Ρώσικος οριενταλισμός 190 χρονών

Ο ρώσικος οριενταλισμός, παρουσίασε μια πιο αληθινή εικόνα για την αραβική λογοτεχνία, και την ισλαμική ιστορία, απ΄ εκείνη που βρίσκουμε στην πραγματεία των δυτικών οριενταλιστών

Το ινστιτούτο οριενταλισμού, της ρώσικης ακαδημίας επιστήμων, οργάνωσε συμπόσιο που διήρκησε τρεις μέρες, υπό το τίτλο «190 χρόνια ρώσικου οριενταλισμού, η ιστορία, τα κατορθώματα κι οι προοπτικές», στο οποίο έχουν συμμετάσχει κορυφαίοι επιστήμονες, ερευνητές και οριενταλιστές. Έγιναν 25 ανακοινώσεις από τους άνω αναφερόμενους, σχετικά με τις υποθέσεις του οριενταλισμού και του διαλόγου των πολιτισμών.

Ο καθηγητής Σιρανιάν Μπακράντ, αντιπρόεδρος του κέντρου αραβικών και ισλαμικών σπουδών του ινστιτούτου οριενταλισμού της Μόσχας, ανακοινώσε ότι το ινστιτούτο, ως ακαδημαϊκό ίδρυμα, δίνει μεγάλη σημασία στην ανατολή. Όχι μόνο επειδή η ανατολή είναι το λίκνο στο οποίο γεννήθηκε ο ανθρώπινος πολιτισμός, και οι μεγάλες θρησκείες, αλλά και επειδή ο οριενταλισμός έχει γίνει μια στρατηγική επιστήμη, που βοηθά στο να κατανοούμε καλυτέρα τον ανθρώπινο πολιτισμό, και στο να ευρύνουμε τους ορίζοντες αυτής της κατανόησης.

Ο καθηγητής Μπακράντ δήλωσε στο Αλ Τζαζίρα, ότι «αν θέλουμε να καταλάβουμε τη πραγματικότητα που ζούμε και τον άλλον, πρέπει να επικοινωνήσουμε μεταξύ μας με σοβαρή μέθοδο», προσθέτοντας ότι το ινστιτούτο του έχει πολλά κοινά πολιτιστικά σχέδια που πιστεύει πως είναι ωφέλημα προς το παρόν. Αλλά και ότι οι διάφορες δραστηριότητες του ινστιτούτου, θα φέρει εις πέρας τους διαλόγους μεταξύ των διαφορετικών πολιτισμών, και την εμβάθυνση των διαλόγων αυτών.

Από μια άλλη πλευρά, ο λογοτέχνης και μεταφραστής ’μπου Μπακρ Γιούσουφ, δήλωσε ότι ο ρώσικος  οριενταλισμός είναι διαφορετικός από το δυτικό, διότι η Ρωσία δεν ήταν αποικιοκρατικό κράτος όπως η Βρετανία, η Γαλλία, η Γερμανία και τα άλλα αποικιοκρατικά κράτη.

Γι’αυτό το λόγο, ο ρώσικος οριενταλισμός, παρουσίασε μια πιο αληθινή εικόνα για την αραβική λογοτεχνία, και την ισλαμική ιστορία, απ΄ εκείνη που βρίσκουμε  στην πραγματεία των δυτικών οριενταλιστών, λόγω των σχέσεων τους με τους πολιτικούς και άλλες υπηρεσίες των χωρών τους. Και γιατί έβαλαν τα συμφέροντα των χωρών τους πάνω από την αμιγή επιστημονική έρευνα.

Καθώς, λέει ο Γιουσουφ, κάποιοι δυτικοί οριενταλιστές,  παρατρυνούμενοι από τα μίση του παρελθόντος που δεν μπορούσαν να απαλλαχτούν από τα ίχνη τους. Από την άλλη πλευρά, οι ρώσοι οριενταλιστές έχουν παρουσιάσει λαμπερές σελίδες για την Αμεϊάδικη και Αββασίδικη εποχή. Μεταφράζοντας έργα των κορυφαίων συγγραφέων εκείνης της εποχής, όπως του Αλ ’ασα, Αλ Μπούχτουρι και Αλ Μαάρρι, αλλά και συγχρόνων συγγραφέων όπως του Ναγκίμπ Μαχφούζ. Καθώς και  μεταφράσεις του κορανιού και της βιογραφίας του προφήτη του Ισλάμ.

Η ιστορία του οριενταλισμού

Είναι αξιοσημείωτο ότι η ιστορία του ρώσικου οριενταλισμού, άρχισε το 18ο αιώνα, με πρωτοβουλία του Μέγα Πέτρου, ο οποίος έδωσε εντολή να μεταφραστούν τα αραβικά συγγράμματα που βρισκόντουσαν στη πόλη Βολγαρ, της οποίας οι κάτοικοι ασπάστηκαν το Ισλάμ το 922.

Το έτος 1716 εκδόθηκε στη Ρωσία η πρώτη πλήρης μετάφραση του Κορανιού στα ρώσικα. Ενώ, με εντολή του Μέγα Πέτρου, ιδρύθηκε η πρώτη σχολή μεταφραστών αραβιστών.

Η αφετηρία της νέας εποχής του ρώσικου οριενταλισμού όμως, γεννήθηκε στις αρχές του 19ο αιώνα, όταν τα ρώσικα πανεπιστήμια άρχισαν να διδάσκουν ανατολικές γλώσσες. Τα πρώτα τμήματα αραβικής γλώσσας ιδρύθηκαν στις πόλεις Χαρκόφ και Καζάν, ύστερα στη Μόσχα. Αλλά ως πραγματικό επιστημονικό ξεκίνημα του ρώσικου οριενταλισμού, μπορεί να θεωρηθεί το έτος 1918, στο οποίο ιδρύθηκε το «Ασιατικό Μουσείο» στην Αγία Πετρούπολη, ως μέρος της αυτοκρατορικής επιστημονικής ακαδημίας, το οποίο θα μετατραπεί ύστερα στο «Ινστιτούτο του Οριενταλισμού», της Σοβιετικής Επιστημονικής Ακαδημίας, και να μεταφερθεί στη Μόσχα.

πηγή: al jazeera.net

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *