Thursday, April 25, 2024
ΔιδασκαλίαΟ Προφήτης Μουχάμμαντ

Zακάτ: τι οφέλη έχει ; μέρος 2

 

Πέρα από το τελετουργικό-λατρευτικό, η ελεημοσύνη έχει κι άλλα οφέλη τα οποία έχουν τη σημασία τους:

Είναι ζωντανή απόδειξη για την ισχυρή πίστη του ανθρώπου που την εκτελεί. Λέει ο Προφήτης, ειρήνη σ,αυτόν « η ελεημοσύνη αποτελεί και απόδειξη», που σημαίνει πως αποδεικνύει την ισχυρή πίστη του ανθρώπου που την εκτελεί.

Είναι απόδειξη πως αυτός πιστεύει βαθιά στον Αλλάχ και αναγνωρίζει τις χάρες Του, επομένως ανταποδίδει αναλόγως προσφέροντας ένα μέρος αυτών των χάρων στους έχοντες ανάγκη και  ευχαριστώντας έτσι έμπρακτα τον Αλλάχ για όσα του έχει χαρίσει.

Είναι μια έμπρακτη απόδειξη πως αυτός ο άνθρωπος, που όπως όλοι, έχει μέσα του την συμπάθεια προς τα αγαθά και το χρήμα, βάζει σε προτεραιότητα τις διαταγές του Αλλάχ και όχι τις επιθυμίες του.

Η εκτέλεση της ελεημοσύνης είναι μια ξεκάθαρη απόδειξη απαλλαγής από την υποκρισία.  

Λέει το Κοράνι περιγράφοντας τους υποκριτές: « οι υποκριτές και οι υποκρίτριες ίδιες συμπεριφορές έχουν: παροτρύνουν στις κακές πράξεις και αποθαρρύνουν από τις καλές και κρατούν κλειστά τα χέρια τους (δεν εκτελούν τη ζακάτ). (Κοράνι. 9. 67).

Η ελεημοσύνη είναι μια διαδικασία εξαγνισμού

Λέει το Κοράνι: « να παίρνεις από τις περιουσίες τους μια ελεημοσύνη με την οποία τους εξαγνίζεις και τους κάνεις καλύτερους πιστούς». (Κοράνι. 9. 103).

Τρίτον: είναι μια διαδικασία εξαγνισμού της ίδιας της περιουσίας. Ζακάτ στα αραβικά σημαίνει εξαγνισμός και ανάπτυξη της περιουσίας. Με άλλα λόγια δίνεις ένα μικρό κομμάτι, ενώ κερδίζεις αγαθά, συν ότι αποκτάς την ευλογία του Αλλάχ.

Έρχεται ένας άνδρας στον Προφήτη και του λέει: « Ω Προφήτη του Αλλάχ, είμαι ένας άνθρωπος με πολλά λεφτά. Έχω και συγγενείς και οικίες, για αυτό να με ενημερώσεις πως κάνω και πως ξοδεύω; Ο Προφήτης, ειρήνη σ’ αυτόν, του είπε: « βγάζεις την ελεημοσύνη από την περιουσία σου. Γιατί αποτελεί ένα εξαγνισμό της και κρατάς καλές σχέσεις με του συγγενείς σου και αναγνωρίζεις το δικαίωμα του φτωχού, του γείτονα και του επαίτη». (το αφηγείται ο ιμάμης Άχμαντ).

Συμβάλλει στη διάδοση της κοινωνικής αλληλεγγύης και ασφάλειας

Καταβάλλοντας την ελεημοσύνη, οι πλούσιοι νιώθουν πως είναι μέλη της κοινωνίας που συμβάλλουν στα δρώντα και στα κοινωνικά της. Από την άλλη οι φτωχοί δεν αφήνονται στην φτώχεια και στην ανέχεια, αλλά δέχονται την απαραίτητη στήριξη χωρίς να προσβάλλεται η υπόληψη τους και χωρίς να νιώθουν πως αποτελούν βάρος σε κανέναν.

Πολλές φορές κάποιοι φτωχοί που έλαβαν βοήθεια από ελεημοσύνη, ξεκίνησαν δική τους επιχείρηση με αποτέλεσμα σε λίγα χρόνια να βγάζουν οι ίδιοι ελεημοσύνη, αφού έχουν πια το συγκεκριμένο ποσό. Έτσι, ζακάτ σημαίνει ότι βοηθάω κάποιον να είναι αυτάρκης και όχι μόνο του δίνω μια μικρή βοήθεια.

Με τον τρόπο αυτόν, εξαλείφονται και οι λόγοι για ταξικό μίσος και ταξικό πόλεμο ανάμεσα στα μέλη της κοινωνίας.

Η ζακάτ βοηθάει επίσης και το κράτος ώστε να έχει αρκετά αποθέματα που πάνε αποκλειστικά σε κατηγορίες πολιτών που εν γένει έχουν ανάγκη και σε δραστηριότητες που εξυπηρετεί το δημόσιο συμφέρον.

Το να μη εκτελεί κανείς τη ζακάτ σημαίνει πως δεν έχει πιστέψει στο Ισλάμ και πως δεν έχει καταλάβει καλά τα διδάγματά του. Ο Προφήτης, ειρήνη σ’ αυτόν ορκίστηκε πως : « ποτέ δεν μειώθηκε μια περιουσία λόγω εκτέλεσης της ελεημοσύνης».

Αυτό σημαίνει ξεκάθαρα πως η ελεημοσύνη ποτέ δεν «τρώει» το χρήμα, αλλά το αυξάνει και το ευλογεί. Όσοι φέρονται με απλοχεριά και εκτελούν τη ζακάτ το ξέρουν αυτό πολύ καλά.

Λέει το Κοράνι: « .. κι ο,τι ξοδεύετε (υπέρ του Αλλάχ), Αυτός το αντικαθιστά και το αποζημιώνει και είναι ο Καλύτερος από όσους δίνουν και χαρίζουν γενναιόδωρα ». (Κοράνι. 34.39.).

Σε άλλο σημείο λέει: « ποιός δανείζει τον Αλλάχ ένα «καθαρό» δάνειο (που έχει ως σκοπό μόνο την ζήτηση της ικανοποίησης του Αλλάχ), οπότε ο Αλλάχ θα τον ανταμείψει πολλαπλάσια ; (Κοράνι. 2.245.).

Από την άλλη πλευρά, η αποχή του ανθρώπου από την εκτέλεση της Ζακάτ σημαίνει έλλειψη της ευλογίας από την συγκεκριμένη περιουσία. Λέει ο Προφήτης, ειρήνη σ’ αυτόν: « όποτε η ζακάτ παραμείνει στην περιουσία (δηλ. δεν ξοδεύεται), είναι επόμενο πως θα τη καταστρέψει». (στο έργο του Μπαϊχακι).

Σε άλλη ρήση, λέει ο Προφήτης, ειρήνη σ’ αυτόν, για όσους δεν εκτελούν τη ζακάτ: «… και όσοι απέχουν από την εκτέλεση της ζακάτ, κινδυνεύουν να στερηθούν ακόμα και τη βροχή, την οποία ο Αλλάχ συνεχίζει να στέλνει μόνο από έλεος προς τα ζώα». (στο έργο του αλ Χάκιμ).

Ως επίλογο θα διαλέξουμε το προφητικό λόγο που περιγράφει με πολλή σοφία την πραγματικότητα της ζωής μας: « Τον πεθαμένο τον ακολουθούν τρεις, δυο επιστρέφουν πίσω και ένας μένει μαζί του. Τον ακολουθούν οι δικοί του άνθρωποι, η περιουσία του και οι πράξεις του. Γυρίζουν πίσω όμως οι δικοί και η περιουσία του και παραμένουν μαζί του οι πράξεις που έχει κάνει ». (Μπουχάρι και Μούσλιμ.).