο δούλος Του για Εκείνον. Δοξασμένος ο Αλλάχ! Πόσο άφθονη είναι η γενναιοδωρία Του  και πόσο εξαιρετική η Χάρη Του!